یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

فاطمه علیزاده: لحظه، زمان و عمر همه‌شان در چشم به‌هم زدنی می‌گذرند. امروز نوزادی در آغوش داریم و فردا دارد نخستین قدم‌هایش را برمی‌دارد و کمی بعدتر دوچرخه‌سواری تمرین می‌کند؛ باور نکردنی است، این روزها با سرعتی عجیب می‌گذرند و کاری هم از دستمان برنمی‌آید؛ مگر دانستن قدر همین لحظه‌ها.

روابط خانوادگی

 «زندگي 2 روز است» بايد اين جمله را قاب كنيم و به همه ديوارهاي خانه‌مان بچسبانيم تا يادمان نرود قدر همه‌چيز را بدانيم و شيريني تمام اوقات با كودكمان بودن را تجربه كنيم. خيلي‌ تلاش مي‌كنيم تا انواع روش‌هاي علمي و غيرعلمي را براي جدا كردن جاي خواب كودكمان، براي خوابيدن او در اتاق خواب خودش اجرا كنيم اما دريغ از روزي كه او نوجواني مي‌شود كه وقتي مي‌خواهيد بغلش كنيد، برايش عجيب است و حالا شماييد كه حسرت روزهايي را مي‌خوريد كه چرا شب و روز در آغوش‌اش نگرفتم؟ در هر لحظه‌اي از عمرتان، به كودك‌تان محبت كنيد. محبت تمام و كمال! و يادتان باشد اين به‌روز‌ترين و هميشگي‌ترين روش تربيتي است و اعياد مذهبي بهترين فرصت براي اجراي آن.

  • از سر صبح شروع كنيد

در روزهاي عيد سرحال از خواب بلند شويد و تا نگاه‌تان به عزيز دل‌‌تان افتاد، بگوييد كه دوستش داريد. اين جمله بايد نخستين چيزي باشد كه كودكتان صبح‌ها پس از بيدارشدن از خواب مي‌شنود و همينطور آخرين جمله‌اي كه با آن به‌خواب مي‌رود. از قبل، صبحانه‌اي را كه مي‌دانيد كودكتان ميل به خوردن آن دارد، تهيه كنيد و با كمي خلاقيت توي سيني بچينيد. از او بپرسيد كه ديشب چه خواب‌هايي ديده و شما هم خواب‌هاي خوب‌تان را برايش تعريف كنيد. به او يادآوري كنيد كه امروز بايد روز خوبي داشته باشيم. يك برنامه بازي برايش ترتيب بدهيد و يادتان باشد قبل از كودك، برنامه روزانه‌تان را با خودتان مرور كنيد و براي هر بخش زماني را درنظر بگيريد تا به‌ همه كارهاي مهم‌تان برسيد. از او بخواهيد كه بعد از منظم كردن اتاق يا وسايل بازي‌اش، آن بازي ويژه يا ساخت كاردستي را انجام خواهيد داد. يادتان باشد در بازي با بچه‌ها نيازي به اسباب‌بازي‌هاي گران‌قيمت نداريد يا حتي لازم نيست كه پابه‌پاي آنها بدويد و تقلا كنيد. مهم اين است كه كودكتان حضور شما را پررنگ‌تر در كنار خودش حس كند؛ مهم اين است كه دلش از بودن شما گرم باشد. حتما خودتان بيشتر از هركس ديگري تجربه كرده‌ايد كه وقتي دل‌به‌دل كودكتان داده‌ايد، صداي خنده‌ها و قهقهه‌هايش از ته دل است و دنيا همان اتاقي است كه در آن بازي مي‌كند و جمعيتش همان چند نفر آدم‌هاي توي اتاق هستند.

  • انرژي توليد كنيد

موقع بازي بچه‌ها بخنديد! با صداي بلند و حتي بلندتر از كودكانتان بخنديد. خنديدن بيشتر از كودكان به‌خودتان انرژي مي‌دهد و سرحال‌تان مي‌آورد. يادتان باشد مشكلات زندگي هميشه وجود دارند و هيچ‌وقت دست از سرتان برنمي‌دارند. اما با توكل و يادآوري نعمت‌هايي كه داريد حال خودتان را خوب كنيد. فرزندانتان بزرگ‌ترين نعمت‌هايي هستند كه جلوي روي‌تان است. خنديدن را از آنها ياد بگيريد. كودكان از اينكه مي‌بينند شما مي‌خنديد و سرحال هستيد، خوشحال مي‌شوند. احساسات آنها آنقدر قوي است و آنقدر آنها را خوب مي‌شناسند كه شما اصلا نمي‌توانيد با تظاهر به خوب بودن سرشان را كلاه بگذاريد. از ته دل‌تان شاد باشيد و خدا را براي همه‌‌چيزهايي كه داريد و نداريد شكر كنيد. الحمدلله بگوييد و از خدا بخواهيد كه آشفتگي را از شما دور كند و توان ساختن روزهاي خوب را به شما بدهد.

  • به يك ارثيه ماندگار فكر كنيد

به خوبي‌هاي زندگي‌تان فكر و مدام آنها را مرور كنيد و همه تلاش‌تان را بكنيد كه به كودكانتان ياد بدهيد خوش‌بين باشند. شايد روزي برسد كه آنها بگويند اين ارزشمندترين ارثي بود كه از والدينم به من رسيد. يادگيري خوش‌بيني مهم است. اگر شما از آن دسته والدين بدبين يا افسرده هستيد، حتما فكري براي خودتان بكنيد. مهم‌تر از آن، اگر اين حس را به كودكان‌ يا اطرافيانتان منتقل مي‌كنيدحتما بايد دوچندان به خودتان فكر كنيد.اگر مي‌خواهيد براي روزهاي بزرگسالي كودكانتان -روزهايي كه بعيد است از نظر زماني و مكاني كنارشان باشيد- لطفي بكنيد، همين روزهاي مهم سال را جدي بگيريد. تا مي‌توانيد دنبال بهانه‌هايي براي شاد بودن بگرديد. همه‌مان تجربه كرده‌ايم كه در بزرگسالي زمان‌هايي هست كه از همه‌كس و همه‌چيز خسته‌ايم. خيلي وقت‌ها نااميديم؛ براي بعضي‌هايمان اين قضيه جدي‌تر، براي بعضي‌ها زودگذرتر است. در اين روزها، وقتي غذايي مي‌خوريم كه طعمش را در كودكي چشيده‌ايم، رابطه حال و گذشته‌مان محكم‌تر مي‌شود و براي لحظاتي اين حس بريدن از همه‌چيز و همه‌كس را فراموش مي‌كنيم. نوستالژيك مي‌شويم و خيلي وقت‌ها بغض مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم خاطرات دوري را مرور كنيم. جشن‌هاي بزرگ و روزهايي كه مي‌توانند برايمان خاطرات خوبي بسازند را جدي بگيريم. مرور هرساله خاطرات خوش كودكي خيلي وقت‌ها بين ما و لبه تيغ افسردگي فاصله مي‌اندازد. ساختن روزهاي شاد كودكي، احتمالا روزهاي شاد بزرگسالي را به‌همراه دارد. به‌خاطر كودكانمان هم كه شده گل و شيريني بخريم. بساط چاي و شربت را راه بيندازيم. عصرها با همسرمان توي پارك‌ها و فضاي سبز قدم بزنيم و بگذاريم كودكمان تا مي‌تواند بدود و خوشحال باشد. يادتان باشد دويدن و ورزش كردن را به يك برنامه مداوم در طول هفته تبديل كنيد. خوب غذا خوردن و تحرك داشتن هم مقدمه سلامت جسمي و رواني كودكانمان است و به آنها احساس شادي فراواني مي‌دهد اما اگر فرصت نشد يا هوا مناسب نبود تا طبق برنامه‌تان به پارك برويد از او بخواهيد تا نيمه پر ليوان را ببيند؛ مثلا به فرصت مناسبي كه براي پختن كيك پيش آمده، اشاره كنيد.

  • شادي دم‌دست شماست

براي كودكانمان شخصيت قائل باشيم و به آنها احترام بگذاريم. آنها كودك هستند و اين دليل نمي‌شود كه هرطور كه دلمان مي‌خواهد با آنها صحبت كنيم. يادمان باشد اگر نقدي به كارهاي كودكانمان داريم، شخصيت‌ آنها را زير سؤال نبريم و فقط عملكردهايشان را نقد و بررسي كنيم. تلاش‌مان را بكنيم تا به آنها بفهمانيم كه براي نـــظراتــشان احترام قائليم؛ مثلا از آنها بخواهيم كه در روز عيد، لباس‌شان را خودشان انتخاب كنند يا از آنها بخواهيم تا بشقاب‌هاي ميوه را بچينند. بد نيست اگر در روزهاي ديگر فرصت نمي‌كنيد كه به مسجد برويد، در اين روزها با كودكانتان سري به مسجد يا نمازجمعه بزنيد. حتما برايشان هيجان‌انگيز است. از قبل آنها را مطلع كنيد كه به كجا مي‌روند و در آنجا بايد تابع قوانين محيط باشند؛ مثلا با صداي بلند صحبت نكنند يا در ميان صف‌ها ندوند. حتما يك ظرف كوچك خوراكي هم برايشان برداريد تا اگر لازم شد، با دوستاني كه در آنجا پيدا مي‌كنند، سرگرم شوند. به آنها ياد بدهيد كه دوست پيدا كنند و ارتباطات دوستانه‌شان را حفظ كنند. داشتن ارتباط قوي و پيدا كردن دوست يك نسخه ضروري براي همه آدم‌هاست.

  • بگوييد چرا عيد است

داستان روزي كه در آن هستيد را براي كودكتان تعريف كنيد. داستان ولادت حضرت عباس(ع) و رابطه او با برادر عزيزش. شنيدن داستان روزهاي ولادت و تولد هميشه براي بچه‌ها جذاب است. احتمالا سؤالاتي هم برايشان پيش مي‌آيد؛ با صبر و حوصله جواب سؤال‌هايي كه مي‌دانيد را بدهيد. از همسرتان هم بخواهيد كه شما را در اين پرسش و پاسخ همراهي كند. در آن ميان از كودكتان بپرسيد كه مثلا چقدر مادرش را دوست دارد؟ و به او اطمينان بدهيد كه در اين دنيا كساني را بيشتر از او و همسرتان دوست نداريد. قطعا عشق مطلق والدين مهم‌ترين عامل شاد بودن كودكان است. كودك، حتي بيشتر از پدرو مادرش دوست دارد كه آنها همديگر را دوست داشته باشند و از اين، احساس امنيت فراواني مي‌كند. مي‌توانيد به مناسبت عيد، با كودكتان يك عيدي يا كارت يا نقاشي براي همسرتان درست كنيد و بعداً آن را روي در يخچال يا كابينت بچسبانيد.

  • با يك آلاسكاي يخي تولد بگيريد

كودكتان را با خودتان به آشپزخانه ببريد. او را در تهيه ناهار سهيم كنيد و براي انجام دادن كاري كه برايتان انجام مي‌دهد، به او بستني يخي جايزه بدهيد. كمي شربت درست كنيد، با آبليمو يا شربت آلبالو و آن را داخل يك ليوان بريزد و توي آن يك قاشق بگذاريد و آن را داخل فريزر قرار دهيد تا هنگام عصر آلاسكاي خوشمزه‌تان آماده شود. اگر توي خانه بادكنك يا كاغذ رنگي داريد، به مناسبت عيد آن را به در اتاق يا ديوار اتاقش وصل كنيد و از او بخواهيد تا دليل آويزان كردن آنها را براي مهمانتان توضيح بدهد و حتي بخشي از داستان ولادت ائمه را براي آنها تعريف كند. او حتما حس مي‌كند كه دارد كار مهمي انجام مي‌دهد و همه تلاش‌اش را مي‌كند تا به بهترين نحو، كاري را كه شما به‌عهده‌اش گذاشته‌ايد اجرا كند. پس يادتان باشد لحظه‌‌هايي كه به شما نگاه مي‌كند به او لبخند بزنيد و او را تأييد كنيد. مي‌توانيد علائم خاصي براي‌ رابطه‌تان تعريف كنيد كه فقط خودتان 2 نفر معني آن را بدانيد و او هم از داشتن اين كد با شما حس خوبي خواهد داشت.

  • بازي فراموش نشود

براي روزهاي خاص، يك بازي خاص طراحي كنيد. بازي جزو جدانشدني كودكي است و كودكان از طريق بازي مي‌توانند مهارت‌هاي ضروري براي شادي را ياد بگيرند. بازي‌هايي را انجام بدهيد كه امكان تعيين يا انتخاب جزئيات بازي را به كودك بدهد. كلاس‌هايي كه كودك را مجبور به حضور در آن مي‌كنيد جزو بازي‌ها محسوب نمي‌شوند؛ حتي اگر كلاس ورزش‌باشد! توپ بازي، خانه‌سازي و درست كردن يك خانه با عروسك‌ها و ماشين‌ها باعث مي‌شوند تا ابتكارعمل در كودكانتان را ببينيد. آنها در دنياي خودشان غرق مي‌شوند و آنقدر‌ رؤيا مي‌سازند و تخيل مي‌كنند تا سير شوند و از تلاش‌شان هم لذت زيادي مي‌برند. اگر اين زمان را براي كودكانتان درنظر بگيريد اخلاقشان هم بهتر مي‌شود و از زندگي‌شان راضي‌ترند. اگر حين بازي‌هاي كودكانه چيزي شكست، عصبانيت‌تان را كنترل كنيد. اما لازم نيست ناراحتي‌تان را مخفي كنيد. شما مي‌توانيد به كودكتان نشان دهيد از اينكه گلدان زيبا و محبوبتان را شكسته ناراحتيد. اگر اضافه كنيد كه مي‌توانيد يك گلدان ديگر بخريد، هم به او ياد داده‌ايد كه ناراحتي بخشي از زندگي است و راه‌حل‌ها هم هميشه وجود دارند فقط ما بايد انتخاب‌شان كنيم. يادتان باشد اگر مشكلي پيش آمد سعي نكنيد به سرعت براي برطرف كردن آن دخالت كنيد مثلا اگر كودكتان در بازي با كودك ديگري دچار اختلاف نظر شد، تا جايي كه كار به خشونت جدي نكشيده، بگذاريد خودشان مشكلاتشان را حل كنند. مطمئن باشيد بچه‌ها از پس هم برمي‌آيند و نيازي به دخالت بزرگ‌ترها نيست اما درهرحالتي كه مجبور به دخالت شديد، آنها را از ادامه بازي منع نكنيد. مي‌توانيد كاغذ رنگي بياوريد و از آنها بخواهيد كه بادبادك بسازند و روي آن جمله‌هاي تبريك عيد را بنويسند و آنها را توي حياط يا پارك هوا كنيد. اگر بادبادكشان خيلي خوب بالا رفت، تشويق‌شان كنيد و آنها را در آغوش بگيريد. هر فرصتي براي در آغوش گرفتن دلبندتان غنيمت است.

کد خبر 296009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha