چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

ترجمه-کیکاووس زیاری: آیا چین می‌تواند با مشکل کهنه و قدیمی سرقت ویدیویی مقابله کند؟


سازمان بین‌المللی تجارت برای پذیرش عضویت این کشور آسیایی، مبارزه قاطع مسئولین رسمی آن با سرقت اینترنتی و ویدیویی محصولات سینمایی را نیز خواستار شده است. در جدیدترین اقدام، نمایندگان این سازمان چند روز قبل از دولتمردان چین خواستند مبارزه با سوداگران ویدیویی را جدی‌تر بگیرد.

 شان اسپایسر یکی از کسانی که عضو عالی‌رتبه این سازمان است- و در عین حال ارتباط نزدیکی با دنیای سینما نیز دارد- می‌گوید: «طی چند سال گذشته، چین قدم‌هایی برای بهبود اوضاع برداشته و در کنار رعایت بهتر حق آزادی بیان، تلاش‌هایی برای مهار فعالیت افسارگسیخته سارقین ویدیویی داشته است. اما آن‌چه که این کشور انجام داده، با آن‌چه که ما خواهان آن هستیم فاصله زیادی دارد.»

بازار سیاه و قاچاق خرید و فروش نسخه‌های دزدی ویدیویی محصولات سینمایی در چین رونق فراوانی دارد. به نوشته رسانه‌های گروهی، نسخه‌های دی‌وی‌دی تازه‌ترین محصولات سینمایی به قیمت‌های ارزان در بازار چین به‌وفور پیدا می‌شود.

بخش مهمی از این فیلم‌ها در خارج از این کشور ضبط شده‌اند، اما چین به صورت گذرگاهی برای پخش بین‌المللی آ‌ن‌ها درآمده است. در عین حال جمعیت بالای یک میلیارد نفری این کشور، بازار خوبی برای سوداگران ویدیویی فراهم می‌کند تا به سودهای سرشاری دست پیدا کنند.

 ماه ژوئن گفت‌وگو‌هایی بین دو طرف چینی و آمریکایی صورت گرفت. حتی از سوی اتحادیه سینماگران آمریکا، گروهی متخصص عازم چین شد تا راه‌های مقابله با سرقت ویدیویی را مورد بحث و بررسی قرار دهد. مسئولین چینی قول ریشه‌کن کردن فعالیت‌های لجام‌گسیخته سارقین ویدیویی را داده‌اند؛ قولی که به سختی به نظر می‌رسد قابلیت‌های عملی شدن را داشته باشد.

 آسوشیتدپرس
14 آگوست 2007

کد خبر 29599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز