جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکلا استورجن (Nicola Sturgeon) در سال ۱۹۷۰ در شهر اِروین در اِرشِر شمالی در اسکاتلند به دنیا آمد و پس از پیوستن به حزب ملی اسکاتلند، فقر و محرومیتی که پیرامون خود می‌دید او را به مبارزه با دولت محافظه‌کار مارگارت تاچر برانگیخت.

Nicola Sturgeon

نیکلا استورجن كه رهبر حزب ملی اسکاتلند (SNP) است،دوره دستیاری او طولانی بود، پس از هشت سال معاونت الکس سموند، پس از شکست حزبش در رفراندوم استقلال اسکاتلند، به رهبری حزب رسید.

استورجن تا رسیدن به سروزیری اسکاتلند، یک سیر سیاسی طولانی را پشت سر گذاشت، او در ۱۶ سالگی عضو حزب ملی اسکاتلند شد و در تمام این سال‌ها با این حزب ماند و در اعتقادش به استقلال اسکاتلند تغییری ایجاد نشد.

پس از تحصیل در رشته حقوق و کار وکالت، در ۲۹ سالگی به نمایندگی پارلمان اسکاتلند انتخاب شد و در زمره نمایندگان ردیف جلو (نمایندگانی که در دولت سمت دارند یا اعضای دولت در سایه) قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۴، حزب ملی اسکاتلند بدون رهبر (پس از استعفای جان سوئینی) و گرفتار درگیری‌های درون حزبی بود، از این رو  استورجن فرصت را برای رهبری غنیمت شمرد.

روزانا کانینگهام، معاون جان سوئینی و نیکلا استورجن نامزدی خود را برای رهبری حزب اعلام کردند و الکس سموند رهبر قبلی حزب، اعلام کرد قصد ندارد نامزد شود.

اما آقای سموند در چرخشی غیرمترقبه وارد رقابت شد و نیکلا استورجن خود را از نامزدی رهبری کنار کشید و عنوان معاون آقای سموند را گرفت.

تیم سموند-استورجن رقابت را برد و به رهبری حزب رسید و موفقیت خود را با پیروزی در انتخابات سراسری اسکاتلند و تشکیل دولت محلی در سال ۲۰۰۷ ادامه داد و چهار سال بعد نیز با اختلاف فاحش برنده انتخابات سراسری شد و در قدرت ماند.

استورجن مسئولیت برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را بر عهده گرفت، اما وقتی نتیجه وفق مراد حزب ملی نشد، الکس سموند از رهبری حزب کنار کشید تا استورجن جای او را بگیرد.

پیتر مورل، مدیر اجرایی حزب ملی اسکاتلند همسر نیکلا استورجن است.

کد خبر 294461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha