وزیر کار از خانواده‌هایی که با حقوق ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی زندگی می‌کنند سخن گفت و اعتراف کرد که زندگی این افراد به سختی می‌گذرد.

علی ربیعی

علي ربيعي در مراسم تكريم و معارفه مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران با تأكيد بر اينكه دولت تدبير و اميد، دولتي توسعه‌گراست اما عدالت را فداي توسعه نخواهد كرد، افزود: بهترين عدالت اعمال در سياست‌هاي رفاهي است و سياست توزيع پول بدون سياست رفاهي به عمق فاجعه و ايجاد فقر مي‌انجامد. وي با تأكيد بر اينكه نظام سلامت و نظام بيمه‌اي بخشي از مجموعه رفاهي دولت است، بنده اعتراف مي‌كنم كه بخشي از مردم به سختي و با درآمدهاي 700الي 800هزار توماني زندگي خود را مي‌گذارند و قطعا اين پول‌ها كفاف زندگي را نخواهد داد.

در اين مراسم رئيس سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران نيز از محروم بودن بخش قابل توجهي از افراد تحت پوشش بيمه همگاني خبر داد و گفت:پوشش بيمه همگاني خواسته عمومي است و اميدواريم با گام‌هاي مستحكم‌تري ادامه يابد.

اشاره وزير كار به گذران زندگي دشوار مردم با حقوق‌هاي 700هزارتوماني درحالي است كه براساس برآورد‌هاي همشهري و اعلام نهادهاي حمايتي مانند كميته امداد و سازمان بهزيستي بيش از 6ميليون نيازمند ازكارافتاده در كشور مجبورند زندگي‌شان را با مستمري‌هاي ناچيز سپري كنند. اين افراد كه سالمندان يا بيماران ازكارافتاده هستند توانايي حضور در بازار كار و هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي ندارند و تنها راه تأمين هزينه‌هاي زندگي براي آنها يارانه و مستمري‌هايي است كه بين 22تا حداكثر 54هزار تومان است. همچنين به گفته دبير شوراي‌عالي سالمندان تعداد زيادي از سالمندان ازكارافتاده كشور در حالي زير خط فقر زندگي مي‌كنند كه هيچ نهاد حمايتي از آنها حمايت نمي‌كند.

در كميته امداد و بهزيستي به هر مدد‌جوي تحت‌پوشش ماهانه 53هزار تومان داده مي‌شود.اگر خانواده 2نفر باشند 60هزار تومان، اگر 3نفر باشند 71هزار تومان و اگر 4نفر باشند ماهانه 82هزار تومان مي‌گيرند. تعداد اعضاي خانواده 5نفر كه باشد ماهي 100هزار تومان دريافت خواهند كرد و براي افراد بيشتر از 5نفر هيچ كمكي پرداخت نمي‌شود. به اين ترتيب اگر يك خانواده 4نفره شامل يك سرپرست معلول، يك همسر بيمار و 2نوجوان در حال تحصيل داشته باشيم، بايد با 82هزار تومان ماهانه‌اي كه از كميته امداد يا بهزيستي مي‌گيرند چرخ زندگي‌شان را بچرخانند.

وزير كار در حالي تأكيد كرده سياست توزيع پول بدون سياست رفاهي به عمق فاجعه و ايجاد فقر مي‌انجامد كه بسياري از كارشناسان معتقدند بايد با حذف يارانه ثروتمندان، منابع لازم براي حمايت از اين 6ميليون نفر را تأمين كرد. حسن سبحاني، اقتصاددان و نماينده سابق مجلس پيش از اين با تاكيد بر ضرورت توجه به از كارافتادگان نيازمند به همشهري گفته بود: «بخش زيادي از طرح‌هاي حمايتي در حال حاضر درباره كساني اجرا مي‌شود كه بيش از كمك نقدي به توانمند‌سازي‌ نياز دارند.»

کد خبر 294728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha