سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن دیروز در گزارشی نوشت، مشخص شدن حمایت علنی ترکیه و عربستان از گروه‌های افراطی جهادی و القاعده‌ای در سوریه، دولت‌های غربی را متعجب کرده است.

براساس اين گزارش، 2كشور عربستان و تركيه آشكارا همه حمايت‌هاي لجستيك خود را روي ائتلافي از گروه‌هاي افراطي و متشكل از جبهه نصرت و القاعده در خاك سوريه متمركز كرده‌اند. نام اين ائتلاف جيش‌الفتح است و به‌تازگي تشكيل شده و فعاليتش را در خاك سوريه عليه ارتش اين كشور شدت بخشيده‌است. به‌نوشته اين روزنامه، 2‌ماه پيش در جريان سفر رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه به رياض و ديدارش با مقامات سعودي، دوطرف براي حمايت از اين ائتلاف و شايد حتي تشكيل آن توافق كردند.

تركيه و عربستان به اين نتيجه رسيدند كه غرب در سوريه كاري براي سرنگوني دولت بشار اسد انجام نمي‌دهد و آنها بايد خودشان دست به‌كار شوند.ائتلاف جيش‌الفتح كه از اعضاي جبهه نصرت و اهرار‌الشام و جند‌الاقصي و 4گروه افراطي ديگر تشكيل شده، فرماندهي آن در استان ادلب در شمال سوريه مستقر است. مقامات تركيه حمايت اطلاعاتي و لجستيك از اين ائتلاف را تأييد كرده‌اند.

دولت آمريكا رسما اعلام كرده كه گروه‌هايي چون جبهه نصرت و اهرارالشام گروه‌هاي تروريستي هستند و بيم از قدرت گرفتن اين گروه‌ها مانع از كمك مستقيم دولت آمريكا به شورشيان سوريه است. اين مسئله‌اي است كه دولت آمريكا به اطلاع كنگره هم رسانده و حتي اين گروه‌ها را در فهرست رسمي تحريم قرار داده‌است.

اما اكنون ديگر مشخص شده‌است كه بخش عمده‌اي از كمك‌هاي تسليحاتي و لجستيك دولت آمريكا به گروه‌هاي مسلح جنگجو در داخل خاك سوريه به‌دست همين گروه‌هايي مي‌رسد كه واشنگتن آنها را تروريست مي‌داند. به همين دليل وقتي دولت آمريكا از 2‌ماه پيش از طرحش براي آموزش شورشيان ميانه‌رو در خاك سوريه براي مقابله با ارتش و دولت سوريه خبرداد، بسياري اين اقدام دولت آمريكا را بي‌فايده خواندند و حتي آن را دستمايه طنز و كاريكاتور قرار دادند كه دولت آمريكا تروريست‌ها را به تروريست‌هاي خوب و بد يا ميانه‌رو و تندرو تقسيم كرده‌است.

اكنون معلوم شده كه حمايت كشورهاي منطقه از گروه‌هاي تروريستي در داخل خاك سوريه، ديگر گمانه‌زني نيست و واقعيتي است كه از پرده بيرون افتاده.

  • ميليون‌ها سوريه‌اي روي بمب ساعتي


يك نهاد خيريه بين‌المللي در گزارشي اعلام كرد كه حدود 5.1ميليون سوري در مناطقي زندگي مي‌كنند كه در آنجا از سلاح‌هاي بسيار ويرانگر استفاده مي‌شود؛ سلاح‌هايي كه برخي از آنها منفجر نشده و در نتيجه تهديد جدي براي سال‌هاي آتي هستند.

کد خبر 294953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha