سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: در آخرین روزهای مرداد ماه چهره بازار سرمایه با تحولات جدی روبه‌رو شده‌است.

براین اساس جایگاه خودروسازان و هلدینگ باز هم در جدول بزرگان بازار پایین‌تر رفته و موقعیت سهام شرکت‌های تولید کننده مواد فلزی و معدنی محکم‌تر شده است.

در حال حاضر نام 5 شرکت بزرگ فعال در صنایع فلزی در جمع 10 شرکت اول بورس دیده می‌شود و چهار شرکت بزرگ بورس در این صنایع فعالیت دارند.

در آخر مرداد ماه  86 ارزش سهام فولاد مبارکه از مرز 45 هزار میلیارد ریال فراتر رفته و ارزش بازار سهام مس هم مرز  40 هزار میلیارد ریال را پشت سر گذاشته است.

دو شرکت چادرملو و گل‌گهر هم هر یک   15 هزار میلیارد ریال می‌ارزند. ارزش بازار سهام شرکت تازه وارد فولاد خوزستان هم به 8 هزار و  200 میلیارد ریال رسیده است.

این 5 شرکت در مجموع یک سوم از کل ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

سقوط خودروسازان

اما در این میان ارزش بازار سهام شرکت‌های خودروسازی به شدت نزول کرده است. در حال حاضر ارزش بازار سهام سایپا به زیر  15  هزار میلیارد ریال کاهش یافته و ارزش کل سهام ایران‌خودرو کمتر از 10 هزار میلیارد ریال است.

در مجموع ظرف یک سال گذشته ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی  15 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. در جدول بزرگان بورس سایپا در رتبه پنجم و ایران خودرو در رتبه نهم  جای دارند.

هلدینگ‌‌ها

اوضاع سهام هلدینگ‌ها، هم چندان روبه راه نیست. سرمایه‌گذاری بانک ملی که در اوایل دهه 80  بزرگترین شرکت بورس بود، حالا در رتبه 18 ایستاده است. و ارزش سهام غدیر به 14 هزار میلیارد ریال تنزل پیدا کرده و کل سهام سرمایه‌گذاری بازنشستگی به 9 هزار و 600 میلیارد  ریال رسیده است.

تازه واردها

آمار موجود نشان می‌دهد: در  کنار سهام شرکت‌های معدنی و فلزی، سهام پتروشیمی نیز صعود جالب توجهی را شاهد بوده‌است. درحال حاضر ارزش سهام پتروشیمی خارک از مرز 11 هزار میلیارد ریال گذشته و پتروشیمی اراک 7 هزار و 200 میلیارد ریال می‌ارزد.

به نظر می‌رسد اعلام برنامه دولت برای عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی در شهریورماه بیشترین تأثیر را بر این جریان برجای گذاشته است.

کد خبر 29508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز