یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستگاه تردمیل یکی از رایج‌ترین و ایمن‌ترین تجهیزات ورزشی در مکان‌های سرپوشیده به شمار می‌رود که طرفداران زیادی هم دارد، اما وقوع سانحه‌ای ناگوار برای یکی از مدیران سیلیکون‌ولی طی هفته‌های گذشته چهره مرگبار این دستگاه را نیز آشکار ساخت.

تردمیل

براساس گزارش لايو‌ساينس، مرگ ديو گلدبرگ مدير 47 ساله شركت SurvayMonkey گواهي بر اين حقيقت است كه استفاده از تجهيزات ورزشي مي‌تواند زمينه‌ساز وقوع حوادثي تلخ و حتي مرگبار باشند، اما متخصصان معتقدند درصورتي كه افراد احتياط‌هاي لازم را رعايت كنند، مي‌توانند از بروز اين حوادث جلوگيري كنند.

دیو گلدبرگ

ديو گلدبرگ مدير شركت SurvayMonkey كه پس از سقوط از روي تردميل جانش را از دست داد

گلدبرگ در ورزشگاه ويلاي شخصي‌اش در مكزيك مشغول ورزش بود كه از روي ترد‌ميل به زمين افتاد و پس از آن در اثر ضربه مغزي و از دست دادن مقدار زيادي خون، جانش را از دست داد. به گفته مايكل ژونسكو پزشك ورزشي دانشگاه اوهايو، اين بدترين نمونه از مواردي است كه آسيب ورزشي منجر به مرگ مي‌شود.

براساس آمارهاي كميسيون ايمني محصولات مصرفي،‌آسيب‌هاي منجر به مرگ دستگاه تردميل بسيار محدود است، بين سال‌هاي 2003 تا 2012 نزديك به 30 مرگ ناشي از آسيب‌هاي تردميل گزارش شده‌اند، يعني سه مرگ در سال.

اما ديگر آسيب‌هاي تردميل از قبيل پيچ خوردگي قوزك پا يا كنده شدن پوست زانو از رواج بيشتري برخوردارند. در سال 2014 درحدود 24 هزار و 400 نفر در اثر استفاده از تردميل در آمريكا دچار آسيب‌ديدگي شديد شده و راهي اورژانس بيمارستان‌ها شدند. اين درحالي است كه كل رقم جراحت‌ها و آسيب‌ديدگي‌هاي ورزشي ناشي از تمامي انواع تجهيزات ورزشي اين كشور در سال 2014 درحدود 62 هزار و 600 بوده‌است.

هنوز مشخص نيست گلدبرگ به چه دليلي از روي تردميل سقوط كرده‌است اما ممكن است در اثر لغزش يا پيچش پا تعادل خود را از دست داده باشد يا عارضه‌اي قلبي هشياري او را مختل ساخته و منجر به سقوط او شده‌است.

ژونسكو مي‌گويد از اين رو افراد پيش از آنكه بخواهند ورزش روي تردميل را آغاز كنند، بايد از سلامت كافي بدن خود براي انجام حركات شديد ورزشي اطمينان حاصل كنند. درصورتي كه در فردي فاكتورهاي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي از قبيل سن بالا،‌مصرف تنباكو يا مواد مخدر، چاقي يا سابقه خانوادگي بيماري قلبي را داشته‌باشد، پيش از آغاز ورزش بايد با پزشك خود درباره ايمن بودن حركات ورزشي شديد مشورت كند.

همچنين افرادي كه با عملكرد و ساختار تردميل ناآشنا هستند يا براي اولين بار از تردميلي جديد استفاده مي‌كنند نيز ممكن است در حين استفاده دچار سانحه شوند. از اين رو ورزش شديد روي تردميل تاپيش از اينكه فرد با عملكرد آن آشنايي كامل پيدا نكرده، مي‌تواند دردسرساز باشد.

ژونسكو معتقد است دوركردن دستگاه تردميل از ديوار، استفاده از كليد ايمني و وصل كردن آن به مچ دست، و ورزش كردن همراه يك دوست مي‌تواند ايمني افراد را در حين ورزش افزايش دهد.

کد خبر 294660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha