مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

برج آزادی دیگر تنها نماد تهران نیست.

اين روزها در كنار اين سازه 50ساله، برجي بلندتر در دل شهر قد برافراشته و نمادي ديگر شده است براي شهر تهران. در كنار اين دو سازه عمودي، پلي زيبا بر فراز يك بزرگراه قديمي نماد ديگر تهران است.برج آزادي تنها نماد تهران نيست اما قديمي‌ترين نماد عمومي شهر تهران است. از اين‌رو ساماندهي اين ميدان قديمي اگرچه سال‌ها مورد توجه مديريت شهري بوده اما به‌دليل پهنه گسترده اين ميدان و وجود موانع مختلف، ساماندهي آن به نتيجه مطلوب نرسيده است. در حال حاضر مديريت شهري پايتخت قصد دارد تا با همكاري نهادهاي مختلف اين ميدان را در قالب طرح آرام‌سازي احيا كند.

روز گذشته نشستي با حضور اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، نمايندگاني از وزارت راه و شهرسازي و مجموعه مديران ارشد شهرداري تهران در برج آزادي برگزار شد. معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين نشست با اشاره به راهبردهاي طرح جامع و طرح تفصيلي درخصوص ميدان آزادي گفت: طرح آرام‌سازي‌ ميدان آزادي در قالب طرح‌هاي ترافيكي در فواصل دورتر از ميدان در حالي اجرا مي‌شود كه با اجراي اين پروژه‌ها شاهد كاهش تردد خودرو و ايجاد شرايط بهبود ترافيك هستيم كه به آرام‌سازي‌ فضاي ميدان آزادي منجر مي‌شود. عليرضا جاويد با بيان اين مطلب افزود: يكي از اين طرح‌ها تقاطع غيرهمسطح شيخ فضل‌الله و محمدعلي جناح بود كه پيش از اين به‌دليل محدود بودن مسير پل، خودروها مجبور به عبور از ميدان بودند اما با ساخته‌شدن تقاطع غيرهمسطح ديگر نيازي به عبور خودروها از ميدان نيست.

جاويد يكي از طرح‌هاي سال‌جاري را ساخت ادامه بزرگراه شهيد حكيم از آزادگان تا جاده مخصوص كرج و اتصال آن به آزادراه تهران- كرج عنوان كرد و گفت: بدين‌ترتيب با ساخت اين مسير و تقاطع غيرهمسطح كاروانسراي سنگي 1و2 لازم نيست خودروهايي كه از اطراف شهر تهران به تهران وارد مي‌شوند، از ميدان آزادي تردد كنند بلكه قبل از آن مي‌توانند يكي از اين مسيرهاي عبوري را براي تردد انتخاب كنند. در مسير بازگشت نيز خودروها در تهران مي‌توانند از بزرگراه حكيم وارد جاده مخصوص شوند كه اين طرح در سال‌جاري اجرا شده و تا پايان سال به‌اتمام مي‌رسد.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران افزود: يكي از پروژه‌هايي كه در حاشيه ميدان آزادي قرار دارد و تأثير زيادي بر ترافيك ميدان گذاشته وجود پايانه غرب تهران است. در حوزه عمراني انتقال پايانه غرب در حال بررسي است به‌طوري‌كه پايانه آزادي با پايانه جنوب ادغام مي‌شود. در حال حاضر هم جانمايي آن در حال انجام است.

جاويد ادامه داد: گزينه‌هايي در رابطه با جانمايي اتخاذ شده و مسيرها در حال مطالعه است، البته بخش كوچكي از پايانه غرب به وردآورد منتقل مي‌شود. بدين‌ترتيب فضاي ترمينال براي انجام كارهاي فرهنگي بهسازي مي‌شود. وي همچنين به انتقال بارترافيكي به فضاي زيرسطحي ميدان اشاره و بيان كرد: اين طرح در حد طرح مفهومي اوليه بررسي شده است تا فضاي روي سطح ميدان پياده‌راه شده و به فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و جاذبه گردشگري تبديل شود. به‌گفته وي ساخت مسير زيرسطحي از بزرگراه يادگار امام تا پادگان جي در دست مطالعه است كه كار كارشناسي آن 2سال زمان مي‌برد.

جاويد درباره پروژه برج آزادي نيز اعلام كرد: طرح بهسازي و مرمت با همكاري شوراي شهر، مديريت برج آزادي و وزارت ارشاد تا پايان سال به اتمام مي‌رسد و قابل بهره‌برداري است. اين در حالي است كه از نگاه معاون شهردار تهران ملاك اصلي در اين پروژه كيفيت و صحت مرمت، آب‌بندي و بهسازي اين پروژه است و سرعت به‌عنوان پارامتر بعدي است تا تأثير منفي بر اين پروژه نداشته باشد.
از طرفي شهردار منطقه 9نيز با اشاره به همكاري فراسازماني براي احياي برج آزادي گفت:

قطعا همكاري فراسازماني مجموعه‌هاي مختلف مي‌تواند به گردشگري بيش از پيش در مجموعه فرهنگي آزادي تهران كه نماد ملي ايرانيان است كمك قابل توجهي كند.سيدعليرضا حسيني با بيان اينكه مديريت يكپارچه و منسجم در مجموعه فرهنگي برج آزادي قطعا به حفظ، احيا و رونق مجدد برج آزادي منجرخواهد شد نيز تصريح كرد: برج آزادي براي همه شهروندان تهراني و هموطنان خاطره‌انگيز است و به‌ويژه با توجه به دوران انقلاب اسلامي ملت ايران در ميان جهانيان نيز شناخته شده است.

کد خبر 297550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha