همشهری آنلاین: این موضوع را احتمالا بارها شنیده‌اید که کنار گذاشتن وعده‌های غذایی کار درستی نیست. اما با این که متخصصان رژیم غذایی (و مادران شما) سالهاست که این توصیه را کرده‌اند، اطلاعات علمی چندانی درباره دلیل بد بودن این کار در دست نبود.

skipping meal

اکنون پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو به این نتیجه -ظاهراً خلاف عقل سلیم- رسیده‌اند که حذف كردن وعده‌های غذایی درواقع ممکن است باعث افزایش وزن شما- به‌خصوص در میانه بدن- شود، یا به‌عبارت‌دیگر چربی شکمی زیان‌بار را می‌افزاید.

دانشمندان در این بررسی دریافتند که موش‌هایی که همه غذایشان را به‌صورت یک وعده منفرد به آن‌ها داده‌ شده بود، و در بقیه روز غذایی نمی‌خورند، دچار مقاومت به انسولین در کبدهایشان شدند که نشانه‌ای از عارضه پیش‌- دیابت است. (در این حالت کبد به انسولینی که به آن پیام می‌‌دهد تا تولید گلوکز یا قند خون را متوقف کند، پاسخ نمی‌دهد، قند اضافی که تولید می‌شود،به‌صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود).

موش‌هایی که به‌این‌ترتیب در محدودیت کالری قرار داده‌شده بودند، ‍پس از افزوده شدن کالری به رژیم‌هایغذایی‌شان دوباره وزنشان بالا رفت و در پایان بررسی تقریباً به همان اندازه وزنی رسیدند که موش‌های با رژیم غذایی عادی داشتند. به غیر از این، موش‌هایی که از وعده‌های غذایی مرتب محروم می‌شدند، دارای چربی شکمی بیشتری نسبت موش‌هایی بودند که هر وقت که می‌خواستند، غذا می‌خوردند.

اما چرا چربی شکمی این‌قدر مورد توجه است؟ پیتر لو‍‍پورت مدیر پزشکی مرکز مراقبت چاقی مموریال در مرکز مراقبت پزشکی مموریالاورنجکوست در کالیفرنیا در این باره می‌گوید: «چربی شکمی زیان‌بارترین چربی در بدن شماست.»

بر اساس پژوهش منتشرشده در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا، زیادی چربی شکمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراهی دارد و یک بررسی در سال ۲۰۱۳ که در ژورنال کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شد، نشان داد که چربی شکمی باعث افزایش خطر دچار شدن به بیماری قلبی و حتی سرطان می‌شود.

اما کارن آنسل متخصص تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید، نخوردن وعده‌های غذایی به‌طور مرتب فقط باعث افزایش چربی شکمی شما نمی‌شود، این کار احتمال افزایش وزن شما به‌طورکلی را هم بالا می‌برد.

او توضیح می‌دهد: «خوردن مرتب وعده‌های غذایی اشتهایی شما را یک سطح ثابت حفظ می‌کند، بنابراین با احتمال کمتری ممکن است در وعده بعدی غذایی پرخوری کنید.»

همچنین به گفته همچنین هنگامی همه وعده‌های غذایی‌تان را به‌طور مرتب می‌خورید، با احتمال بیشتری ممکن است گزینه‌های غذایی سالمی را انتخاب کنید، نه اينكه به علت گرسنگی هر چیزی را که بتوانید به دست آورید، بخورید.»

همچنین بر اساس پژوهشی که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشرشده است، وعده‌های غذایی مرتب و متعادل همچنین می‌تواند از این لحاظ به حفظ وزن طبیعی کمک کنند که اثرات مثبتی بر سوخت‌وساز شما دارد.

آنسل توصیه می‌کند که هدفتان این باشد که سه وعده غذایی به‌علاوه یک یا دو  اسنک يا چاشت در طول روز بخورید. رعایت این روال باعث می‌شود که احساس پری و سیری کنید و میزان قند و انسولین خون شما در حد ثابتی باقی بماند.

البته، اگر شما به‌طور مداوم خوردن وعده غذایی را فراموش کنید یا آن‌قدر گرفتار باشید که فرصت غذا خوردن نداشته باشید، کنار گذاشتن این عادت ممکن است برای‌تان مشکل باشد. اما این کار شدنی است.

انسل می‌گوید افرادی که وعده‌های غذایی را به‌طور مرتب مصرف نمی‌کنند، ممکن است درنهایت خوردن صبحانه را هم کنار بگذارند، زیرا هنگامی‌که صبح بیدار می‌شوند، گرسنه نیستند. او توصیه می‌کند که به چیزهایی که در شب می‌خورید، توجه داشته باشید، زیرا افرادی که صبحانه نمی‌خورند، معمولاً در شب حجم زیادی غذا می‌خورند.

او می‌گوید:«این وضع چرخه معیوبی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود، آن‌ها در طول روز احساس گرسنگی نکنند»، بنابراین افرادی که غذای عمده‌شان را شب‌هامی‌خورند، باید در زمان زودتری شام بخورند تا در صبح دوباره احساس گرسنگی کنند.

آیا آن‌قدر گرفتار هستند که اغلب خوردن یک وعده غذایی را فراموش می‌کنید؟ از یادآور تقویمی یا زنگ هشدار روی تلفنتان استفاده کنید. ممکن است این کار در ابتدا احمقانه به نظر برسد، اما در درازمدت کاملاً ارزش انجامش را دارد.


YahooHealth

کد خبر 296718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha