همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: تاکنون پیروزی در زمین و تثبیت اوضاع در داخل یمن به سود انصارالله رقم خورده است و امروز ۱۹ استان از ۲۱ استان این کشور در کنترل انصار الله است.

سید یحیی رحیم صفوی

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی پیش از ظهر جمعه در هشتمین گردهمایی فعالان عرصه مهدویت که در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد، در سخنانی به تحلیل سیاسی، امنیتی و تاریخی یمن پرداخت و گفت: یمن در جنوب عربستان سعودی و دریای عمان و دریای سرخ در دوطرف آن قرار دارد؛ وسعت آن ۵۳۰ هزار کیلومتر مربع و ۹۸.۲ درصد از مردم آن مسلمان هستند.

وی گفت: یمن بین چهار تا ۶ هزار سال تاریخ دارد و یکی از کهن ترین سرزمین‌های مسکونی جهان محسوب می‌شود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران، با بیان اینکه با فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۹۰ و سپس فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ دو یمن شمالی و جنوبی پس از چند دهه جدایی سیاسی دوباره متحد شدند، تصریح کرد: تلاش سعودی‌ها از همان روزهای نخست در جهت عدم پیوستگی یمن شمالی و جنوبی بود که البته ناکام ماندند.

وی ادامه داد: وضعیت بی‌ثبات یمنی‌ها طی دو دهه گذشته باعث ۶ دوره جنگ بین حوثی‌ها با دولت مرکزی از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ شد که به تدریج روز به روز بر قدرت حوثی‌ها افزوده شد.

سرلشگر صفوی گفت: این وضعیت فراز و فرود تا زمان بیداری اسلامی در ۴ سال قبل استمرار یافت اما با شعله ور شدن اموج بیداری اسلامی در منطقه، دوباره شعله‌های امید و بیداری در میان اکثریت جمعیت یمن زبانه کشید.

عربستان برای خود راهی جز دخالت وحشیانه نظامی و حمله به یمن نمی‌دید

وی با اشاره به اینکه عربستان در فرایند مقابله با قدرت گرفتن انصارالله در داخل یمن ناکام ماند و طرفداران قبایلی و حزبی سعودی‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند، گفت: عربستان برای خودش راهی جز دخالت وحشیانه نظامی و حمله به یمن نمی‌دید و این کار را با تأیید غرب و آمریکا و اعراب‌ و از همه مهم‌تر عدم مخالفت چندان جدی در میان رهبران و کشورها و جوامع اسلامی انجام داد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) گفت: صرف میلیاردها دلار پول، عربستان در نهایت بخشی از کشور ها را همراه کرد که حداقل به لحاظ شکلی و ظاهری پشتیبانی خود را از عربستان به عنوان خادمین حرمین اعلام نمودند.

وی عنوان کرد: این واقعیتی است که اگرچه سعودی‌ها نتوانستند با این ائتلاف عملا نیروی زمینی مصر، پاکستان، سودان و اردن را به استخدام خود برای حمله به یمن درآورند اما با استمرار بمباران‌ها به نوعی بسیاری از زیرساخت‌های این کشور را نابود و هزاران انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند که در صورت تحقق خواسته‌های سیاسی و نظامی خود دست کم یک سرزمین سوخته را تحویل یمنی‌ها و انصار الله بدهند تا در بلند مدت با اعتراض‌های مردمی، جنگ را به سود خود در ابعاد اجتماعی و امنیتی و سپس سیاسی مغلوب نمایند و این در زیر چتر حمایتی آمریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای اسلامی و غربی و سکوت دیگران اتفاق می‌افتد.

رحیم صفوی با بیان اینکه در بعد نظامی تا کنون پیروزی در زمین و تثبیت اوضاع در داخل یمن به سود انصارالله رقم خورده است، امروز ۱۹ استان از ۲۱ استان یمن در اختیار و کنترل انصار الله است، گفت: سعودی‌ها نه تنها انتقام خود از یمن را به بهانه انصارالله با این حملات ناجوانمردانه گرفته‌اند بلکه این کینه ریشه تاریخی دارد و سعودی‌ها هیچ‌گاه مایل نبوده‌اند کشوری مستقل و پیشرفته و توانمند در جنوب غرب شبه جزیره عربستان ظاهر شود.

وی تصریح کرد: یمن هرگاه بخواهد خارج از خواست و سیاست‌های سعودی زندگی کند، با انواع دسیسه‌ها و توطئه‌ها از سوی این همسایه پولدار اما کم عقل و ستمکار روبه رو خواهد شد بنابراین آل سعود امروز به بهانه انصار الله و دیروز به بهانه مخالفت با وحدت یمن و فردا به بهانه نفوذ ایران در حیات خلوت خودش و روز دیگر به بهانه دیگر همان راهبرد پدر بزرگان خود را دنبال می‌‌کنند.

وزن ژئوپولیتیکی عربستان در آینده ضعیف‌تر خواهد شد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: تا کنون و در این تحولات یک سال گذشته به نظر می‌رسد به دلیل بی‌برنامگی و سردرگمی رژیم سعودی هیچکدام از اهدافی را که هنگام حمله به یمن در تاریخ ۶ فروردین به رسانه‌ها و محافل بین المللی اعلام کردند عملی نشد و این رسوایی و بی اعتباری نظامی و انسانی، وزن ژئوپولیتیکی عربستان را در آینده منطقه ضعیف تر خواهد ساخت به این دلیل است که عربستان حاضر شده دست به این اقدامات خطرناک بزند.

وی اظهار داشت: هم اکنون عمان و سازمان ملل دو میانجی اصلی برای پایان جنگ و یافتن راه حل سیاسی هستند و ایران هم در حد توان توانسته است اوضاع نقش انصارالله و شرایط داخلی را در این کشور مدیریت کند؛ هرچند سرنوشت این رقابت ما با رقبا نقش بسیار تعیین کننده‌ای در موازنه قوا خواهد داشت.

رحیم صفوی گفت: به نظر می‌رسد روند مذاکرات آینده ژنو و عمان به نوعی توافق ختم شود که انصارالله حداقل و در بدبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد سهم آینده قدرت را در اختیار خود بگیرد و پایه ریزی یمنی مستقل همراه با چالش‌های مستمر و ادامه دار با عربستان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اکنون سه جبهه عراق، سوریه و یمن برای کمک کردن وجود دارد و از میان وضع سوریه وخیم‌تر است، ابراز کرد: از یک طرف مشکلات کشور و مسائل اقتصادی و از طرفی مذاکرات ۱+۵ که یک نوع گسترش فضا برای تهدیدکردن ایران است موجب شده تا ما با احتیاط بیشتری عمل کنیم.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: یکی از مشکلات سعودی‌ها این است که یک قوه عاقله‌ای وجود ندارد که بر آنان حکومت کند، قانون اساسی درست و پارلمانی ندارند تا مردم بتوانند وزیرانشان را خود انتخاب کنند و در درون آل سعود مشکلات قومی و قبیله‌ای زیادی وجود دارد.

وی گفت: عربستان سعودی و ترکیه دو رقیب استراتژیک ما هستند که سعودی‌ها با این درگیری و حمله به یمن به شدت تضعیف شده‌اند.

کد خبر 296554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha