مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوزه لاکپشت دریایی که به دلیل برخورد با موتور یک قایق دچار آسیب‌دیدگی شدید شده‌بود، توسط پوزه‌ای چاپی جایگزین شد تا لاکپشت بتواند به زندگی‌اش ادامه دهد.

براساس گزارش BBC، اين پوزه از تيتانيوم طبي و با كمك تكنولوژي چاپ سه‌بعدي ساخته شده‌ و جايگزين آرواره آسيب‌ديده لاكپشت دريايي شده‌است.

براي طراحي دقيق اين بخش از آرواره آسيب‌ديده لاكپشت، دانشمندان دانشگاه دنيزلي تركيه سر لاكپشت را به دقت اسكن كردند و پس از چاپ آرواره،‌آن را به صورت جاندار پيوند زدند. از آنجايي كه اين عمل پيوند موفقيت آميز بوده و بدن لاكپشت نسبت به اندام مصنوعي واكنش نشان نداده‌است، لاكپشت به زودي به دريا بازگردانده خواهد‌شد.

لاکپشت

اين جاندار 45 كيلويي بلافاصله پس از اينكه دچار آسيب‌ديدگي شد، به مركز بازتواني، نجات و تحقيقات در دانشگاه دنيزلي تركيه انتقال داده‌شد. در ابتدا كارمندان اين مركز تلاش كردند با غذا دادن به اين لاكپشت سلامت او را بازگردانند اما كمي بعد دريافتند اين جاندار براي اينكه بتواند به زندگي خود ادامه داده و غذاي خود را تامين كند، به راه‌حلي ديگر نياز دارد.

از اين رو با همكاري شركتي Btech كه در زمينه ساخت اندام‌هاي مصنوعي خاص و سفارشي فعاليت دارد توانستند پوزه‌اي براي لاكپشت طراحي كنند كه متناسب با جراحت وارد شده است و به خوبي جاي بخش از دست رفته صورت لاكپشت را پر مي‌كند.

اين لاكپشت دريايي كه آكوت3 ناميده مي‌شود،‌ درحال حاضر در مركز بازيافت اين دانشگاه بستري است تا از سازگاري بدن لاكپشت با پوزه مصنوعي اطمينان حاصل شود. آكوت3 تنها جاندار آبزيي نيست كه توانسته از اندام‌هاي مصنوعي چاپي استفاده كند. در ماه مارچ نيز دانشجويي در دانشگاه كلرادو براي يك لاكپشت لاكي پلاستيكي و مصنوعي چاپ كرد زيرا لاك اين جاندار در اثر سوتغذيه از بين رفته‌بود.

کد خبر 295518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha