جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به همراه صادق سجادی معاون علمی و پژوهشی و اصغر دادبه رئیس بخش ادبیات این مرکز با حضور در غرفۀ این مجموعه فرهنگی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تازه های این مرکز گفتند.

kazem mousavi bojnordi

به گزارش سایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی کاظم موسوی بجنوردی رئیس این مرکز در پاسخ به سوالی درباره چگونگی استقبال مردم از بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب گفت: وضع اقتصادی مردم خوب نیست و نمایشگاه از سال گذشته خلوت تر است. به نظر می آید که موضوعات بسیاری از غرفه ها مورد علاقه مردم نیست و مایه های فرهنگی برخی از غرفه ها پایین است.
موسوی بجنوردی با اعلام رونمایی از مجموعه بیست جلدی تاریخ جامع ایران در 27 خرداد ماه 1394، درباره دیگر فعالیتها و پژوهش های این مرکز گفت: در حال حاضر همکاران ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پروژه های متعددی را همزمان به پیش می برند. از جمله: تاریخ جامع ایران در بیست جلد که به زودی منتشر می شود. پنج جلد نخست این مجموعه درباره ایران باستان است و سرویراستاران این دوره دکتر رضایی باغ بیدی و دکتر جعفری دهقی هستند و 15 جلد آن مربوط به دوره اسلامی با سرویراستاری دکتر سجادی است. از این اثر ارزشمند در مراسمی روز 27 خرداد1393 رونمایی خواهد شد.

وی افزود: دانشنامه حقوق ایران زیر نظر دکتر محقق داماد، دانشنامه تهران بزرگ زیر نظر دکتر همدانی، جغرافیای جامع ایران زیر نظر دکتر سعیدی، دانشنامه هنر ایران زیر نظر دکتر غلامی، دانشنامه فرهنگ مردم با مدیریت اجرایی خانم محمد تبارو ویراستاری علمی دکتر کریمی و دکتر جعفری دهقی، دانشنامه زبان ها و گویش های ایرانی و دانشنامه ایران باستان زیر نظر دکتر جعفری دهقی، تاریخ و فرهنگ کردهای ایران و جهان زیر نظر دکتر شمس، تاریخ و فرهنگ آذربایجان زیر نظر دکتر سجادی و دکتر دیانت، تاریخ و فرهنگ لرهای ایران زیر نظر دکتر کیانی هفت لنگ، فهرستواره کتابهای فارسی با مدیریت دکتر بهرامیان، فهرست مقالات فارسی که بنیادگذار آن ایرج افشار بود و به کوشش ایران ناز کاشیان دنبال می شود.

تهیه فهارس مخطوطات، کتابهای چاپ سنگی، مجلات و دیگر مجموعه ها، نوشتن کتاب مربوط به مجموعه های اهدایی و تکمیل و توسعه کتابخانه دیجیتال از دیگر فعالیتهای در حال اجرای این مرکز است.
جلد بیست و دوم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در زیر چاپ است و نهایتا تا بیست روز دیگر روانه بازار خواهد شد. ترجمه انگلیسی این دائرةالمعارف تحت عنوان اسلامیکا و ترجمه عربی آن دائرةالمعارف اسلامی الکبری می باشد که تا کنون هشت جلد آن چاپ شده است و این ترجمه ها زیر نظر دکتر فاتحی نژاد صورت می‌گیرد.

موسوی بجنوردی افزود: دانشنامه مشاغل و همچنین تاریخ و فرهنگ بلوچهای ایران و جهان در دست بررسی و مطالعه و تهیه طرح است. برای دانشنامه خلیج فارس تا کنون مسئولی مشخص نشده و شرایط شروع به کار این دانشنامه هنوز معین نشده است.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند به منابع این مرکز دسترسی داشته باشند توضیح داد: این مرکز یک مرکز پژوهشی است با کتابخانه ای که750 هزار جلد کتاب دارد و بیش از صد مجموعه نفیس به کتابخانه مرکز اهدا شده است. پژوهندگان و دانشجویان می توانند با داشتن معرفی نامه از یک نهاد علمی که در رابطه با مطالعات پژوهشی باشد، برای نوشتن رساله و مقاله و کتاب خود از منابع این مرکز استفاده نمایند.

کد خبر 295142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha