دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای امنیتی قطر گزارشگر شبکه خبری بی بی سی را به جرم تهیه گزارش درباره وضعیت کارگران ساختمانی در این کشور بازداشت کرد.

قطر خبرنگار بی بی سی را بازداشت کرد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارک لوبل گزارشگر بی بی سی مستقر در دبی روز دوشنبه اعلام کرد که وی و همکارانش در دوحه (پایتخت قطر) به هنگام تهیه گزارشی درباره کارگران نپالی بازداشت شدند و بیش از 24 ساعت را در زندان های قطر سپری کردند.

هیچ گونه اتهامی علیه گروه گزارشگر بی بی سی مطرح نشد، اما لوبل از توقیف تجهیزات کارش از سوی نیروهای امنیتی قطر خبر داد.

این دومین بار در هفته های اخیر است که مقام های قطری روزنامه نگاران را به جرم تهیه گزارش درباره شرایط سخت زندگی و کار کارگران خارجی درگیر در طرح های جام جهانی بازداشت می کنند.

در ماه مارس (اسفند/فروردین) نیز یک گزارشگر تلویزیون آلمان به همراه گروه همراهش حین فیلمبرداری از محل اسکان کارگران خارجی در دوحه بازداشت شد.

قطر به دلیل نبود شرایط مساعد کار و زندگی برای کارگران به ویژه نیروی کار مهاجر به ویژه کارگران طرح مربوط به مقدمات جام جهانی 2022، با انتقادهای گسترده بین المللی مواجه است.

دوحه مدعی است که در هفته های اخیر شرایط کار و زندگی کارگران را بهبود بخشیده است.

قطر همچنین اعلام کرده که به زودی نظام بحث برانگیز کفالت را که در آن کارگران خارجی باید یک قیم قطری داشته باشند، لغو می کند.

منتقدان، این رویه را که بر اساس آن کارگران خارجی به هنگام خروج از قطر باید رضایت کارفرمایشان را جلب کنند، نظام برده داری نوین می خوانند.

کارگران فقیر نپالی که به امید تامین معیشت خانواده هایشان به قطر مهاجرت می کنند، بخش مهمی از نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند.

بر اساس آمار دولت نپال، در دو سال گذشته دست کم 360 کارگر نپالی در قطر جان خود را در حین کار از دست داده اند.

کد خبر 295426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha