سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده با هدف ارتقای آمادگی مدارس شهر تهران در مواجهه با حوادث و به‌منظور افزایش ایمنی و توانمندسازی دانش‌آموزان، با مشارکت ۴۲۰مدرسه در تهران کلید خورد و قرار است تا پایان سال در ۱۰۰۰ مدرسه شهر تهران اجرا شود.

مرتضی طلایی

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در نشست اجرايي طرح مدرسه آماده با اشاره به اهميت برنامه‌ريزي براي ايمني مدارس گفت: تغيير سبك زندگي و برطرف ساختن مشكلات فرهنگي و اجتماعي بايد براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري در دستور كار قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر نيمي از مدارس كشور از استانداردهاي ساختمان مقاوم و ايمن برخوردار نيست، گفت: اين در حالي است كه با توجه به غلبه بافت فرسوده در شهر تهران وقوع يك زلزله شديد در تهران مي‌تواند حتي تا يك ميليون كشته بر جاي بگذارد. طلايي تأكيد كرد: اجراي طرحي همچون مدرسه آماده از آن رو داراي اهميت است كه مي‌توان با فراهم‌سازي‌ شرايط آموزش و ارتقاي توانايي و مهارت‌هاي معلمان و دانش‌آموزان پيامدها و بحران‌هاي طبيعي و زيست‌محيطي را كاهش داد.

در اين نشست احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با اشاره به مخاطره زلزله در شهر تهران و ضرورت آمادگي شهروندان از يك سو و تمامي نهادهاي دولتي و عمومي از سوي ديگر گفت: تجربه نشان داده است كه دانش‌آموزان از آسيب‌پذيرترين افراد جامعه هنگام وقوع زلزله به شمار مي‌آيند و اگر زلزله در زمان فعاليت مدارس رخ دهد، درصورت آماده نبودن مدرسه، معلمان و دانش‌آموزان، ميزان تلفات و خسارات قابل توجه خواهد بود.

وي گفت: دانش‌آموزان سرمايه ملي اين مرز و بوم به شمار مي‌آيند و هيچ وظيفه‌اي مهم‌تر از ايجاد يك محيط آموزشي امن براي كودكان و نوجوانان نيست. وي افزود: از يك ميليارد و 200ميليون دانش‌آموز در پايان سال 2014در حدود 875ميليون دانش‌آموز در مناطق داراي خطر لرزه خيزي زندگي مي‌كنند. صادقي تأكيد كرد: ايران در همايش تاب آوري و مقاوم‌سازي‌ كه در سال ۹۳ در سنداي ژاپن برگزار شد خود را متعهد دانست كه مدارس شهر تهران را ايمن‌سازي‌ كند. وي گفت: بايد بتوانيم درطرح مدرسه آماده شهر تهران پيشگام باشيم و اين تجربيات را در سطح بين‌الملل به اشتراك بگذاريم.

در ادامه اين برنامه محمت اكدوغان معاون دفتر اسكان بشر سازمان ملل متحد در تهران گفت: ايران در زمينه نوسازي مدارس دستاوردهاي بزرگي داشته است. هيچ كشوري را نمي‌شناسم كه ۲ درصد از بودجه سالانه كشور را صرف بازسازي مدارس كند. وي افزود: سازمان ملل در مورد مدارس 2 مقوله را مدنظردارد. اول اينكه همه كودكان حق دسترسي به آموزش را دارند و دوم اينكه همه كودكان حق ايمني و بقا را دارند.

وي با اشاره به لزوم نوسازي مدارس در تهران تصريح كرد: هم‌اكنون حدود ۱۴۰۰ مدرسه بالاي ۴۰ سال در تهران وجود دارد. ما باور داريم اين مدارس بايد نوسازي شوند و براي آنها برنامه تاب آوري تدوين شود. وي با اشاره به اينكه نوسازي مدارس تنها از وظايف دولت‌ها نيست، گفت: وقتي ما به اين مقوله در جهان نگاه مي‌كنيم، نوسازي مدارس فقط وظيفه دولت‌ها نيست و همه شهروندان در اين مسئله دخيل هستند و خيلي مهم است كه هر كسي مسئوليت خودش را بشناسد.

کد خبر 294963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha