همشهری آنلاین: تحولات سریع و نگران کننده اخیر در دریای جنوبی چین که اوج آن با گزارش پنتاگون مبنی بر اعزام ناو جنگی و هواپیمای شناسایی شروع شد، به تدریج مسیر یک مناقشه خطرناکتر را در این منطقه که حیات خلوت چین است، میان پکن و واشنگتن باز می کند.

 هشدار چین به ببرکاغذی: پا از گلیمت درازتر نکن

به گزارش ايرنا، دریای جنوبی چین سال ها محل رفت و آمد آزادانه کشتی ها بوده، اما از زمانی که آمریکایی ها شروع به تسلیح و تحریک فیلیپین کردند و این کشور را به بهانه منازعه بر سر جزایر «اسپراتلی» به جان چین انداختند، به کانون توفان های بزرگ آبی تبدیل شد.

در ماه های اخیر روزی نبود که خبر از منازعه، مناقشه و بحران در این منطقه نباشد. حال اما آمریکایی ها می گویند خود را به این حیات خلوت بیش از گذشته نزدیک کرده اند و می خواهند آرامش را از چین بگیرند، آرامشی که احتمالا می تواند از کشتی های تجاری که سال ها از این آبراه تردد می کردند، نیز سلب خواهد شد.

چینی ها که سالیان قبل با مخالفان برنامه های خود در این دریا مماشات می کردند، امروز برای حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی در این دریا حتی توسل به سلاح هسته ای را هم بعید ندانسته اند.

آمریکا هم که گفته بود به جزایر شنی در حال ساخت چین نزدیک نمی شود، هر روز گام های بیشتری به جلو بر می دارد.

امروز بسیاری از تحلیلگران، این تحولات را آغاز یک جنگ سرد میان دو قدرتی می دانند که به هر شکل داعیه ابرقدرتی در سر دارند و این مناقشه می تواند نه فقط برای آنها بلکه برای دنیا گران تمام شود.

این جنگ سرد که تفاوت های آشکاری با جنگ سرد آمریکا و روسیه دارد، زوایای خطرناکی را در بر می گیرد چرا که هر دو کشور دارای زرادخانه های بزرگ هسته ای هستند و هر دو در دریای جنوبی حامیانی دارند و از سوی دیگر در حال دست و پنجه نرم کردن با مناقشاتی هستند که می تواند گفت منازعات بالقوه نظامی است.

روزنامه «گلوبال تایمز» ارگان دولت چین که پیشتر گفته بود لازم باشد پکن به سلاح هسته ای نیز متوسل خواهد شد، نوشت: خطر بالقوه یک رویارویی میان دو کشور وجود دارد.

این نشریه نوشت: دریای جنوبی روابط دو قدرتی را که پیشتر در بسیاری عرصه ها مناسبات نزدیکی داشته اند، تیره تر کرده و راه را برای مناقشه بالقوه نظامی میان آنها هموار کرده است.

این نبرد می تواند خطرناک باشد زیرا چین شاخ و شانه می کشد و آشکارا از آمریکا خواسته است، بپذیرد که این کشور یک قدرت دریایی نوظهور است که با آمریکا رویارویی می کند.

«گلوبال تایمز» نوشت: تحلیگران می دانند آمریکا می خواهد حافظ وضع موجود به نفع خود باشد، اما قدرت فزاینده چین را درک نکرده است. این کشور دیگر مانند گذشته نیست، بلکه یک قدرت دریایی بزرگ در دنیا است.

همین کشور است که به گفته آمریکا سعی کرده است با ارسال امواج الکترونیکی یک پهپاد دوربرد «گلوبال هاوک» آمریکا را از کار انداخته و یا اینکه در اختیار بگیرد.

اما «پن گوان چیان» متخصص مسایل نظامی از آکادمی ارتش چین می گوید : این اظهار نظرها گستاخانه است. آنها هزاران فرسنگ دورتر از خانه خود آمده اند تا منطقه ای را شناسایی کنند که زیر نظر چین و جزو قلمرو این کشور است.

«تایو ونجو» محقق آکادمی علوم اجتماعی چین نیز می گوید : آنها بیهوده مزخرف می گویند. ما بر اساس قوانین دنیا و حقوق دریاها حق داریم از قلمرو خود حراست کنیم .

در این میان «پن گوان چیان» پا را فراتر گذاشته و گفته است که اگر آمریکایی ها که عمدا چین را تحریک می کند، وارد منطقه 12 مایلی جزایر تحت حیطه چین در دریای جنوبی شوند، پکن به آنها حمله خواهد کرد.

«جو فونگ» رییس مرکز مطالعات دریای جنوبی دانشگاه «نن جینگ» چین نیز می گوید: هر لحظه خطر رویارویی نظامی دو کشور بیشتر می شود.

وی می گوید: اگر زمانی چین بخواهد ناوهایش را برای دور کردن جنگنده های آمریکایی به منطقه اعزام کند، آن زمان خطر تبادل آتش میان دو طرف وجود دارد.

شاید در همین راستا هم بود که «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از هشدارهای مکرر نیروی دریایی چین به یک فروند هواپیمای شناساسی آمریکایی که به جزایر شنی در حال ساخت چین نزدیک شده بود، دفاع کرد و گفت: اینجا قلمرو چین است.

شاید سرنوشت بسیاری از کشورهای دیگر خارج از دریای جنوبی چین به دلیل مسایل مختلف اعم از تجاری و سیاسی به این منطقه پیوند خورده باشد و تحولات منطقه برایشان مهم باشد، اما زمانی که بحث رویارویی نظامی پیش می آید، پای بسیاری دیگر نیز به این نزاع باز خواهد شد.

به نظر می رسد نوشته های رسانه های گروهی چین مبنی بر اینکه خطر درگیری فیزیکی دو کشور در حال افزایش است، نوعی هشدار است که از ناحیه رهبران این کشور اما از طریق رسانه های جمعی به واشنگتن داده می شود.

در این شرایط چنانچه آمریکا بی مهابا به منطقه مورد نظر چین نزدیک شود، بعید نیست که رهبران چین مستقیما موضع گیری کرده و برای آنکه گوشمالی به واشنگتن داده باشند، تحرکی هر چند اندک در راستای اقدام فیزیکی نظامی داشته باشند.

«گلوبال تایمز» نوشت: کار ساخت جزایر باید به اتمام برسد. این خط قرمز است. اگر آمریکایی ها بخواهند از آن عبور کنند، دیر یازود درگیری نظامی رخ خواهد داد.

این نشریه تاکید کرد: امروز از خود خویشتنداری نشان می دهیم، اما اگر واشنگتن به دنبال تحقیر و تحریک باشد، وارد درگیری با آمریکا خواهیم شد.

ارگان دولت چین افزود: آمریکا بداند که در مقابل عزم راسخ چین برای حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اش دست بالا ندارد و این درست همان جایی است که چین می گوید «آمریکا ببر کاغذی است».

کد خبر 296333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha