شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

جوهر سارنایف، از عوامل بمب‌گذاری ماراتن بوستون از سوی هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا به مرگ محکوم شد. وزیر دادگستری آمریکا با استقبال از تصمیم هیئت منصفه این حکم را متناسب با جرم متهم دانست.

مجازات اعدام برای عامل بمب‌گذاری ماراتن بوستون

به گزارش دويچه وله، در دادگاهی در آمریکا جوهر سارنایف، یکی از دو بمب‌گذار ماراتن بوستون در روز جمعه ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) به مجازات مرگ محکوم شد. این مجازات توسط هیئت منصفه برای متهم ۲۱ ساله صادر شد.

۱۲ عضو هیئت منصفه در دادگاه فدرال آمریکا در شهر بوستون در ایالت ماساچوست تنها دو گزینه را پیش روی خود داشتند: "مجازات مرگ یا حبس ابد." در صورت اجرای حکم، مجازات اعدام با تزریق سم صورت خواهد گرفت.

دادگاه در اوایل ماه آوریل ۲۰۱۵ اتهام وارده به جوهر سارنایف را درست دانسته و وی را به عنوان یکی از دو عامل بمب‌گذاری در ماراتن بوستون مجرم شناخته بود.

به گفته دادگاه، جوهر سارنایف در ۱۵ آوریل ۲۰۱۳ به همراه برادر بزرگتر خود، تامرلان (تیمورلنگ) سارنایف در بمب‌گذاری در مسیر ماراتن بوستون شرکت داشته است. تامرلان سارنایف در درگیری با پلیس به ضرب گلوله کشته شد.

دادستان در کیفرخواست خود ۳۰ اتهام را علیه جوهر سارنایف اقامه کرد که برای ۱۷ مورد آنها، مجازات اعدام درخواست شده بود.

گرچه ایالت ماساچوست مجازات مرگ را در سال ۱۹۸۲ لغو کرده، اما در این مورد خاص نه ایالت ماساچوست، بلکه دولت فدرال آمریکا شاکی این پرونده بود. بنا به قانون، دولت فدرال آمریکا می‌تواند برای مجرمان تقاضای مجازات اعدام را بکند.

استقبال دادگستری آمریکا از حکم صادره

جودی کلارک، وکیل سارنایف تلاش زیادی کرد تا نظر هیئت منصفه را تغییر دهد و حکم سبک‌تری برای موکل خود بدست آورد، اما همه تلاش‌های وی در این زمینه بی‌نتیجه بود.

جودی کلارک کوشید که تامرلان سارنایف، برادر بزرگتر جوهر سارنایف را مقصر اصلی بمب‌گذاری معرفی کند. کلارک با اشاره به تفاوت سنی این دو برادر (در زمان ارتکاب جرم تامرلان ۷ سال از جوهر بزرگتر بود) جوهر سارنایف را "جوانی گمراه" خواند.

لورتا لینچ، وزیر دادگستری آمریکا در واکنش به رای هیئت منصفه گفت: «میزان مجازات متناسب با جرم وحشتناک متهم بود.» لینچ ابراز امیدواری کرد که صدور حکم بتواند خانواده قربانیان را "کمی تسلی" داده و بازگشت به زندگی عادی را برای آنان ممکن سازد.

برادران سارنایف در نزدیکی خط پایانی ماراتن بوستون دو بمب ‌دست‌ساز را منفجر کردند که در پی آن ۳ تن کشته شدند. بیش از ۲۶۴ نفر نیز بر اثر این دو انفجار زخمی شدند، چند تن از مجروحان دست یا پای خود را از دست دادند. برادران سارنایف در ضمن فرار نیز یک مامور پلیس را کشتند و یک راننده خودرو را به گروگان گرفتند.

این حمله تروریستی مهم‌ترین عملیات تروریستی پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا محسوب می‌شود.

پس از کشتن شدن تامرلان سارنایف، عملیات گسترده‌ای برای دستگیری جوهر آغاز شد که سرانجام چهار روز پس از حمله تروریستی وی نیز دستگیر شد.

بر اساس قوانین آمریکا جوهر سارنایف می‌تواند به حکم صادره اعتراض کند و خواستار رسیدگی مجدد شود. اجرای حکم اعدام در سطح فدرال (و نه در سطح ایالتی) به ندرت در آمریکا صورت می‌گیرد. از سال ۱۹۷۶ تا کنون تنها ۳ حکم اعدام در سطح فدرال در ایالات متحده به اجرا گذاشته شده است.

کد خبر 295184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha