مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

تهران و بوداپست ظهر دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ با توافقنامه‌ای که امضای شهرداران این دو شهر پای آن ثبت شد، خواهرخوانده شدند.

گسترش تعاملات از مهم‌ترین اهداف خواهرخواندگی است

مراسم امضاي قرارداد خواهرخواندگي بين پايتخت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و مجارستان با حضور محمدباقر قاليباف و اشتوان تارلوش شهردار بوداپست در محل برج ميلاد برگزار شد. با امضاي اين تفاهمنامه تعداد خواهرخوانده‌هاي تهران به عدد 18رسيد. شهردار تهران در اين مراسم با ابراز خوشحالي از امضاي اين تفاهمنامه، از آغاز همكاري‌هاي مختلف در عرصه‌هاي اقتصادي، سرمايه‌گذاري، فرهنگي و اجتماعي 2شهر خبر داد.

قاليباف همچنين گفت: امروز همه شهرهاي بزرگ دنيا مخصوصا پايتخت كشورها شاهد هستند كه همكاري بين شهرها و همچنين همكاري ميان شهرهاي تأثيرگذار و بزرگ از جهت اقتصادي و فرهنگي مي‌تواند در روابط بين كشورها و ملت‌ها به‌صورت جدي تأثيرگذار باشد. شهردار تهران خاطرنشان كرد: همه دولت‌ها اين را مي‌دانند كه شهرداري‌ها يك ساختار قوي بين مردم و دولت‌ها هستند و بخش عمده‌اي از رفاه و نيازمندي‌هاي مردم در عرصه‌هاي مختلف توسط شهرداري‌ها تأمين مي‌شود.

قاليباف تصريح كرد: حتي در موضوعات مهمي مثل محيط‌زيست كه از دغدغه‌هاي بزرگ مردم جهان و دولت‌هاست، كلانشهرها به‌عنوان تأثيرگذاران اصلي شناخته شده و در نشست‌هايي كه دولت‌ها و كمپاني‌هاي بزرگ شركت مي‌كنند، شهرداري‌ها نيز نقش كليدي و جدي در اين زمينه دارند. وي افزود: اين مسئله به ما ديكته مي‌كند كه بايد رابطه شبكه‌اي محكمي بين شهرهاي بزرگ، مخصوصا پايتخت‌ها ايجاد كرده و شهرها نسبت به گذشته ارتباطات نزديك‌تري با يكديگر داشته باشند؛ مخصوصا سازمان‌هايي مثل متروپليس، UCLG و همه سازمان‌هايي كه همكاري‌هاي فني، خدماتي و فرهنگي بين شهرها را گسترش داده و آنها را به هم نزديك‌تر مي‌كنند.

  • جايگاه مناسب تهران در مديريت شهري

همچنين در جريان اين مراسم اشتوان تارلوش، شهردار بوداپست امضاي اين تفاهمنامه را موضوعي مهم توصيف و بر ضرورت همكاري‌هاي نزديك به‌منظور اجراي بندهاي تفاهمنامه تأكيد كرد. وي ضمن تقدير از شهردار پايتخت به‌منظور دعوت سفر به تهران، گفت: مجارستان جزو شهرهاي مطرح در حوزه مديريت شهري و اتحاديه اروپاست و همه نيز به اين واقعيت اذعان دارند كه ايران و تهران به جايگاه خوبي در حوزه مديريت شهري دست پيدا كرده است.

اشتوان تارلوش با اشاره به زمينه‌هاي همكاري مشترك ميان تهران و بوداپست، تصريح كرد: به‌عنوان يك شهردار در اتحاديه اروپا و از كشور مجارستان داراي تفكرات مثبتي نسبت به ايران هستم و معتقدم گنجاندن مباحث مالي و سرمايه‌گذاري در اين تفاهمنامه بسيار حائز اهميت است.

شهردار بوداپست به مسائل و مشكلات مشترك در حوزه مديريت شهري ايران و مجارستان اشاره و اظهاركرد: در قالب اين تفاهمنامه مي‌توان در 3بحث كلي مديريت شهري، فرهنگ و همچنين تكنولوژي و انرژي وارد همكاري شد و من نيز بسيار مشتاق هستم كه هر‌چه زودتر وارد مرحله اجرايي تفاهمنامه شويم.

پيش از اين تهران با 17شهر ديگر نيز خواهرخوانده شده است. آخرين امضاي تفاهمنامه‌هايي از اين دست نيز به آذرماه سال 92بازمي‌گردد كه تهران و آنكارا به‌عنوان خواهر‌خوانده معرفي شدند. تهران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با شهرهاي سئول و لس‌آنجلس خواهرخوانده شده بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز شهرهاي بيشكك، پكن، هاوانا، پورتوريا، مسكو، كاراكاس، مينسك، استانبول، صنعا، كويت، خارطوم، برازيليا، دوشنبه، مانيل و آنكارا به‌عنوان خواهرخوانده‌هاي تهران معرفي شدند. با امضاي تفاهمنامه بين تهران و بوداپست حالا تعداد خواهرخوانده‌هاي تهران به عدد 18رسيده است.

  • قدمت 95ساله خواهرخواندگي

اصطلاح خواهرخواندگي‌كه از ادبيات اروپا وارد ادبيات ديگر كشورها شده است، براي نخستين بار در سال 1920و بعد از جنگ جهاني اول، اين قرارداد بين يك شهر در انگليس و يك شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال 1986ادامه داشت. هدف از اين قرارداد پيوند و اتحاد بين شهروندان 2شهري است كه داراي منافع مشترك هستند. معمولا 2شهر براي خواهرخواندگي بايد داراي تشابهاتي باشند مثلا 2شهر تاريخي، 2شهر علمي يا دانشگاهي يا 2بندر و يا حتي 2نماد مشترك كه اين انگيزه را ايجاد كند.

کد خبر 294119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha