همشهری آنلاین: چین با تقویت نیروی دریایی و ارتقای توان زیردریایی‌های هسته‌ای خود و اعزام آنها به آب‌های دور دست، در نظر دارد چالش با آمریکا را از مرزهایش دور کند.

 چین منازعه با آمریکا را به خارج از مرزهایش می کشاند

به گزارش ايرنا، از زمانی که تنش ها میان واشنگتن و پکن در دریاهای جنوبی و شرقی چین افزایش یافت، چین سیاست تقویت نیروی دریایی خود را تشدید کرد و در تلاش است حضور در آب های دور دست را پررنگ تر کند.

چین چندی پیش (اوایل فروردین ماه) یک فروند زیردریایی هسته ای را روانه غرب اقیانوس هند و خلیج عدن کرد. این موضوع البته با واکنش های مختلفی در محافل خبری روبرو شد.

هر چند وزارت دفاع چین پیش از آغاز ماموریت این زیردریایی، وابستگان نظامی کشورهایی چون هند را در جریان قرار داد، اما بازتاب های این موضوع در برخی رسانه های غربی، به صورتی دگرگونه تعبیر شد.

برخی ها، اقدام چین را به صدا در آمدن زنگ خطر برای هندوستان تعبیر کردند، برخی نیز آن را به تغییر تاکتیک نظامی چین و روی آوردن پکن به افزایش قدرت در آب های دور و گروهی نیز این حضور را دارای پیام راهبردی برای هندوستان تلقی کردند.

چین البته از سال 1998 میلادی به طور مستقل در خلیج عدن حضور نظامی دارد و اعزام اخیر زیردریایی های هسته ای چین به اقیانوس هند در راستای شناسایی و مقابله با دزدان دریایی تعبیر شد، اما آنچه مسلم است، پکن در دوره کنونی سریع ترین گسترش نیروهای دریایی هسته ای را در سطح جهان داشته است.

با توجه به اینکه زیردریایی های چین به زودی به موشک های هسته ای مجهز می شوند، قدرت نظامی این کشور به مراتب افزایش یافته و پکن به باشگاه «نخبگان جهان» که آمریکا و روسیه از اعضای اصلی آن هستند، خواهد پیوست تا جایی که برخی محافل خبری تحقق این مهم را «رستاخیز چین در دریاها» می دانند.

در پیش گرفتن سیاست های جدید چین در آب های دور به خوبی نشان می دهد که پکن از هر توانی برای نشان دادن قدرت نظامی خود به آمریکا استفاده می کند و دقیقا همین موضوع است که واشنگتن را نگران کرده است.

پیشتر نیز وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - در گزارشی اعلام کرده بود که چین پنج فروند زیردریایی هسته ای دارد که از میان آنها سه فروند در سال جاری میلادی به موشک های پیشرفته هسته ای مجهز خواهد شد.

این گزارش همچنین به این نکته که این موشک هسته ای قادر است چند کلاهک هسته ای با برد هشت هزار و 200 کیلومتر را حمل کند، تاکید داشت.

آمریکا بر این اساس می گوید که چین فناوری نظامی از این دست را از راه های غیرقانونی به دست آ ورده است، ادعایی که پکن البته آن را قاطعانه رد می کند.

بنابر گزارش ها، چین دارای دستکم شش فروند زیردریایی هسته ای تهاجمی است که در صورت لزوم می تواند در کنار بیش از 50 فروند زیردریایی غیرهسته ای این کشور به کار گرفته شود.

افزایش قابل توجه توان چین در این حوزه به حدی برای آمریکا نگران کننده است که گفته می شود زیردریایی های هسته ای بالستیک چین موسوم به «بومر» می تواند از سواحل این کشور، «هاوایی» و «آلاسکا» را هدف قرار دهد.

تحلیلگران به این باور هستند که حضور چین با توان هسته ای زیردریایی در آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام، بیش از آنکه برای هندوستان تهدید باشد، زنگ خطری جدی برای آمریکا به حساب می آید که تا پیش از این داعیه قدرتمندی بلامنازعه را در آب های دنیا داشته است.

واشنگتن به این باور است که چین این زیردریایی ها را علاوه بر اقیانوس هند به نقاط مختلف از جمله دریای جنوبی هم خواهد فرستاد.

نخستین زیردریایی هسته ای چین از مدل «شیا 092» در سال 1983 میلادی به کار گرفته شد. این کشور سه نیروی زیردریایی در دریای جنوبی و دریای شرقی دارد.

کد خبر 297505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha