مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندسان موفق به تولید نوعی آلیاژ شده‌اند که حتی اگر میلیون‌ها بار دچار تغییر شکل و خمیدگی شود،‌ می‌تواند دوباره به شکل پیشین خود بازگردد.

براساس گزارش BBC، چنين آلياژ‌هاي حافظه‌داري مي‌تواند كاربرد‌هاي متفاوتي داشته‌باشند،‌ اما نمونه‌هاي موجود در معرض فرسودگي و پوسيدگي قرار دارند.

آلياژ جديد از جنس نيكل، تيتانيوم و مس بوده و ركورد‌هاي پيشين آلياژ‌هاي حافظه‌دار را شكسته‌است و به اندازه‌اي مقاوم است كه مي‌توان از آن در ساخت عروق خوني مصنوعي، قطعات هواپيما و نسل جديد يخچال‌ها استفاده كرد.

آلياژ‌هاي حافظه‌دار درحال حاضر در برخي موقعيت‌ها از قبيل عمل‌هاي جراحي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. براي مثال استنت‌هايي كه براي بازنگه‌داشتن عروق خوني از آنها استفاده مي‌شود،‌ از جنس آلياژ‌هاي حافظه دار هستند كه در شكلي فشرده وارد رگ شده و سپس به شكل عادي خود تغيير حالت مي‌دهد. اما اين آلياژ‌ها هرگز نتوانسته‌اند آنچه از آنها انتظار مي‌رود را برآورده ساخته و كارايي كه از آنها انتظار مي‌رود را به نمايش بگذارند.

به گفته محققان، اين آلياژ‌ها تنها يك يا چند بار توانايي بازگشتن به حالت اوليه خود را دارند،‌اما آلياژ جديد اين ركورد را با اختلافي چشمگير شكسته است. اي آلياژ جديد در دانشگاه كيل در آلمان ابداع شده‌است و ويژگي‌هاي منحصر‌به فرد آن ناشي از شيوه متبلور شدن آلياژ است. اتم‌هاي نيكل،‌تيتانيوم و مس در اين آلياژ به شكلي چيده‌ مي‌شوند كه مي‌توانند ميان دو وضعيت بارها و بارها تغيير حالت دهند.

اين انتقال حالت همان عاملي است كه باعث مي‌شود آلياژ پس از تغيير شكل يا خميده شدن،‌ به شكل اوليه خود بازگردد. اين بازگشت را مي‌توان با كمك حرارت و يا برداشتن فشار فعال ساخت. در اصل،‌محققان وجود ذره‌اي شيميايي كه توسط تيتانيوم و مس ايجاد مي‌شود و Ti2Cu نام دارد را عامل نرم شدن روند تغيير شكل آلياژ مي‌دانند.

ابعاد كنوني آلياژ جديد يك سانتيمتر مربع و ضخامت آن كمتر از يك ميليمتر است و در هردو وضعيت حرارتي و فشار مورد آزمايش قرار گرفته‌است. محققان از سيستم كوره‌اي ويژه‌اي براي حرارت دادن و سرد كردن اين آلياژ براي 10 ميليون بار استفاده كردند و ساختار آلياژ را با كمك ميكروسكوپ تحت نظر گرفتند و دريافتند حتي پس از 10 ميليون بار تغيير نيز اين آلياژ مي‌تواند به حالت اوليه خود بازگردد.

کد خبر 296643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha