دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخی با مدیران رسانه‌ی ملی حضور پیدا کرد و به تشریح وضعیت پرونده هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا لاریجانی در این دیدار خاطرنشان کرد: اگر کشورهای 1+5 تمایل به همکاری جامع و دراز مدت با ایران دارند نباید به دنبال تحریم ایران باشند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم به بازی باخت - باخت وارد شویم؛ اگر از در تعامل با ایران وارد شوند نتیجه‌ی کار به طور مسالمت آمیز به دست خواهد آمد.

لاریجانی با اشاره به بسته‌ پیشنهادی کشورهای 1+5 خطاب به این کشورها گفت: با کسی که می‌خواهید همکاری جامع و دراز مدت داشته باشید نباید از در محروم سازی وارد شوید. در این صورت ما احساس خواهیم کرد که شما از ارایه پیشنهاداتتان منظور دیگری دارید.

وی گفت: وقتی بسته پیشنهادی به ما می‌دهید و در کنارش قطعنامه‌ علیه ایران می‌گذارید چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این کار شما یعنی اینکه حق ایران را محترم می‌شمارید به شرط آنکه ایران از آن استفاده نکند! اگر مسیر تعامل در پیش گرفته شود هم به نفع آنها خواهد بود و هم ما.

لاریجانی گفت: ایرانی‌ها هوش و حواس دارند و تفاوت اینکه دانش هسته‌یی را داشته باشند و یا به برخی تجهیزات و امکانات در زمینه اینترنت و کشاورزی دست یابند را می‌فهمند. نباید فکر کنید که می‌توانید با آب نبات سر ما را گرم کنید. آیا مشکل ما اینترنت و یا مسایل مربوط به کشاورزی است؟ و یا اینکه بحث ما در مساله هسته‌ای می‌باشد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره برخی تلاش‌ها برای دامن زدن به اختلافات قومی در منطقه و در ایران و نیز تجزیه طلبی گفت: اصولا در طرح خاورمیانه بزرگ یک استراتژی وجود دارد که کشورهای منطقه با راس هرم که آمریکا خود را در آن جای داده است ارتباط داشته باشند اما این کشورها با خودشان نباید ارتباط داشته باشند. به نظر آمریکا، کرد و عرب و فارس نباید با یکدیگر تعامل مثبت داشته باشند. به همین دلیل است که درگیری‌ها و اختلافات بین‌ شیعه و سنی را در منطقه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بعد از جنگ عراق آمریکایی‌ها شدیدا به دنبال تفرقه افکنی میان قومیت‌ها و مذاهب مختلف منطقه هستند.

وی گفت: اقدامات آنها در پیاده کردن اهداف شان به آنجا می‌رسد که دختر چنی، معاون رییس جمهور آمریکا، برای براندازی نظام ما در دوبی دفتر تاسیس کرده است و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و یا اینکه 70 تا 80 میلیون دلار برای کمک به ایجاد دموکراسی در ایران اختصاص می‌دهند.

وی تاکید کرد که این گونه سرمایه‌گذاری‌ها کوچک گرفتن ایران است و ادامه داد: اقدامات آنها در منطقه زیر نظر ما قرار دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اینکه چقدر تکنولوژی هسته‌یی کشور بومی است و چقدر از آن بر اساس کمک‌های خارجی می‌باشد،با شاره به اینکه 90 درصد فناوری هسته‌ای در کشور بومی و داخلی است گفت: پایه و اساس این تکنولوژی کشور بومی است.سانتریفیوژها در حال حاضر در ایران ساخته می‌شوند و همه اجزایش نیز از تولیدات داخلی است.البته چند سال پیش برخی از اجزای آن را خریداری می‌کردیم.

 کسانی که امروز دم از تحریم ایران می‌زنند خوب می‌دانند که ایران برای بدست آوردن بسیاری از این امکانات با محرومیت‌های بین‌المللی مواجه بوده است.این تکنولوژی به دست ایرانیان ساخته شده و غیر قابل بازگشت می‌باشد.

وی هم‌چنین با اشاره به تمایل غرب برای وابسته نگه داشتن کشورهای جهان از جمله ایران به سوخت هسته‌ای گفت که ایران به غنی‌سازی ادامه خواهد داد و مایل است که سوخت هسته‌ای را خود تهیه کند.

کد خبر 2959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز