همشهری آنلاین: همزمان با ادامه درگیری‌ها میان ارتش عراق و تروریست‌های داعش در اطراف شهر رمادی، نیروهای مردمی عراق در پی ایجاد طرح دقیقی برای آزادسازی استان الانبار از وجود تروریست‌ها هستند. همچنین گزارش شده است که نیروهای عراقی پس از درگیری‌های اخیر در اطراف پالایشگاه بیجی وارد این پالایشگاه شده و حدود ۳۰۰ سرباز محاصره شده را آزاد کردند.

درگیری‌ ارتش عراق با داعش در بیجی و اطراف رمادی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در شهر بیجی واقع در شمال تکریت رخ داده و به گفته منابع امنیتی نیروهای عراقی با کمک نیروهای مردمی وارد پالایشگاه بیجی شدند که در دوره اخیر صحنه درگیری‌های پراکنده میان ارتش عراق و تروریست‌های داعش بوده است.

اخیرا شهر رمادی، مرکز استان الانبار، بزرگترین استان عراق به دست داعش سقوط کرد. سقوط این شهر موجب شد تا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با اعزام شبه نظامیان شیعه (نیروهای مردمی) به استان الانبار و مشارکت آنها در بازپس‌گیری شهر رمادی موافقت کند و این در حالی است که ساکنان شهر رمادی نگران ورود نیروهای مردمی به دلیل اتهاماتی که پیش‌تر درخصوص شهر تکریت به آنها وارد شده بود، هستند.

با این حال حدود 3000 نیروی مردمی در پایگاه نظامی "الحبانیه" مستقر شده‌اند تا با داعش که همچنان با خودروهای زرهی خود در حال پیشروی به سمت این پایگاه است، مقابله کنند.

جنبش "اهل الحق" عراق نیز اعلام کرد که نیروهای ویژه وابسته به این جنبش برای نخستین بار در جنگ آزادسازی الانبار شرکت می‌کنند و بیشتر گردان‌های مقاومت برای تشکیل اتاق عملیات مشترک جهت ایجاد طرحی دقیق و استوار برای از بین بردن داعش در حال بحث و گفت‌وگو هستند.

"نعیم العبودی"، سخنگوی این جنبش اعلام کرد که "قیس الخزعلی" رهبر اهل الحق خواهان آماده باش و افزایش تلاش‌ها برای جنگ الانبار شده است.

وی افزود: این گردان‌ها به طور جدی آموزش دیده‌اند و در جنگ‌های قبلی شرکت نکرده‌اند چراکه تنها برای شرکت در جنگ‌های مهم آماده می‌شوند.

"کریم النوری"، سخنگوی نیروهای مردمی عراق نیز اعلام کرد که گفت‌وگوها برای ایجاد طرحی دقیق جهت آزادسازی استان الانبار ادامه دارد. ما برای بررسی تمامی شرایط نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی افزود: امکان وجود بمب‌گذاری‌ها، عاملان انتحاری و تک‌تیراندازها از سوی داعش وجود دارد اما نیروهای مردمی تجربه و مهارت خوبی برای مقابله با داعش دارند.

همزمان با ادامه درگیری‌ها میان داعش و ارتش عراق در شهر رمادی، نیروهای عراقی تنها چند ساعت پس از بازپس‌گیری منطقه "جویبه" و مرکز پلیس آن در شهر رمادی، این منطقه بار دیگر به اشغال داعش در آمد.

همزمان با این تحولات مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق به خواست خود از رمادی عقب‌نشینی کرده و داعش آنها را مجبور به عقب‌نشینی نکرده است.

وی به خبرنگاران گفت: فرمانده نظامی نیروهای عراقی در رمادی خود تصمیم عقب‌نشینی نیروهایش را به مرکزی گرفت که بتوانند عملیات دفاعی انجام دهند. مقامات عراقی و آمریکا در حال حاضر مشغول بررسی این مساله و شناخت دقیق حوادث رمادی هستند.

از شهر سامراء نیز خبر می‌رسد که یگان‌های نظامی گردان‌های "سرایا السلام" وابسته به جریان صدر عراق به این شهر رسیده‌اند تا از مقدسات این شهر دفاع کنند. ورود آنها به شهر سامرا به درخواست مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق صورت گرفته است.

همزمان وزارت پیشمرگ‌های اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که تروریست‌های داعش به مراکز تحت کنترل پیش‌مرگ‌ها در موصل حمله کرده و تلاش می‌کردند تا بار دیگر کنترل سد موصل را در دست بگیرند اما پیشمرگ‌ها حملات آنها ا ناکام گذاشتند و 40 تن از آنها را از پای درآوردند.

از سوی دیگر "استیو وارن"، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که آمریکا 2000 موشک ضد تانک را برای کمک به عراق جهت جنگ با داعش برای این کشور انتقال خواهد داد. وی با بیان اینکه محموله ظرف هفته آتی به عراق می‌رسد، گفت: آمریکا صادرات سلاح به عراق را گسترش خواهد داد.

کد خبر 295825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha