رئیس شورای شهر تهران در دیدار با شهردار تفلیس بر ضرورت همکاری‌ها و مروادات بیشتر در عرصه‌های فرهنگی و به‌ویژه شهری بین دو شهر تهران و تفلیس تأکید کرد.

مهدي چمران در اين ديدار گفت كه مناسبات دو كشور ايران و گرجستان و به‌ويژه مناسبات بين تهران و تفليس كه قرار است تفاهمنامه خواهرخواندگي امضا كنند مي‌تواند آغازي باشد بر ادامه ارتباطات سياسي و فرهنگي و گسترش آن. وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر شوراي اسلامي شهر تهران تجربيات خوبي در اداره شهر دارد و ما آماده هستيم اين تجربيات را دراختيار شهرداري تفليس قرار دهيم تا هماهنگي و ارتباط هرچه بيشتر دو شهر حاصل آيد.

همچنين، داويت نارمانيا، شهردار تفليس در اين ديدار گفت: از اينكه به تهران آمدم خيلي خوشحال هستم و اميدوارم با توجه به سابقه همكاري دو كشور ايران و گرجستان در طول تاريخ و نيز قرابت‌هاي مختلفي كه اين دو كشور در اعصار گذشته داشتند بتوانيم همكاري‌هاي موفقي داشته باشيم. وي اعلام كرد كه حاضرند تسهيلاتي نظير ويزاي الكترونيكي براي گردشگران ايراني درنظر بگيرند، تا ايراني‌ها بتوانند به‌راحتي به تفليس به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين شهرهاي منطقه بيايند.

نارمانيا با بيان اينكه در سال2014 اتاق مشترك ايران و گرجستان به‌منظور همكاري‌هاي مشترك سرمايه‌گذاري خارجي افتتاح شد، اظهار اميدواري كرد كه خواهرخواندگي دو‌شهر تهران و تفليس در ادامه اين اقدام مفيد واقع شود. وي استفاده از تجربيات شهر تهران و شوراي تهران را به‌عنوان يك نمونه موفق در مديريت شهري براي تفليس بااهميت دانست؛ آنچنان كه وي عنوان كرد اجراي موفقيت‌آميز طرح بي‌آر‌تي تهران برايشان خيلي جالب بوده و سعي خواهند كرد از اين تجربه استفاده كنند.

شهردار تفليس بر ضرورت تبادلات فرهنگي دو‌شهر تأكيد كرد و گفت: فرهنگ دو كشور ايران و گرجستان غني و با قدمت است از اين‌رو برنامه‌هاي پرمحتواي فرهنگي بسياري از سوي دو كشور مي‌تواند برگزار و تبادل شود بدين‌منظور تمايل داريم برنامه‌ريزي براي برگزاري هفته تفليس در تهران و هفته تهران در تفليس صورت پذيرد. در ادامه اين جلسه رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به‌عنوان يك متخصص معماري و شهرسازي گفت: گرجستان و تفليس از نظر معماري جاذبه‌هاي زيادي دارد كه دوستداران اين حوزه را جذب خود مي‌كند، من هنوز ساختمان‌هاي تفليس را به ياد دارم. در اين لحظه شهردار تفليس اظهار كرد:

ما از معماران متخصصي مانند آقاي چمران استقبال مي‌كنيم و حضور اين افراد و استفاده از نظرياتشان براي ما خيلي مهم است چرا كه ما مي‌خواهيم نماي شهر را نو كنيم. چمران سپس در پاسخ بيان كرد: اميدوارم كه مسئولان شهر تفليس علاوه بر نوسازي نماي ساختمان‌ها در حفظ ميراث فرهنگي خود نيز كوشا باشند.

کد خبر 295481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha