محمد کرباسی: جرم‌شان در عربستان شیعه بودن است و به همین‌خاطر سال‌هاست هدف حمله قرار می‌گیرند اما حاضر نشده‌اند زیر همه فشارها و سرکوب‌ها، عقیده‌ و مذهب‌شان را کنار بگذارند.

سخنرانی‌ مفتی‌های افراطی علیه شیعیان یکی از عوامل حملات تروریستی اخیر در شرق عربستان است.

روز جمعه وقتي انفجار، بار‌ديگر يك مسجد شيعيان عربستان را اين بار در دمام هدف قرار داد نظر رسانه‌ها بارديگر به اقليت شيعه عربستان جلب شد. در انفجار شهر دمام 4نفر شهيد شدند اما كمتر از يك هفته قبل انفجار در مسجد شيعيان شهر قطيف باعث كشته شدن بيش از 21نفر ديگر شده بود.

شايد براي آنهايي كه با عربستان و سياست پسران ملك عبدالعزيز بن‌سعود‍ آشنا نيستند حفاظت نشدن از مساجد شيعيان در شرايط فعلي عجيب به‌نظر برسد اما ترويج كشتار شيعيان از سوي واعظان دولتي امري عادي به‌حساب مي‌آيد كه حالا داعشي‌ها آن را پيگيري مي‌كنند. با وجود گسترش حمله به مساجد شيعيان و دعوت رسمي گروه تروريستي داعش براي هدف قرار دادن شيعيان دولت عربستان هيچ كاري براي حفاظت از جان كساني كه حدود 10تا 15درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند انجام نداده است.

هيأت علماي بزرگ عربستان سعودي كه بالاترين نهاد مذهبي در اين كشور به‌حساب مي‌آيد روز گذشته به‌دنبال انفجار دمام اين حمله انتحاري به شيعيان را در بيانيه‌اي محكوم كرد اما بسياري از كساني كه اين بيانيه را امضا كرده‌اند كساني هستند كه به‌صورت رسمي شيعه‌كشي را در عربستان تبليغ مي‌كنند.

  • واعظان نفرت

تبليغ وهابيت هميشه جز اولويت‌هاي اصلي خاندان آل‌سعود بوده است و به همين‌خاطر اقليت‌هاي مذهبي در اين كشور به‌صورت كامل به حاشيه رانده مي‌شوند. هدف قرار دادن شيعيان و فشار بر آنها سياستي است كه از سوي نهادهاي رسمي عربستان سال‌هاست پيگيري شده است. نشريه فارين‌پالسي به‌تازگي گزارشي در همين رابطه با عنوان «واعظان نفرت» منتشر كرده است.

در اين گزارش، فارين‌پالسي به سخنراني‌هاي مفتي‌هاي عربستان پرداخته كه اتفاقا جزو نهادهاي رسمي اين كشور هستند و در رسانه‌ها به تبليغ كشتار شيعيان مي‌پردازند. درست يك روز قبل از آغاز حملات عربستان به يمن، سعد‌بن عتيق‌العتيق يكي از مفتي‌هاي نزديك به دولت عربستان به شبكه تلويزيون دولتي اخباريه آمد و شيعيان يمن را موش‌هايي خواند كه بايد از روي زمين پاك شوند. تلويزيون دولتي عربستان به او اجازه چنين توهين‌هاي علني را داد طوري‌كه شيعيان را رافضي و در اظهاراتي مضحك آلوده‌كننده زمين دانست.

شايد حالا با 2حمله به مساجد شيعيان نظر رسانه‌ها به اين كشور جلب شده است اما اين حرف‌ها براي ايجاد نفرت و تشويق به حمله عليه شيعيان در عربستان تازه نيست. قطر، امارات و عربستان اين روزها به همراه تركيه و آمريكا در يك خط براي حمايت از گروه‌هاي افراطي و تروريستي منطقه قرار دارند. داعش كه مسئوليت حملات اخير عليه مساجد شيعيان در عربستان را پذيرفته به هيچ‌كسي به غيراز كساني كه با آنها هم عقيده باشند رحم نمي‌كند. آنها شيعيان را در كنار سني‌ها، ايزدي‌ها، مسيحي‌ها و پيروان اديان ديگر سر مي‌برند و تنها كساني كه با آنها بيعت كنند شايد در مسير حملات آنها زنده باقي بمانند.

فارين پالسي در گزارش خود به اين نكته اشاره كرده است كه عربستان، قطر و امارات هرسه‌به‌صورت مشترك در تمامي سال‌هاي گذشته بدنه‌هاي رسمي تفرقه‌افكني و نفرت‌پراكني عليه شيعيان داشته‌اند كه اتفاقا گروه‌هاي تروريستي منطقه مانند داعش اكنون براساس همان خط عمل مي‌كنند. سعد بن عتيق العتيق اتفاقا در هر كدام از اين سه‌كشور عليه شيعيان سخنراني داشته است. آنهايي كه فارين پالسي نامشان را «واعظان نفرت» گذاشته سال‌هاست كه در عربستان براي مورد حمله قرار دادن پيروان اديان ديگر ازجمله شيعيان سخنراني مي‌كنند.

  • شيعه‌هراسي دولتي

عتيق كه يك واعظ رسمي دولت عربستان است اوايل سال‌جاري ميلادي يك سخنراني در مسجد جامع قطر داشت كه به‌صورت مستقيم از تلويزيون دولتي اين كشور هم پخش شد. دعاي او در اين سخنراني كه خيلي‌ها را به خشم آورد اين بود: خدا يهوديان و هركه آنها را يهودي ساخت نابود كند، مسيحيان و علوي‌ها و هركه آنها را مسيحي و علوي ساخت نابود كند، شيعيان و هركه باعث شيعه شدن آنها شد نابود كند. سعد‌بن عتيق‌العتيق مشتي نمونه خروار از كساني است كه عليه شيعيان در كشورهاي منطقه ازجمله عربستان نفرت‌پراكني مي‌كنند.

واعظان نفرت تنها كساني كه به مساجد عربستان، قطر و امارات مي‌روند نيستند آنها به‌صورت رسمي از سوي دولت‌هاي اين كشورها حمايت مي‌شوند و پست‌هاي دولتي دارند. به‌عنوان نمونه فارين پالسي گزارش داده كه عتيق به‌عنوان يكي از اين واعظان عليه شيعيان بارها به دعوت رسمي دولت قطر در مراكز مهم اين كشور ازجمله در سازمان امنيت قطر سخنراني كرده است.

در ژوئيه 2014هم عتيق به‌عنوان سخنران در مراسم «جايزه بين‌المللي قرآن كريم دبي» به‌عنوان مهمان دولت امارات حضور پيدا كرد. اين واعظ نفرت براساس اطلاعات سايتش در عربستان پست‌هاي دولتي مختلفي ازجمله مسئول آگاهي اسلامي در وزارت آموزش عربستان و مدير «اداره ارشاد» آكادمي نظامي ملك خالد دارد.

فارين پالسي به سخنراني‌هاي عتيق به‌عنوان نمونه پرداخته است اما تبليغ شيعه‌‌كشي در عربستان توسط دولت عربستان سال‌هاست كه به‌وسيله كتاب‌هاي درسي در مدرسه‌ها تبليغ مي‌شود و جوانان اين كشور به‌صورت سيستماتيك با ديدگاه‌هاي نفرت‌بار آموزش داده مي‌شوند. شيعيان سال‌هاست كه به‌صورت سازمان‌يافته در عربستان سركوب مي‌شوند و اعتراض‌هاي آنها هم با مشت‌آهنين سعودي‌ها روبه‌رو شده است.

از سال2011 اعتراض‌ها در شرق عربستان كه شيعيان بيشتر در اين منطقه ساكن هستند شدت گرفته است. شيخ نمر باقر النمر، مجتهد شيعه و رهبر اعتراض‌ها در شرق عربستان اما از سوي مقام‌هاي عربستان در سال2012 بازداشت و به‌دليل اقدام عليه امنيت ملي و محاربه، به «اعدام با شمشير و به صليب كشيده شدن در انظار عمومي» محكوم شد. شيعيان عربستان بيش از 2ميليون نفر از جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند. آنها اما سال‌هاست كه با تبعيض دولت اين كشور زندگي مي‌كنند و هر چند در مناطق نفت‌خيز عربستان ساكن هستند اما بدترين شرايط اقتصادي را دارند.

دولت عربستان به آنها اجازه برگزاري رسمي مراسم‌هاي مذهبي‌شان را نمي‌دهد حتي هيچ‌كدام از شيعيان نمي‌توانند به‌خاطر مذهب‌شان به پست‌هاي مهم دولتي يا نظامي برسند. داعش خط مفتي‌هاي عربستان را در كشتار شيعيان، مسيحي‌ها و اديان ديگر دنبال مي‌كند و حملات آنها حالا باعث كشته شدن ده‌ها نفر در عربستان شده است. شيعيان عربستان اما سال‌هاست كه توسط واعظان نفرت اين كشور به مرگ محكوم شده‌اند و داعشي‌ها فقط پيروان «واعظان نفرت» به‌حساب مي‌آيند كه عامل بمبگذاري مي‌‌شوند.

کد خبر 296699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha