چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

سمیه شرافتی: در آمریکا تعیین مالیات بر دخانیات باعث شده که سرانه مصرف سیگار از 095/2 در سال 1976 به 293/1برسد.

وقتی از جورج برنارد شاو، پرسیدند آیا ترک کردن سیگار مشکل است؟ او پاسخ داد نه، من تا‌کنون 14 بار این کار را انجام داده‌ام!

 ترک سیگار برای میلیون‌ها نفر از مردم دنیا، یک دغدغه بزرگ است. کار سختی است، برای همین هم شاید خیلی از سیگاری‌ها برای ترک، احتیاج به کمک دارند. یکی از کمک‌هایی هم که می‌شود به آنها کرد این است: گزارش روزنامه یو‌اس‌ای تودی، حاکی از این است که افزایش مالیات بر مصرف دخانیات باعث کاهش شدید مصرف دخانیات در آمریکا شده است.

 تحلیل این روزنامه‌ از وضع مالیات بر مصرف سیگار این است که با بالا رفتن نرخ مالیات، مصرف سیگار نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، یک سال بعد از اینکه دولت آمریکا مالیات سنگینی را برای سیگار وضع کرد و آن را از 5 سنت به 35 سنت افزایش داد، فروش سیگار در کارولینای شمالی تا 18درصد کاهش پیدا کرد.

در حقیقت کاهش 37درصدی سرانه مصرف سیگار در سال2002 در این کشور در حالی رخ داد که دولت، مالیات سیگار را از 50 سنت به یک‌دلار و 51 سنت افزایش داد. اما در سال 1977در کارولینای جنوبی، هنگامی‌که مالیات سیگار در پایین‌ترین حد خود یعنی 7 سنت نگه‌داشته شد، مصرف سیگار در سال 2000 تنها 5درصد کاهش پیدا کرد.

با این حال مجلس سنای آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را برای افزایش 35میلیارد دلاری مالیات تنباکو تصویب کرد. هدف از تصویب این لایحه، گسترش مراقبت‌های بهداشتی دولت بخصوص برای کودکان بود.

 نمایندگان همچنین استدلال کردند که تصویب این لایحه و افزایش مالیات تنباکو علاوه بر بیمه کردن سلامت کودکان، مراقبت‌های پزشکی را حتی برای افراد سالخورده که در اثر مصرف سیگار یا حتی قرار‌گیری در معرض دود سیگار دچار مشکلات جسمی می‌شوند  کاهش می‌دهد.

 در حال حاضر آمارها حاکی از آنند که در سراسر کشور آمریکا تعیین مالیات بر دخانیات باعث شده که سرانه مصرف سیگار از 095/2 در سال 1976 به 293/1برسد.

 همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که بالا بردن مالیات برای سیگار و زیاد شدن قیمت محصولات دخانی خرده‌فروشان همگی با سلامت مردم این کشور ارتباط مستقیم دارد. به طوری‌که در گزارش دفتر بودجه کنگره این کشور تخمین زده شده که به ازای هر 10درصد افزایش قیمت سیگار، میزان مصرف سیگار 5/2 تا 5 درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 29556

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز