همشهری آنلاین: جانشین وزیر دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با اقتدار از امنیت منطقه دفاع می کنیم و پیام این امنیت دفاعی برای همسایگان ما، آرامش و ثبات است.

امیر حاتمی

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از دست اندرکاران طراحی، ساخت و الحاق ناوشکن دماوند و خانواده های آنان در مجتمع فرهنگی زیباکنار رشت، با بیان اینکه در همه حوزه ها از نیروهای مسلح پشتیبانی می شود، افزود: در ناو موج دو که پیشرفته تر از نوع یک آن می باشد، افزون بر 25 اقدام مهم که 12 مورد بومی سازی سامانه ها و زیرسامانه هاست، انجام شده است.

وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری؛ در ناو موج های سوم و چهارم؛ این اقدامات هم از نظر زمان، کیفیت، قابلیت های لجستیکی و مخابراتی ارتقاء داده می شود.

جانشین وزیر دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: زنجیره های آموزشی نیروهای دریایی، در دریای خزر کامل خواهد شد و دانشگاه افسری امام خمینی (ره) در شهرستان نوشهر، آموزش های بهتری را ارائه می دهد.

وی بیان داشت: ساخت صنایع نظامی متکی به یک نظام جدی تحت عنوان نوآوری دفاعی در وزارت دفاع می باشد که در حال تدوین و پیاده سازی است تا بتواند به تولید دانش و مدیریت آن اقدام نماید و از این رهگذر؛ کارهای ماندگار با توجه به تلاش های متخصصان را خلق کند.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسیر عزت، اقتدار و توانایی یک ملتی است که وزارت دفاع توانسته آن را به انجام برساند.

امیر حاتمی اضافه کرد: ما در وزارت دفاع از نیروهای مسلح که امنیت و آسایش را به مردم ایران ارزانی کرده اند، پشتیبانی می کنیم و هرچه در این مجموعه تولید می شود؛ در جهت امنیت کشور قرار می گیرد و مجموعه نیروهای مسلح دست به دست هم می دهند تا محصولات متناسب با نیازها تولید می شود.

جانشین وزیر دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف از جمله هوایی، دریایی، هوا فضا ، الکترونیک و سایر حوزه ها نیازمندی ها بسیار متنوع است و در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شد؛ بیش از یک هزار محصول کوچک و بزرگ از تولیدات نظامی ارائه شده است.

 

* اولین دیزل ملی تا پایان امسال تحویل راه آهن می شود

امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز سه شنبه در حاشیه مراسم تجلیل از دست اندرکاران طراحی، ساخت و الحاق ناوشکن دماوند و خانواده های آنان در مجتمع فرهنگی زیباکنار رشت در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: این دیزل ملی دارای قدرت هزار اسب بخار است که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی در حال ساخت است و در سال آینده نیز ساخت دیزل دریایی آغاز می شود .

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، ساخت دیزل های غیر نظامی تا پایان سال به اتمام می رسد و این دیزل، در دانش حمل و نقل دریایی و ریلی، نقش مهمی خواهد داشت.

وی گفت: با ساخت این دیزل ملی، ایران جزو 10 کشور سازنده دیزل قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: این دیزل در همه حوزه ها از جمله ریلی، جاده ای و نظامی کاربرد دارد.

وی با یادآوری اینکه ساخت دیزل، یکی از گلوگاه های خودکفایی هر کشوری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ما تحریم ها را به عنوان یک فرصت مغتنم شمردیم و امروز با تکیه بر دانش ذاتی و بومی، نه تنها حباب تحریم ها را شکستیم بلکه موفق شدیم ابر سامانه هایی مانند ناوشکن های جمهوری اسلامی همچون دماوند را تولید کنیم.

امیر رستگاری اضافه کرد: به دنیا نشان می دهیم که ایران اسلامی توان و زیرساخت های لازم برای ساخت هر گونه ابرسامانه دریایی را دارد.

در این مراسم از 46 نفر از دست اندرکاران طراحی، ساخت و الحاق ناوشکن دماوند و خانواده های آنان با حضور امیر سرتیپ حاتمی جانشین وزیر دفاع، امیر دریادار دوم عرشه افشین رضایی حداد فرمانده ناوگان شمال و سایر مسوولان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد.

ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند، اسفندماه سال گذشته با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در بندرانزلی به ناوگان شمال ملحق شد.

خط تولید ناوشکن از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی شد و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر ، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است .

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی) ، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است .

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسئول این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار بوده و تاکنون 9 هزار فقره آزمایش روی این ناوشکن انجام شده است.

کد خبر 297646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha