همشهری آنلاین: کارایی تکمیل خودکار گوگل درحین جستجو پیشنهاداتی را ارائه می‌کند که برگرفته از جستجو‌های رایج گوگلی توسط دیگر کاربران هستند و مقایسه این پیشنهاد‌های تکمیل خودکار (autocomplete ) در کشورهای مختلف می‌تواند دیدگاه مردمان را درباره مناطق مختلف جهان مشخص سازد.

search

براساس گزارش ميل آنلاين، اينگونه به نظر مي‌آيد كه جستجوهاي گوگل براي يافتن قيمت كالاها و خدمات مختلف وابستگي شديدي به تنوع كشورها دارد. براي مثال ساكنان آمريكاي شمالي بيشتر قيمت گذرنامه و حق ثبت را جستجو مي‌كنند، و مردمان اروپا در جستجوي هزينه‌هايي از قبيل هزينه زندگي، تحصيل و يا خريداري نوشيدني هستند. كاربران آفريقايي گوگل بيشتر مشتاقند قيمت ملزومات حياتي از قبيل غذا، دام و سوخت را بدانند.

تدوين اين اطلاعات در قالب يك نقشه جهاني توسط وب‌سايت اقتصادي Fixr.com چشم‌اندازي جالب توجه را درباره نگراني‌هاي مردمان سياره زمين درباره قيمت كالاها و خدمات مختلف ارائه مي‌دهد. با وجود اينكه اطلاعات ارائه شده براساس جستجو‌هاي فردي بوده و پايه علمي ندارند،‌ اين نقشه كمك مي‌كند تا جهان را با ديدي متفاوت نگاه كنيد. اين وب‌سايت با استفاده از فرمول تكميل خودكار "قيمت ايكس در كشور ايكس چقدر است؟" در موتور جستجوي گوگل،‌به اين اطلاعات دست‌يافته‌است. براي مثال اين وب‌سايت در موتور جستجوي گوگل اين جمله را جستجو كرده‌است: قيمت X در مورتاني چند است و گزينه تكميل خودكار گوگل واژه برده را پيشنهاد كرده‌است، زيرا اين واژه بيشتر از ديگر واژه‌ها وسط كاربران جستجو شده‌است.

نگاه دقيق‌تر به اين نقشه نتايج جستجوهاي بحث‌برانگيزي را در كشورهاي مختلف جهان را آشكار مي‌سازد. براي مثال در موريتاني بيشترين جستجو براي قيمت برده‌است،‌ در ايران بيشترين پرسش درباره قيمت كليه است و در استراليا قيمت لقاح مصنوعي است كه اهميت دارد، به همان اندازه كه قيمت جراحي بيني در كره جنوبي پرجستجو است.

براساس اطلاعات اين نقشه در آمريكاي شمالي بيشترين جستجوها براي يافتن قيمت حق ثبت،‌ گذرنامه،‌ زمين، مراسم ازدواج، نوعي شكم‌بند لاغري،‌ سيگار برگ، خانه،‌ هزينه‌هاي زندگي و هزينه تاكسي بوده‌است. اين جستجو‌ها در آمريكاي جنوبي معطوف به قيمت فحشا، سوخت، مراسم تدفين، كلاه، هزينه‌هاي زندگي و نوشيدني‌هاي گازدار متمايل شده‌اند.

جالب‌ترين جستجوي قيمت در اروپا متعلق به روسيه‌است: راندن جنگنده Mig، پس از آن هزينه غذا، تحصيل،‌ خودرو، سفر، ساعت رولكس در سوئيس و جراحي زيبايي بيني در آلباني در اروپا از اهميت بالايي برخوردارند.

نتايج جستجو‌ها در آفريقا به سوي ملزومات حياتي زندگي متمايل مي‌شوند،‌ به جز موريتاني و سيرالئون كه قيمت برده و الماس از اهميت بالاتري از غذا و سوخت و دام برخوردار است. در استراليا و نيوزيلند هزينه خانه و لقاح مصنوعي مهمترين جستجوها در بخش قيمت هستند و در قطب جنوب، قيمت زمين از اهميت جستجوي بالايي برخوردار است.

مهمترين جستجو‌هاي قيمت در كشورهاي آسيايي نيز از اين قرارند: قيمت شتر در عربستان،‌ قيمت كليه در ايران، قيمت محصولات الكترونيكي در چين، قيمت خودرو در عراق، قيمت گاو در هندوستان، قرص نان در سوريه، غذا در قزاقستان، قيمت شتر در افغانستان و هزينه ازدواج در پاكستان.

کد خبر 294635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha