چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

موژان اردانی: ساعت نزدیک ۵بعدازظهر است و دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی میزبان استارتاپ ویکند نوآوری اجتماعی است.

بهترین نسخه  خودت باش!

چند جوان، تي‌شرت‌هاي سفيد يك‌شكل پوشيده‌اند كه روي آن جمله‌اي نوشته شده‌است. مراسم اختتاميه است و پشت چهره‌هاي خسته‌شان كمي اضطراب هم پيد است اما با هم مي‌گويند و مي‌خندند. تيم‌ها در كنار هم، جاي جاي سالن پخش شده‌اند.فضا پر از هيجان است. برنامه دقيقا راس ساعت 5شروع مي‌شود. پس از سخنراني بعضي از نمايندگان اين رويداد در مورد فوايد كارگروهي و آفريدن يك كسب و كار به كمك يك ايده، بخش اصلي برنامه آغاز مي‌شود؛ يعني معرفي ايده و ارائه راهكاري براي توسعه آن؛ بخشي كه براي ما مهم است و براي شما كه دنبال ايده‌اي جديد و در عين حال اجتماعي براي كسب و كار هستيد!

  • معرفي ايده ها

داوران هر بار از بين 10 تيم حاضر اسم يكي را به قرعه صدا مي‌زنند. نماينده هر تيم روي سن مي‌رود و در مدت زمان 5دقيقه مشكلي را كه به همراه اعضاي ديگر گروه به آن فكر كرده‌اند بيان مي‌كند و پس از آن راه‌حلي را به كمك يك ايده به‌طور كامل ارائه مي‌دهد تا بتواند سرمايه‌گذاران را براي سودآوري كسب و كار معرفي شده قانع كند. بعد از 5 دقيقه نماينده گروه در 3دقيقه به سؤال‌هاي داوران جواب مي‌دهد و شمارش معكوس براي پايان فرصت آن تيم با صداي بچه‌ها در سالن پخش مي‌شود و بلافاصله گروه بعدي روي سن مي‌آيد. در جريان ارائه ايده‌ها، اعضاي تيم‌هاي ديگر كه هنوز قرعه به نام آنها نيفتاده، راه‌حل‌هايشان را باهم زمزمه مي‌كنند تا كم و كاستي نداشته ‌باشد.

1- بده بستان دانش
شعار تيم اين است: مهارت من، مهارت تو است. حتما تا به حال شده كه مجبور شده‌باشيد در شرايطي يك مهارت را ياد بگيريد و يا براي انجام يك كار به فردي براي همكاري يا استخدام نياز پيدا كرده اما نيروي انساني مورد نظر را پيدا نكرده باشيد. راه‌حل تيم براي حل اين مشكل، ايجاد يك شبكه است كه در آن افراد مي‌توانند توانايي و مهارت‌هاي خود را به اشتراك بگذارند. در اين سيستم هر كسي مي‌تواند هم معلم باشد و هم شاگرد و در كنار آن هم كسب درآمد كند. آنها براي توسعه اين ايده يك وب‌سايت و همچنين يك اپليكيشن براي گوشي‌هاي سيستم ‌اي‌او‌اس طراحي كرده‌اند. كاربر، درس و يا مهارت موردنظرش را در سايت جست‌‌وجو مي‌كند و سپس ليست تمامي كساني كه در آن زمينه آماده تدريس هستند پيدا مي‌كند.

2- صفحه
نماينده اين تيم در ابتدا يك عكس را نشان مي‌دهد. در اين تصوير مي‌شود تعداد زيادي كتاب را ديد كه روي هم تلنبار شده‌اند. او صحبتش را اينطور شروع مي‌كند كه سالانه در كشور حدود ۷۰ هزار عنوان كتاب توليد مي‌شود كه از اين ميان حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد از هر كدام از اين كتاب‌ها اضافه مي‌آيد كه مجموع آنها به ۷ ميليون در سال مي‌رسد. تصورش را بكنيد 7ميليون كتاب اضافه در سال! كتاب‌هايي كه با اميد و آرزو و طي‌كردن مراحل مختلف به چاپ رسيده‌اند. حالا صفحه براي حل اين مشكل چه مي‌كند؟ راه‌حل آنها اين است كه اين كتاب‌ها را از انتشاراتي مي‌گيرند و در وب‌سايت خود با درنظر گرفتن تخفيف به فروش مي‌رسانند. كاربر با مراجعه به وب‌سايت آنها مي‌تواند مختصري از هر كتاب را بخواند و اگر به كارش ‌آمد آن را خريداري كند.

3-پايان‌نامه واقعي
اخيرا يكي از پايان‌نامه‌هايي كه در كشور از آن تقدير شد، عنوان ارزيابي عملكرد شاتل‌ها در سياره مريخ را داشت اما متأسفانه كسي كه اين پايان‌نامه را ارائه داد موفق نشد وارد بازار كارشود. اين مي‌تواند نمونه‌اي باشد از چرخه ناقص صنعت و دانشگاه. شركت‌هاي زيادي هستند كه نياز به كساني دارند كه پروژه‌هايي با اولويت‌هاي كمتر را براي‌شان انجام دهند و از طرف ديگر دانشجويان زيادي هم داريم كه به‌دنبال انجام پروژه و كسب درآمد و در نهايت ورود به دنياي واقعي صنعت هستند. كاري كه اين تيم انجام مي‌دهد نزديك‌كردن اين دو گروه به يكديگر از طريق يك وب‌سايت است. اين تيم نيازهاي اين شركت‌ها را استخراج مي‌كند و به‌صورت عنواني براي پايان‌نامه در سايت ارائه مي‌كند. سپس هر دانشجو مي‌تواند از ليست موجود در سايت، موضوع مورد علاقه‌اش را انتخاب كند و علاوه بر انجام پايان‌نامه، درآمدي هم به‌دست بياورد.

4- دكتر ‌‌help
تيم دكتر ‌help، راهي براي رفع مشكل وقت گرفتن از دكترها درنظر گرفته‌است. اين گروه با طراحي يك سايت امكان اين را به‌وجود مي‌آورد كه بيمار و يا كاربر با مراجعه به سايت بتواند مشخصات بيماري خود را وارد كند و در مورد اينكه به چه پزشكي مراجعه كند، كمك بگيرد. همچنين مي‌تواند با سيستم نوبت‌دهي آنلاين براي خود وقت بگيرد تا در زمان صرفه‌جويي شود.

5- بازار من
اين گروه تصميم دارند قشري از جامعه را كه خانم‌هاي بدسرپرست و بي‌سرپرست آن را تشكيل مي‌دهند توانمند كنند اما چگونه؟ نماينده اين تيم 2سؤال مطرح مي‌كند؟ با لباس‌هاي كهنه خود چه مي‌كنيد؟ چند نفر از بين شما حاضرند كه لباس‌هاي كهنه خود را به ما بسپارند؟ آنها درنظر دارند آموزش اوليه‌اي به اين زنان ارائه دهند، سپس پارچه‌هاي لباس‌ها را در اختيار آنها بگذارند تا براي توليد محصولاتي مثل روتختي، رومبلي و كيف از آنها استفاده كنند و اين اجناس را در وب‌سايت بازار من به‌صورت آنلاين به فروش برسانند.

6- تيم سرزمين غذاي من
گروه اولي كه صدا مي‌زنند، تيمي با نام سرزمين غذاي من است. نماينده تيم آنها صحبتش را با طرح يك سؤال شروع مي‌كند‌؛ چندبار شده به يك رستوران مراجعه كنيد و از غذاي آن رضايت نداشته‌باشيد؟ مسلما براي همه ما اين اتفاق افتاده كه از غذاها راضي نباشيم. در سرزمين غذاي من سرويسي به شما ارائه مي‌شود كه بتوانيد وارد يك آشپزخانه مجازي شويد و از بين مواد غذايي چيزهايي را كه خودتان مي‌خواهيد انتخاب كنيد؛ مثلا در مورد يك ساندويچ، نان و مخلفات. بعد از آماده شدن غذا به‌صورت مجازي و ثبت آن، اين سفارش به‌طور آنلاين به نزديك‌ترين فست‌فود به شما منتقل مي‌شود تا آن‌ را با تركيبات مورد نظر شما آماده كنند و تحويل بدهند.

7-ياران اميد
اين گروه دغدغه بيماران خاص مثل افراد مبتلا به ‌ام‌اس را دارند. آنها مي‌‌گويند چنين بيماري‌اي باعث مي‌شود كه فرد از زندگي عادي خود خارج بشود و همچنين دچار گوشه‌گيري و انزوا شود. اين گروه مي‌خواهد با وب‌سايت و اپليكيشن‌اش شوق زندگي و انگيزه را به اين افراد تزريق كند. آنها با قرار دادن اطلاعاتي مثل داستان‌هاي موفقيت افراد ديگر مبتلا، جرقه اميدي در دل اين بيماران روشن مي‌كنند. ‌همچنين مي‌خواهند رويداد‌هايي را تنظيم كنند كه اين افراد با نهاد‌هاي اشتغال‌زا حرف بزنند و وارد شغل شوند.

8- فرياد
اعضاي اين تيم بي‌تفاوتي انسان‌ها نسبت به يكديگر را به عنوان يك چالش اجتماعي مد نظر قرار داده‌اند و براي حل آن، يك شبكه اجتماعي با نام فرياد را ارائه مي‌دهند كه مردم مي‌توانند در آن مشكلات خود را بيان كنند. اين مشكلات براي كاربران ديگري هم كه وارد سايت مي‌شوند قابل ديد است. پس به نوعي از اين كانال با آنها درگير خواهند شد. آنها درنظر دارند اين تعامل ابتدا بين مردم باشد تا مسئوليت‌پذيري اجتماعي افزايش پيدا كند و سپس براي فريادرسي به اين مشكلات تعامل سازنده‌اي با مسئولان شكل بگيرد.

9- پلاس‌وان
ايده اصلي تيم پلاس‌وان اين است كه ۹۰۰ روز همراه با يك مادر باشند؛ قبل از بارداري، طي آن و بعد از به دنيا آمدن كودك. اين گروه در سر دارد اپليكيشني را در اختيار مادران بگذارد تا آگاهانه بچه‌دار شوند. نماينده تيم مي‌گويد هر مادر با استفاده از اين اپليكيشن مي‌تواند اطلاعاتي مثل بهترين پزشك متخصص را در نزديكي محل زندگي خود جست و جو كند و علاوه بر آن از نظرات مادران ديگر در مورد هر پزشك بهره‌مند شود. آنها نسخه امتحاني اين اپليكيشن را پس از مطالعه آمار مادران بارداري كه به گوشي‌هاي هوشمند دسترسي دارند تهيه كرده‌اند البته هدف آنها اين است كه ايده خود را براي كل جامعه آماري ايران توسعه دهند.

۱۰- بازي كاربردي رياضي ‌TEJ
نماينده تيم به محض روي سن‌آمدن مي‌گويد: «بچه برو بازيتو بكن! » اين جمله اساس ايده آنهاست. اين تيم مي‌خواهد اپليكيشني را به بازار ارائه بدهد كه شما به جاي اينكه از كودك‌تان بخواهيد درس بخواند، بازي كند. عجيب است، نه؟ اين گروه، درسي مثل رياضي را براي بچه‌هاي ۹ تا ۱۲ سال در قالب يك بازي ارائه مي‌دهد كه بديهي است درس و انجام تمرين‌ها را براي دانش‌آموز شيرين خواهد كرد.

  • برنده كيست؟ حدس بزنيد

بعد از معرفي ايده‌ها، همگي براي پذيرايي به بيرون از سالن رفتيم. تمام تيم‌ها براي اعلام نتايج هيجان دارند و تقريبا موضوع صحبت هر 3-2نفري كه جمع شده‌اند همين است؛ چه‌كسي برنده است؟ براي جواب اين سؤال كمي دندان روي جگر مي‌گذاريم. انتظار به پايان مي‌رسد، با شروع برنامه اعلام نتايج، توي سالن همهمه مي‌شود. اعضاي تيم‌ها اسم خودشان را به‌عنوان برنده حدس مي‌زنند و بلند‌بلند اعلام مي‌كنند. راستي اگر تا به اينجا با اين برنامه همراه شده‌ايد، حدس شما چيست؟ شمارش معكوس تمام مي‌شود، 3تيم برنده از سوم به اول اعلام مي‌شوند. صداي جيغ شادي سالن را پر مي‌كند. تيم‌هاي برنده به‌ترتيب روي سن مي‌روند و پس از صحبت كوتاهي دسته‌جمعي عكس سلفي مي‌گيرند. برنده اول اين استارتاپ ويكند، تيم «بازار من» است و تيم‌هاي صفحه و فرياد به‌ترتيب، رتبه دوم و سوم را مي‌گيرند. از جوايز جالبي كه براي اين 3تيم درنظر گرفته شده‌بود، مي‌توان به گرفتن يك فضاي كاري رايگان در مركز نوآوري تهران به‌مدت ۴ تا ۹‌ماه اشاره كرد. همچنين اين تيم‌ها به شرط اينكه كارشان را ادامه بدهند، مي‌توانند به‌مدت ۶‌ماه از كانون كارآفريني ايران مشاوره رايگان بگيرند.

کد خبر 296399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha