همشهری آنلاین: معاون دبیر شورای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و آژانس بر سر مسائل باقی مانده خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جواد وعیدی اعلام کرد: در سومین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه کاری نحوه چگونگی رسیدگی به موضوعات باقی مانده به عنوان راهکار مورد توافق طرفین مشخص شد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکره با اولی هاینونن، معاون مدیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی، در نشست مشترک در جمع خبرنگاران با ابراز رضایت از نشست بسیار سازنده این دور از مذاکرات افزود: در این دور از مذاکرات فهرست موضوعات ما و آژانس و نحوه رسیدگی به هر موضوع براساس جدول زمانی مشخص شد .[مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت]

وی تصریح کرد: همچنین دراین مذاکرات اقدامات متقابل ایران و آژانس درباره هر کدام از موضوعات مشخص شده و اصول کلی تفاهم برای پیش بردن این مودالیتی مورد توافق قرار گرفته است .

معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران ادامه داد، معنای پیشرفت های اشاره شده این است که اکنون ابهامی برای نحوه رسیدگی بین ما و آژانس وجود ندارد و برای هر دو طرف روشن است به چه موضوعی و چگونه و در چه زمانی بپردازند .

وعیدی خاطرنشان کرد: خوشحالم که توانستیم در پی دو دور مذاکرات، تهران و وین، در دور سوم مذاکرات، ماموریتی که بر اساس توافق آقایان سولانا، لاریجانی و البرادعی بود به سرانجام برسانیم.

وی تکرار کرد، با همکاری دکتر هانیونن و هیات همراه ایشان توانستیم نتایج بسیار بزرگ و پیشرفت سازنده ای در ماموریتی که به ما سپرده شده انجام دهیم.

این مسئول ایرانی همچنین با تکرار اینکه اکنون فهرست چگونگی رسیدگی به موضوعات باقیمانده میان ما و آژانس براساس جدول زمانی و اقدامات متقابل ایران و آژانس برای حل هر کدام از موضوعات و اصول کلی تفاهم بین ما وآژانس برای پیشبرد این امور روی میز قرار دارد ، گفت: اکنون ابهامی درباره اینکه هر دو طرف به هر موضوع چگونه و درچه زمانی باید بپردازند وجود ندارد .

وعیدی اضافه کرد، اراده ما برای حل مسائل جدی است و قصد اتلاف وقت نداریم و بر این اساس توانستیم به یک جدول برسیم.

به گفته معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی ، تاریخ بعدی دیدار آقایان سولانا ولاریجانی مشخص شده است.

مذاکرات آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران روز دوشنبه آغاز شد و روز سه‌شنبه سی ام مرداد باحدود 2 ساعت تاخیر ساعت 21 و 40 دقیقه پایان یافت.

دور نخست این مذاکرات 21 تیر ماه در تهران و دوردوم، دوم مرداد در وین برگزار شد.

لاریجانی و سولانا یکم تیر در وین توافق کردند تا در فرصتی دو ماهه ایران و آژانس درباره ابهامات باقی مانده به نتیجه برسند که سه دور مذاکرات وعیدی و هانیونن با این هدف برگزار شد.

قرار است جمع بندی این مذاکرات دهم سپتامبر در گزارش البرادعی به شورای حکام ارائه شود.

اظهارات هاینونن
هاینونن ، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، نیز درباره توافقات اخیر انجام شده میان ایران و آژرانس گفت:در ادامه دو دور مذاکرات پیشین اکنون برنامه کاری روشن و چارچوب زمانی مشخصی داریم که درآن درباره ابعاد کلیات و جزئیات بندها توضیح داده شده است.   
 
هاینونن مذاکرات ایران و آژانس و همکاری هیئت ایرانی را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: از پیشرفت های حاصله در این دور از مذاکرات ، شناسایی همه موارد به جا مانده از پیش و همچنین روشن شدن گام های اجرایی است که باید برداشته شود.

وی افزود: ما به اتفاق تیم آژانس عازم وین هستیم تا گزارشی را برای ارائه در شورای حکام در هفته آینده آماده کنیم که در آنجا به جزئیات توافقات حاصله اشاره خواهد شد.

واکنش کاخ سفید
کاخ سفید ، توافق اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را دلگرم کننده  ولی ناکافی  دانست.

هیئت اعزامی آژانس به ریاست هاینونن دیشب - سه شنبه شب - تهران را به مقصد وین ترک کرد تا توافقات حاصل شده در دور سوم مذاکرات را برای تهیه گزارش ماه سپتامبر مدیر کل آژانس به محمد البرادعی ارایه کند.

کد خبر 29564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز