همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور سابق کشورمان ازخردمندان و عقلای آمریکا خواست مانع اقدامات جناح‌های تندرو این کشور علیه ایران و تخریب فضای کنونی درمنطقه و مناسبات دو کشور شوند

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در روزهای اخیر خبرهای نگران کننده‌ای در رسانه‌های ارتباط جمعی جهان انتشار یافته که براساس آن ظاهرا دولت آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را هدف سیاست‌های خشن تندروانه قرار دهد که زیان‌های چنین سیاست‌هایی تاکنون برای مردم جهان و از جمله ملت آمریکا اندک نبوده است.

وی گفت: انتشار این خبرها نگران‌کننده است. اگر جنگ‌افروزان تندرو در آمریکا نمی‌دانند، اطمینان دارم که خردمندان و منصفان آن کشور آگاهند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآمده از متن ایمان و آرمان یک ملت و یکی از پایه‌های استوار اقتدار و امنیت ملی و حافظ حقوق ملت و ارزش‌های انقلاب و تمامیت ارضی ایران است و به لحاظ معنوی نیز جایگاه ویژه‌یی نزد مردم دارد. هیچ ملت و قومی نمی‌تواند بپذیرد که پشتوانه اقتدار و امنیت و نگاهبان تمامیت ارضی و پاسدار شرف و استقلال او مورد تعرض یا حتی اهانت قرار گیرد.

رییس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هشدار داد: هرگونه اقدام علیه این نهاد پایدار می‌تواند فضای موجود در منطقه و مناسبات میان ایران و آمریکا را به سوی تیرگی بیشتر سوق دهد. به آنان که در کنگره یا هر جای دیگر از مصالح و منافع ملت آمریکا دفاع و از این ملت نمایندگی می‌کنند یادآور می‌شوم که در برابر این اقدام نادرست تندروها که می‌خواهند همگان را در سیاست‌های زیان‌بار خود شریک کنند، بایستند و اگر در این باب اقدامی صورت گیرد بدون تردید دیوار بی‌اعتمادی میان دو کشور بلندتر و قطورتر خواهد شد.

رییس‌جمهور سابق ایران ابراز امیدواری کرد که اهل خرد و انصاف که در سیاست‌های امریکا منشاء تاثیرند، دست به کار شوند و میدان را از افراطیون بی‌منطق بگیرند.

خاتمی گفت: امروز در شرایط ویِژه‌یی به سر می بریم، دو کشور در عراق سرگرم مذاکره و گفت‌وگو در جهت تامین منافع مردم شریف و مظلوم عراق با رعایت حقوق و حرمت یکدیگرند و نیز نشانه‌هایی از آمادگی اصولی برای حل مسائل فی ما بین آشکار است، پرسش این است که از انتشار این خبرها و پیام‌های منفی در این زمان چه کسانی و چه جناح‌هایی سود می‌برند؟

خاتمی در پایان متذکرشد: اینک که برخی در تلاش برای تیره کردن فضا و بحران‌آفرینی هستند، فرصت مغتنمی است که خردمندان دو کشور از موقعیت سود جویند و علی‌رغم نیت و تلاش تندروان، نقش مهم و تاریخی خود را ایفا کنند و مبشر صلح و امنیت و آرامش و پیشرفت در منطقه و جهان باشند.

کد خبر 29724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز