نفیسه مجیدی‌زاده: دقیقه‌ی نودی باشی یا نه، شاگرد زرنگ باشی یا نه، فرقی ندارد.

دوچرخه

در هر حال روزهاي امتحان، روزهاي پركاري براي چشم‌هاست. روزهايي كه چشم‌ها اضافه‌كاري دارند و خسته و البته كم‌خواب‌اند. چشم‌پزشكان معتقدند كه در مطالعه‌های طولانی مدت،  باید به چشم ها استراحت داد، چون مطالعه‌های طولانی باعث خشکی چشم می‌شود و البته در بیش‌تر موارد کار نزدیک، چشم را نزدیک‌‌بین می‌كند.

در اين‌روزها چشم‌ها بيش‌تر از هميشه به ورزش نياز دارند. گرچه به نظرعجیب می‌آ‌ید، اما ورزش چشم كار راحتي است و زمان زیادی نمی‌گیرد. علاوه براین می‌توانیدتمرین‌های چشمی را هرجایی که بخواهید انجام دهید‌. فقط در اولين مرحله بعد از نيم‌ساعت مطالعه،  دستانتان را مقابل چشم‌ها بگذارید تا شانس ضعيف‌شدن چشم در شما پایین بیاید و چشمانتان تقویت شوند. حالا بد نيست مراحل بعدي را هم بخوانيد.

چرخش چشم

اين متداول‌ترين ورزش چشم است. در اين حالت سر را به حالت معمولی ثابت نگه دارید. ابتدا چشم را به طرف راست در حدقه چشم بچرخانید، بدون آن که سر را تکان دهید. تا حدی که می‌توانید از زاویه‌ي راست چشم نگاه کنید. بعد بدون حرکت‌دادن سر، چشم را به طرف چپ ببريد. در مرحله‌ي سوم طرف بالا و بعد از آن چشم را به طرف پایین بچرخانید.

خب، حالا چند نوبت پشت سر هم چشم را داخل حدقه از راست به چپ و بالا و پایین بچرخانید و برعكس؛ بدون آن که سر را حرکت دهید. این کار را می‌توانید با چشم‌های باز و بسته انجام دهید. مي‌توانيد در روز سه مرتبه اين نرمش را تكرار كنيد.



پالمينگـ

این موردیک نوع تکنیک یوگا برای کمک کردن به استراحت سیستم عصبی است و دید چشم را حفظ می کند. براي شروع، ابتدا کف دست‌هایتان را به‌هم بمالید تا وقتی بین دست‌ها احساس گرما کنید. بعد چشم‌های خود را با کف دست‌هايتان بپوشانید، دست راست روي چشم راست و دست چپ روي چشم چپ! بعد مطمئن شوید که دست‌ها بر روی پیشانی، روی هم بیفتند و نوري وارد چشم‌هايتان نشود. حداقل زمان براي اين كار30 ثانیه و بهترین زمان چهار دقیقه است، اما اگر احساس می‌كنید به زمان طولانی‌تري نياز داريد، وقت بيش‌تري براي این کار در نظر بگيريد.

توصیه می‌شود هنگام این تمرین به چیزی که شادتان می‌کند فکر کنید.يادمان باشد درس‌خواندن مهم  است، اما  مهم‌تر، دید چشم ماست. پس بين زمان‌هاي درس‌خواندن، نياز به وقفه داريم. بهتر است بعد از هر نیم‌ساعت درس خواندن، پنج دقیقه و بعد از هر يك‌ ساعت مطالعه،10 دقیقه استراحت کنید. به یک شیء در فاصله‌ي دور نگاه كنيد، یا اگر امکان دارد بلند شوید و چند دقیقه‌ای راه برويد.

دوچرخه


تمركز

در اين تمرين، همان‌طور كه نشسته‌ايد، دست‌ها را به جلو دراز کنید و به مدت چند ثانیه روی انگشت اشاره  يا مدادي كه به دست گرفته‌ايد، تمرکز کنید. سپس نگاهتان را از انگشت يا مدادتان بردارید و به چيز دیگري در فاصله‌ي سه متری خیره شوید و چند ثانیه به آن نگاه کنید. بعد دوباره به انگشتان خود، خیره شوید. این حرکت را به مدت دو دقیقه ادامه دهید تا عضله‌ي اطراف چشم تقویت شود و قدرت بینایی‌تان افزایش  پيدا كند.


پلك بزن!

در موقع درس‌خواندن يادتان باشد كه هر چند ثانیه پلک بزنید تا از فشار و خستگی چشمانتان کم شود. این یک راه  آسان است. با بستن پلک ‌خود برای چند ثانیه، چشم‌ها را مرطوب نگه مي‌دارید. به‌خصوص اگر براي درس‌خواندن نياز به  استفاده از رايانه داريد. پس برای رفع خستگی مفرط، ناراحتی و خشكي چشم،  مدام پلک بزنید.

 


باز هم  تمركز

بنشينيد و دست‌هايتان را به جلو دراز کنید و انگشت اشاره را صاف جلو خود بگذاريد و روی آن تمرکز کنید. بعد خیلی آرام انگشت را به صورتتان نزدیک کنید تا ۱۰ سانتی‌متر از صورت فاصله داشته باشد. بعد دوباره دست‌ها را به طرف بیرون بكشيد و البته در هردو حالت  به انگشتتان خیره بمانید. البته می‌توانید یک مداد را با فاصله‌ای به اندازه‌ي طول بازوهایتان جلو چشم‌هایتان بگيريد و به آرامی آن ‌را نزدیک چشم‌هايتان بیاورید و دوباره عقب ببرید.

شستن

نه براي اين كه خواب از سرتان بپرد، بلكه براي سلامتي چشم‌ها، علاوه بر شستن صورت، چشم‌هايتان را هم بشویید، به‌ویژه شب، قبل از خواب و هر صبح پس از بیدار‌شدن. از آب ولرم با دمای اتاق استفاده کنید، چون آب سرد می‌تواند باعث خشکی چشم شود. با شستن چشم با آب، کثیفی و گرد و خاک از بین می‌رود و چشم هم مرطوب می ماند.

خيره به دوردست‌ها

 در آخرين مرحله، زماني كه درس مي‌خوانيد گاه و بي‌گاه چشم از كتاب برداريد و حداقل پنج ثانیه به دورترین نقطه‌ی اطرافتان نگاه کنید. اگر در خانه هستید، از پنجره به دورترین نقطه در بیرون خيره شويد و اگر در كتاب‌خانه هستيد دورترين نقطه را پيدا كنيد.

این ورزش برای بهتر‌کردن دید بسیار مهم است. به همین دلیل است که بازیکنان بیسبال باید دائمأ این ورزش را انجام دهند تا بهتر بتوانند توپ کوچک بیسبال را از دور تشخیص دهند و آن‌ را دنبال کنند.

دوچرخه

کد خبر 295034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha