سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

عمید نمازیخواه: روبات‌ها موجودات جالب و دوست داشتنی هستند، اما نگاه ما به آنها چگونه است؟ فکر می‌کنیم روزی بتوانیم از آنها استفاده کنیم و یا اینکه تنها به خاطر تنوع و تفریح به آنها نگاه می‌کنیم؟

این سؤالی است که مقاله اسپنسر کلی با آن شروع می‌شود. اسپنسر کلی که او را به عنوان یکی از جنجال برانگیزترین کارشناسان و روزنامه نگاران عرصه دانش و فن‌آوری می‌شناسند، اخیراً مقاله‌ای در مورد وضعیت و فرهنگ ملل مختلف و چگونگی برخورد آنها با روبات‌ها برای بی‌بی‌سی نوشت که مختصری از آن را می‌خوانید.

نام کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی در ذهن بسیاری از ما مترادف با زندگی روباتیک و یا روحیه زندگی مدرن همراه با روبات‌ها است، و در واقعیت نیز صحت این موضوع را می‌توان دید. در کشورهای غربی شیوه زندگی روباتیک و حتی روبات‌های صنعتی، چندین سال از ژاپن و کره‌جنوبی عقب‌تر هستند ولی ایده‌های ساخت روبات‌های خانگی در کشورهای غربی پیشرفته‌تر است.

من فکر می‌کنم که شما بیشتر روبات‌ها را در کارخانجات صنعتی می‌بینید که در خدمت صنعتند، در صورتی که نگرش‌های جدیدی در ساخت روبات‌ها به وجود آمده‌اند که احتمالاً با گذشت سال‌ها، دیگر روبات‌ها جزیی از زندگی بشری خواهند شد. به عنوان مثال استفاده از روبات‌ها برای مراقبت سالمندان و یا افراد ناتوان جسمی.

گروه تحقیقاتی اولوگیک به تازگی موفق به طراحی روباتی شده که می‌تواند کارها و خریدهای روزمره یک انسان را انجام دهد و دیگر افرادی که مشکل حرکتی دارند، نگرانی نخواهند داشت.

نام این روبات دنبال من بیا (Follow me) است که مانند یک انسان لباس بر تن دارد و به دنبال صاحب خود در زمان خرید می‌رود و چیزهایی را که صاحبش می‌خرد را با خود حمل می‌کند. نکته جالب،حرکت هوشمندانه این روبات است.

دنبال من بیا در مکان‌های بسیار شلوغ مانند  مراکز خرید هم صاحب خود را گم نمی‌کند. طراحان این روبات می‌گویند برای ارتباط صمیمانه‌تر بین این روبات و صاحبش در حال مدل سازی‌هایی هستند که در صورت امکان، روبات بتواند با صاحب خود ارتباط کلامی برقرار کند.

یکی از طراحان روبات دنبال من بیا آقای باب آلن است که ادعا می‌کند ایده ساخت این روبات را از یک پسر 15 ساله گرفته و هم اکنون آن پسر نیز در پروسه‌های طراحی به او و تیم تحقیقاتی‌اش کمک می‌کند.

باب آلن می‌گوید در پروژه بعدی طراحی، ما در حال ساخت یک روبات هوشمند هستیم که علاوه بر انجام یک سری از کارهای عادی خانگی، می‌تواند به امنیت خانه در حد بسیار زیادی کمک کند و شب‌ها پس از اینکه همه افراد خانه خوابیدند تمام اتاق‌ها را بازدید می‌کند تا اگر دستگاه یا وسیله خطرناکی روشن مانده بود را خاموش کند. با تحقق ساخت این روبات دیگر مردم نگران آتش سوزی نخواهند بود زیرا این روبات به صورت هوشمند حتی اگر شمعی هم روشن مانده باشد، خاموش می‌کند.

اسپنسر کلی در انتهای مقاله خود علاوه بر معرفی چندین روبات کارآمد دیگر تأکید می‌کند: امنیت آینده بشر را ربات‌ها فراهم خواهند کرد پس بهتر است دولت‌ها از هم اکنون در فکر فرهنگ سازی مربوط به زندگی بشر و روبات باشند تا انسان‌ها بیشتر با روبات‌ها و کارایی آنها آشنا شوند.

او می‌افزاید: روبات‌ها علاوه بر امنیت می‌توانند بهترین وسیله سرگرمی برای انسانها باشند. در اکثر روبات‌های مدرنی که در حال ساختند، امکاناتی وجود دارد که می‌توانند صاحبان خود را برای چندین ساعت سرگرم کنند و این امر باعث می‌شود ارتباط بین آنها با صاحبانشان بهتر شود.

کد خبر 29512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز