همشهری‌آنلاین: جلد دوم کتاب استانداردهای روابط عمومی تالیف احمد یحیایی ایله ای، سیدشهاب سیدمحسنی، مهـدی بـاقریــان، سـیـد حسیـن قـوامی، عـادل میرشاهی و با مدیریت سید هادی میرباقری از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شده است.

جلد دوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد

به گزارش شارا، این کتاب در دو بخش مديريت برنامه ريزي و فنون روابط عمومی تدوین شده است.

  • يادداشت ناشر

ما و شما كه در حيطه كار پرمشغله و جذاب روابط‎ عمومي فعاليت مي‎ كنيم، حتماً بارها و بارها پاي حرف‎ ها و صحبت ‎هاي كتاب نشسته‌ايم.

زماني كه كتابي را در دست مي ‎گيريم و مي‎ خوانيم در حقيقت به حرف‎ هاي يك دوست گوش فرا مي ‎دهيم. در زندگي روزمره، معمولاً براي حرف‎ هايي گوش شنوا وجود دارد كه تازه باشند و به قول معروف بتوانيم آن‎ها را در عمل به كار ببريم. كتابي كه بتواند به طور مفيد و مختصر ما را با آنچه به كارمان مي ‎آيد آشنا كند، دوست خوبي است كه همنشيني با او را قدر خواهيم دانست.

امروزه، بازار كتاب مملو از كتاب ‎هاي گوناگون است. در زمينه روابط ‏عمومي و ارتباطات هم مي ‎توان آثار فراواني را در آن يافت. اما به نظر مي ‎رسد اين گونه كتاب ‎ها با پرداختن به كليات و مباحث نظري ـ كه در جايگاه خود ارزشمند و مفيد هستند ـ كمتر توانسته ‎اند در عمل به كمك دست‎اندركاران اين حرفه بيايند.

به همين لحاظ و با اين نگاه كه مجموعه ‎اي از كتاب‎ هاي كاربردي و سودمند تهيه و در اختيار علاقه ‎مندان اين حرفه قرار گيرد، انتشارات كارگزار روابط ‏عمومي پس از سال‎ ها تجربه در زمينه چاپ كتاب‎ ها و نشريات مرتبط با روابط ‏عمومي‏ و ارتباطات، تهيه و چاپ مجموعه كتاب‎ هاي كاربردي روابط‏ عمومي‏ در حوزه ‎هاي اصول، مباني و فنون روابط ‎عمومي را در دستور كار خود قرار داده است.

در نظر است اين مجموعه كتاب ‎ها به مرور تهيه و تقديم علاقه‎ مندان و دست‎اندركاران اين عرصه گردد. انتشارات كارگزار روابط ‏عمومي به لحاظ اهميت موضوع حرفه و هنر روابط‎ عمومي در عرصه‎ هاي مختلف، ديري است كه بخشي از فعاليت‎ هاي خود را به «استانداردهاي روابط  عمومي» اختصاص داده است. اميد است تلاشگران عرصه روابط ‎عمومي، در يك همگامي و هماهنگي و وحدت رويه، براي توفيق در ارايه بهترين و ضروري ‎ترين آثار در اين ميدان، يار و ياور ما باشند. انشاءا...
انتشارات كارگزار روابط ‏عمومي

  • مقدمه اول

خوشبختانه جلد اول کتاب استانداردهاي روابط عمومي با استقبال خوب مديران، کارشناسان و علاقمندان به حوزه روابط عمومي و ارتباطات مواجه شد و اين انگيزه را ايجاد کرد که با گذشت کمتر از يک سال همانطور که در جلد اول کتاب مذکور نويد آن داده شده بود با همت تعدادي از اساتيد و صاحب نظران روابط عمومي، دومين جلد کتاب به زيور طبع آراسته و پيش روي علاقمندان و خوانندگان حرفه روابط عمومي قرار گيرد.

دومين جلد کتاب استانداردهاي روابط عمومي به نوعي تکميل کننده شاخه هاي فعاليتي روابط عمومي مي باشد که در جلد اول امکان و فرصت نگارش آن فراهم نگرديد. به واقع مجموعه کتب جلد اول و دوم کتاب استانداردهاي روابط عمومي تمامي فنون و فعاليت هاي اصلي روابط عمومي را شامل شده که ضمن توضيح هر فعاليت، فرآيند، نمودار و چک ليست کاري براي آن ارايه کرده است. حتي کساني که تجربه کار و فعاليت در واحد روابط عمومي را نداشته باشند با بکار گرفتن فرآيند کاري تعريف شده براي هر فعاليت و تکنيک و چک ليست هاي کاري مي توانند گام به گام آن فن و تکنيک را به راحتي و با کيفيت خوب در سازمان شان اجرا و پياده سازي کنند.

دومين جلد کتاب استانداردهاي روابط عمومي به دو بخش مديريت و برنامه ريزي فنون روابط عمومي تقسيم بندي شده است که در بخش اول به روش تهيه سند روابط عمومي به عنوان يک پيشينه و نقشه راه براي هر روابط عمومي پرداخته و در ادامه فرآيند بهينه سازي فعاليت هاي روابط عمومي را ارايه کرده است. شيوه انتخاب درست مدير و مشاور روابط عمومي و نحوه مديريت بحران، مذاکره و شهرت، از ديگر موضوعات بخش مديريت برنامه ريزي کتاب مي باشد.

بخش دوم کتاب نيز شامل فنون ارتباطات رسانه اي، ارتباطات اينترنتي و الکترونيکي، ارتباطات مردمي، مديريت گردهمايي ها و مديريت انتشارات است.

در پايان، انتشارات كارگزار روابط عمومي بر خود لازم ميداند از مهندس سيدهادي ميرباقري از مديران شايسته و برجسته كشورمان و از نويسندگان اثر، دكتر احمد يحيايي ايلهاي، مهدي باقريان، سيدشهاب سيدمحسني، عادل ميرشاهي و مهندس سيدحسين قوامي كه از كارشناسان مجرب و صاحب نظران اين رشته ميباشند تشكر و قدرداني نمايد. بدون ترديد كتاب پيش رو نيز خالي از ضعف و كاستي نبوده و منتظر دريافت نظرات و پيشنهادات سازنده علاقمندان و خوانندگان براي اصلاح آن در چاپ هاي بعدي مي‌باشد.
نويسندگان بهار 1394

  • مقدمه دوم

استانداردسازي، راهگشاي رشد و اعتلاي روابط عمومي

آفريننده جهان براي برقراري نظام خلقت براي هر چيزي حد، مقدار، معيار و اندازه اي را مقرر كرده است كه امروزه به آن «استاندارد» گفته مي شود. «استاندارد» همان «نظم» موجود ميان اجزا و ضوابط حاكم بر روابط است كه از طريق تامين و نگهداري اطلاعات، تضمين كيفيت، سلامت محصولات و خدمات، موجب پويايي و بالندگي هر سيستمي مي شود.

«روابط عمومي» نيز بدون ضوابط و قواعد مشخص و معين نميتواند نظام كارا و اثربخشي داشته باشد. بنابراين تهيه و تدوين استانداردهاي روابط عمومي مي تواند موجب كاهش منابع مصرفي و افزايش كيفيت و بهره وري در كارها شود. از اين رو بايد تدبيري انديشيده شود تا فرآيند استانداردسازي از نظر محتوا و روند اجرايي، راه رسيدن به هدف را تسهيل كرده و به سادگي و به دور از هرگونه پيچيدگي قابل ارائه باشد.
براي پرهيز از مباحث تئوريک به يک نمونه کوچک از تدوين استانداردها و تاثير مثبت آن در کسب موفقيت و گشايش فصلي تازه در حيات روابط عمومي و امور بين الملل گروه پتروپارس در سال 1391 اشاره مي شود که استانداردهاي کاري در زمينه:

ـ دستورالعمل گزارش دهي از روند توسعه و فعاليت ها و ارائه و اطلاع رساني آن در شركت
ـ دستورالعمل فعاليت هاي سمعي بصري
ـ دستورالعمل ارتباط با رسانه ها و تهيه بريده جرايد
ـ دستورالعمل خدمات طراحي گرافيكي
ـ دستورالعمل انتشار آگهي
ـ دستورالعمل كدگذاري محصولات روابط عمومي
ـ فرآيند برگزاري مراسم
ـ روش اجرايي برگزاري مراسم

با اين هدف که تغييرات احتمالي مديران و کارشناسان اين حوزه نتواند مانع اجراي دقيق و سريع برنامه ها شده و استانداردها بتوانند روش هاي اجراي برنامه ها را از دسترس تغيير سليقه ها دور نگاه دارند در سند راهبردي روابط عمومي گنجانده شد. تهيه و تنظيم اين فرآيندها، دستورالعملها و روش هاي اجرايي توانست سهم به سزايي در پويايي و چابكسازي اقدامات اين مجموعه داشته و با وجود نيروهاي محدود، بسترساز كسب موفقيت هاي پرشماري چون دريافت «جايزه طلايي روابط عمومي» در يازدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران (1393)، كسب «مدير برتر روابط عمومي» در دهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران (1392) و دهمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي (1393)، «روابط عمومي برتر ملي» در نهمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي (1392) و «روابط عمومي ممتاز ملي» در هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي (1392) شد و البته ناگفته پيداست که پشتيباني و حمايت جناب آقاي مهندس شمس؛ مديرعامل محترم گروه پتروپارس و ساير مديران و همكاران اين مجموعه، به عنوان مکمل اين استانداردهاي مدون، توانست موفقيت هاي مذکور را در دسترس قرار دهد.

اكنون نيز پس از چاپ و انتشار موفق جلد نخست کتاب ارزشمند "استانداردهاي روابط عمومي" به عنوان گامي مثبت در جهت تحقق آرمان روابط عمومي يکپارچه و کارآمد، جلد دوم اين كتاب با مشاركت موثر انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه كارگزار روابط عمومي و با بهره گيري از تجارب و دانش جمعي از متخصصان و اساتيد اين حوزه، تاليف و تدوين شده است كه اميد است ضمن اين که اقدامي کوچک در مسير ارتقا و رشد دانش روابط عمومي در كشور عزيزمان باشد، توجه نظر ناقدان و خوانندگان گرانقدر و بويژه اصحاب رسانه و روابط عمومي را جلب نموده و در عين حال نظرات راهگشاي ايشان را به دنبال داشته و طعم شيرين نقد سازنده را در کام پديدآورندگان اين اثر جاري نمايد.

شناسنامه كتاب:
  • كتاب استانداردهای روابط عمومی
  • مولف: احمد يحيايي ايله اي، سيدشهاب سيدمحسني، مهـدي بـاقريــان، سـيـد حسيـن قـوامي، عـادل ميرشـاهي
  • ناشر: کارگزار روابط عمومی
  • چاپ اول بهار 1394
  • قطع رحلی
  • قیمت: 20 هزار تومان
  • تعداد صفحه: 456
کد خبر 294362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha