همشهری‌آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در افتتاحیه همایش سواد اطلاعاتی: جامعه ایران نیازمند سواد اطلاعاتی است تا از ضررهای احتمالی تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی در امان بماند.

سعید آبادی

در مراسم افتتاحیه همایش سواد اطلاعاتی که از طرف کمیسیون ملی یونسکو و سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه دوم خرداد سال جاری در سالن همایش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران، مهندس جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و اینراجیت بانرجی مدیر بخش اطلاعاتی یونسکو سخنرانی کردند.

دکتر سعیدآبادی با تأکید بر اهمیت و ضرورت سواد اطلاعاتی در ایران به اقیانوس رو به گسترش اطلاعات و مشکل‌های آن اشاره کرد و گفت: اطلاعاتی که موجود است بعضی به روز، بعضی قدیمی، بعضی قابل اعتماد، بعضی صحیح، بعضی گمراهکننده و اشتباه هستند. بنابراین هر شهروند بهخصوص نسل جوان میبایست علاوه بر سوادِ ابزاری که امکان کار با تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی دارد، به سواد اطلاعاتی نیز مجهز شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با بیان اینکه معلمان و مربیان می‌بایست در وهله اول با سواد اطلاعاتی آشنا شوند تا امکان آموزش سواد اطلاعاتی را به دانشآموزان پیدا کنند، یادآور شد: سواد اطلاعاتی یعنی مجموعهای از تواناییها. این تواناییها شامل توانایی تعیین اطلاعات مورد نیاز است؛ اینکه اطلاعات چگونه شکل گرفته و سازمان یافته است، بهترین منابع برای اطلاعات مورد نیاز چیست، توانایی دستیابی به منابع مورد اعتماد و با اعتبار چیست و همچنین توانایی ارزیابی نقادانه منابع اطلاعات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات تولید شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه افزود: جامعهای توسعه یافته خواهد بود، و ایران هنگامی میتواند به اهداف 1404 برسد که از هماکنون علاوه بر توانایی استفاده از ابزار اطلاعاتی، توانایی سواد اطلاعاتی برای تشخیص اطلاعات دقیق، علمی، مفید و معتبر را از اطلاعات اشتباه، گمراهکننده و غیرمفید به دست آورد.

لازم به یادآوری است که این همایش با حضور مدرسان یونسکو دکتر Indrajit Banerjee مدیر بخش جامعه اطلاعاتی یونسکو و دکتر Irmagarda KasinsKaite Budderberg کارشناس این بخش به مدت 2روز برای معلمان و مربیان برگزار می‌شود.

کد خبر 295972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha