همشهری‌انلاین: کره شمالی امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت با انتقاد از کره جنوبی به علت خودداری از افزایش حقوق کارگران کره شمالی که در مجتمع صنعتی کائه سونگ کار می کنند، اعلام کرد پیونگ یانگ برای تصمیم گیری در این باره حق قانونی دارد.

kaesong

کره شمالی در حالی از کره جنوبی انتقاد کرد که دعوت از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل برای دیدار از این مجتمع صنعتی را نیز پس گرفته است.

بسیاری پیش بینی می‌کردند سفر بان کی مون به مجتمع صنعتی کائه سونگ به حل و فصل بن بست‌های موجود بین دو کره، از جمله مناقشه بر سر حقوق کارگران این مجتمع صنعتی - که در آن حدود 53 هزار تبعه کره شمالی برای 124 شرکت کره جنوبی کار می کنند- کمک کند.

دو کره در پی تصمیم یک جانبه کره شمالی برای افزایش 5.18 درصدی کارگران خود درگیر مناقشه شده‌اند. سئول با رد این اقدام پیونگ یانگ، کره شمالی را به نقض توافق‌نامه سال 2004 متهم کرده است؛ توافق‌نامه‌ای که به موجب آن ، دو کشور باید با توافق یکدیگر دستمزد کارگران مجتمع صنعتی را افزایش دهند.

یکی از پایگاه‌های اینترنتی اصلی کره شمالی به با درج مطلبی اعلام کرد کره جنوبی با اقدامات اخیر خود تلاش می‌کند فعالیت مجتمع صنعتی کائه سونگ را مختل سازد.

به گزارش واحد مركزي خبر،این پایگاه افزود: « کره جنوبی در خصوص مناقشه بر سر دستمزدها استدلال های نابجا ارائه می کند و مسئولان شرکت ها و کارخانه های واقع در مجتمع صنعتی را برای افزایش ندادن حقوق کارگران تحت فشار قرار داده است. این راهبردی عمدی کره جنوبی برای مختل کردن فعالیت کائه سونگ است.»

کره شمالی تاکید کرد کره جنوبی باید درخواست همسایه شمالی‌اش را برای افزایش حقوق کارگران بپذیرد. پیونگ یانگ مدعی شد اقدام یک جانبه اش در افزایش حقوق کارگران کره شمالی حق قانونی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، کره جنوبی از شرکت های خود خواسته بود حقوق ماه مارس کارگران را نپردازند. این کشور همچنین هشدار داده بود شرکت‌های متخلف مجازات خواهند شد. اما با وجود این هشدار، حدود 50 شرکت کره جنوبی، ظاهراً به خاطر تهدیدهای کره شمالی دستمزد کارگران کره شمالی را در ماه مارس به آنان پرداختند.

کد خبر 295666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha