آیدا ابوترابی: سوت به صدا در می‌آید؛ روبات‌ها هر کدام به سمتی می‌روند و مشغول می‌شوند؛

یکی دیوار را سوراخ می‌کند؛ یکی الوار را از روی زمین جا به‌جا می‌کند؛ دیگری پله‌ها را بالا و پایین می‌رود و یکی هم رانندگی می‌کند! این‌جا محل به چالش انداختن روبات‌هاست! مسابقه‌ای برای آزمایش روبات‌ها و تیم‌های‌سازنده‌شان که هر کدام که به خوبی از پس آن بربیایند، جایزه‌ی خوبی هم در انتظارشان است.

بر اثر زلزله‌ی 9 ریشتری سال 2011 ژاپن، فاجعه‌ی هسته‌ای فوکوشیما رخ داد، خیلی از دانشمندان تصمیم گرفتند با تمرکز بیش‌تری روی روبات‌های امدادگر کار کنند. چرا که این روبات‌ها در مواقع بحرانی و در شرایط حساس که برای انسان خطرناک است، می‌توانند به اجرای دستورات بپردازد و یا از شدت حادثه جلوگیری کنند. مسابقه‌ي روباتیک «دارپا» (Darpa) در کالیفرنیا برگزار می‌شود و جایزه‌ی تیم اول دومیلیون دلار، تیم دوم یک‌میلیون دلار و جايزه‌ي سوم نیز 500‌هزار دلار است.

 این مسابقات دو روز طول می‌کشد و به هر‌روبات هشت کار مختلف اعلام می‌شود که در یک ساعت باید آن‌ها را انجام دهد و یکی از این کارها از قبل مشخص نیست. فضای مسابقه هم مانند یک فضای بحرانی شبیه‌سازی شده است.

دوچرخه شماره ۷۹۰

باز کردن در، یکی از بخش‌های این رقابت است! بله، شاید به ظاهر ساده بیاید، اما این کار خیلی مهم و کلیدی است. روبات باید بتواند در بزند و با دستگیره‌ آن را باز کند!

دوچرخه شماره ۷۹۰

25 تیم از کشورهای آمریکا، کره، ژاپن، آلمان، ایتالیا، هنگ کنگ و چین در مسابقات دارپا 2015  شرکت می‌کنند و توانایی‌های روبات‌هایشان را به‌نمایش می‌گذارند


دوچرخه شماره ۷۹۰

خراب کردن؛ آن هم با تشخیص این که کدام ابزار مناسب است! مته؟ دریل؟ یا حتی زور بازو! دیواره‌ها برای تیم‌ها یکسان هستند و روبات‌ها باید در کم‌ترین زمان ممکن راه ورود به آن طرف ديوار را ايجاد  کنند!

دوچرخه شماره ۷۹۰

روبات‌ها باید بتوانند سوار ماشین شوند و مسیر مشخصی را طی کنند. البته ماشینی که برای روبات‌ها در نظر گرفته شده هر ماشینی نیست! «پولاریس» به معنی ستاره‌ی قطبی، خودرویی است که روبات‌ها، گواهینامه‌ي سوار‌شدن آن را دارند! زمانی که هر دو چرخ عقب خودرو از خط پایان عبور کند، مأموریت به پایان می‌رسد

دوچرخه شماره ۷۹۰

بالا و پایین رفتن روی پله‌ها، یکی دیگر از مراحل مسابقه است. با توجه به این که روبات‌ها شبیه هم نیستند و ابزارهای حرکتی‌شان متفاوت است، یکی از دیدنی‌ترین‌بخش‌های مسابقه شاید تماشای حركت روبات‌ها روی پله‌ها باشد!

کد خبر 296817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha