شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: افت کمی و کیفی و افزایش قیمت نان در حالی موجب گلایه مصرف‌کنندگان شده است که مسئولان از تشدید نظارت و برخورد با تخلفات در بازار آرد و نان پس از مصوبه دولت مبنی بر افزایش قیمت و آزادپز شدن برخی نانوایی‌ها خبر می‌دهند.

با خليل پرتوزاده، معاون امور بازرگاني و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چه وظيفه‌اي براي نظارت بر قيمت و كيفيت نان داريد؟

درصورتي كه مردم شكايتي در مورد قيمت نان داشته باشند مي‌توانند از طريق سامانه 124به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام كنند. در مورد كيفيت نان بايد ابتدا شاخص‌ها مشخص شود كه در اين زمينه به‌‌تازگي كار شروع شده است. كيفيت، حلقه‌اي شامل گندم، آرد، محيط نانوايي، مواداوليه مورد استفاده در نانوايي و... مي‌شود.

  • آزادپز شدن در بهبود كيفيت نان مؤثر بوده است؟

به‌طور كلي گفته مي‌شود كه كيفيت نان در واحدهاي نانوايي‌هاي آزادپز نسبت به نان با آرد يارانه‌اي تغيير كرده است. بخشي از اين تغيير ناشي از كاهش ميزان مصرف و پخت نان در واحدهاي نانوايي بوده است. از سوي ديگر كاهش مصرف و ماندگاري بيشتر خمير در نانوايي‌ها موجب رشد كيفيت نان مي‌شود. همچنين كاهش تعداد نان توليد شده در هر بار پخت نيز زمينه بهبود كيفيت نان و كاهش ضايعات در نانوايي‌هاي آزادپز را فراهم كرده است. در مجموع نظر سنجي و ارزيابي‌هاي انجام شده و تأكيد اتحاديه نانوايان آن است كه كيفيت نان در واحدهاي نانوايي آزادپز به نسبت واحدهاي دولتي پز بهتر شده است.

  • چه نظارتي در وزن چانه خميرنان صورت مي‌گيرد؟

نان آزادپز از شمول قيمت‌گذاري دولتي خارج است و اين واحدها براساس مصوبه دولت از شمول قيمت‌گذاري خارج شده‌اند اما در مورد وزن انواع نان سنتي، فعلا ملاك وزن نان در واحدهاي نانوايي آزاد پز همان وزن مصوب قبلي انواع چانه خميراست. بر اين اساس اتحاديه و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر وزن چانه خمير و نان نظارت و با كم فروشي برخورد مي‌كنند.

  • اما مردم از كاهش وزن نان گلايه دارند، علت چيست؟

منكر تخلفات افت كيفيت يا كاهش وزن در عرضه نان نيستيم. ممكن است واحدهاي صنفي متخلفي نيز وجود داشته باشند اما در مجموع واحدهاي نانوايي موظف به رعايت وزن نان بوده و درصورتي كه گزارشي مبني بر كم فروشي ارائه شود يا در بازرسي‌هاي نوبه‌اي، تخلف واحدهاي نانوايي محرز شود با آنها برخورد مي‌شود. وقتي حدود 4هزار واحد نانوايي در سطح شهر تهران وجود داشته و حوزه بازرسي تنها وظيفه نظارت بر بازار نان را نداشته و تكاليف ديگري نيز دارد، بازرسي نان به‌صورت 2شيفت و در حد توان با اولويت رسيدگي به شكايات انجام وهر روز به همه شكايات رسيدگي مي‌شود.

کد خبر 295840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha