همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت از بررسی و مطالعه طرح نظام جامع حج و زیارت در کشور خبر داد و گفت:کار بررسی این طرح از شش ماه قبل آغاز و نتیجه آن به زودی مشخص می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،مصطفی خاکسار قهرودی  در آستانه فرارسیدن هفته دولت با ارایه گزارشی از عملکرد و اقدامات صورت گرفته در این سازمان افزود:نتیجه این بررسی ها می تواند وضعیت روشن تری در حوزه حج و زیارت فراهم سازد.

وی اظهار داشت:اجرای طرح جامع حج و زیارت می تواند نقش تعیین کننده ای  در اصلاح بخش های درون سازمانی و تعامل مناسب تر میان سازمان حج و زیارت با سایر دستگاه ها ایفا کند.

تصویب طرح  تغییر ساختار تشکیلات سازمان حج و زیارت

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تصویب تغییر ساختار و تشکیلات سازمان حج و زیارت گفت:جمع بندی مطالعات ما برای تغییر ساختار و تشکیلات سازمان حج و زیارت ، تصویب و رسما ابلاغ شده است.

خاکسارقهرودی افزود: این کار در یک سال گذشته با پیگیری های جدی مسوولان سازمان و با مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت های  رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی حج به نتیجه رسیده است.

وی با بیان این مطلب که در گذشته به دلیل نقص در ساختار سازمانی، تنها رییس سازمان جوابگوی  تمامی ماموریت ها بوده است ، اظهار داشت:بر اساس  این طرح، سه معاونت " حج و عمره " ، " عتبات عالیات " و معاونت " پشتیبانی ، اداری و مالی " تشکیل و ماموریت های مختلف سازمان به صورت تخصصی توسط معاونت های مربوطه  دنبال می شود.

رییس سازمان حج و زیارت  تحول و تقویت تشکیلات اداره کل بازرسی و ارزشیابی  و اداره کل طرح و برنامه ریزی را در جریان روند اجرای طرح تغییر ساختار مورد تاکید قرار داد و گفت: تغییر ساختار سازمانی ، پتانسیل های جدیدی پیش روی این سازمان قرار می دهد.

خاکسار قهرودی، تحول در برنامه ریزی ، امکان نظارت بازرسی مناسب تر و تمرکز بر کارهای تخصصی و حرفه ای در معاونت های مستقل را از جمله مزایای اجرای این طرح  برشمرد و افزود:  امروز سازمان حج و زیارت با پیگیری این طرح  از مناسب ترین ، بهترین و کاملترین ساختار تشکیلاتی در طول عمر خود برخوردار شده است.

تقویت کار پژوهشی ، کارشناسی و آموزشی

رییس سازمان حج و زیارت تقویت کار پژوهشی و کارشناسی را از جمله اقدامات این سازمان در یک سال گذشته ذکر کرد و گفت:برای این منظور کمیسیون ها و جلسات مشورتی تشکیل و از تمامی  کارشناسان ، دست اندرکاران و کارگزاران به طور وسیع نظرخواهی می شود.

خاکسار قهرودی خاطر نشان کرد:نظرات کارشناسی به صورت جزوه های مختلف تخصصی تهیه و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی ، توجه به امر آموزش برای توانمند سازی مدیران حج و  عوامل خدماتی را مورد تاکید قرار داد و گفت:در حال حاضر بخش آموزش از جایگاه ویژه ای در سازمان حج و زیارت برخوردار است و آموزش به صورت سازمان یافته تر و جدی تر انجام می شود.

وی افزود:ارتقای جایگاه و تقویت بخش آموزش به لحاظ امکانات و بودجه ، انتخاب متون و اساتید مناسب و افزایش کلاس های توجیهی رونق زیادی به امر آموزش بخشیده است.

اجرای طرح پژوهشی آموزشی و گزینش مدیران کاروان

رییس سازمان حج و زیارت  طرح پژوهشی آموزشی و گزینشی مدیران کاروان را از دیگر اقدامات در دست پیگیری دانست و گفت:در آْینده ای نزدیک شاهد تحول در بخش مدیریت کاروان و کیفیت کاری آنها خواهیم بود.

خاکسار قهرودی، انجام فعالیت های اجرایی با نگاه فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت:جوهره و ماهیت کار سازمان حج و زیارت کار فرهنگی است و محصول کار نیز اثر فرهنگی و معنوی بر جای می گذارد از این جهت همه عناصر اجرایی باید با توجه عمیق به این مفهوم خود را تجهیز و آماده کنند.

وی افزود:اگر عناصر اجرایی با شاخص های فرهنگی انتخاب شوند ، در جریان فعالیت اجرایی شان  بر امور فرهنگی نیز  احساس مسوولیت خواهند کرد.

قهرودی با تاکید بر این مطلب که "  فضای اداره کاروان باید فرهنگی باشد " گفت:زمانی این اتفاق می افتد که عناصر اجرایی فلسفه حضور زایر را درک کرده باشد و بداند چه فرایندی در این موسم باید طی شود.

وی افزود:برای اینکه ویژگی مثبت در تعامل و رفتار زایر بوجود آید باید نگاه و دید مجریان اصلاح شود از این رو در گزینش ، آموزش ، نظارت ، ارزشیابی و تایید صلاحیت ها سختگیری های لازم صورت می گیرد.

خاکسار قهرودی افزود:در این رابطه کمیته های فرهنگی تشکیل و شرح وظایف مدیران کاروان ها ، رابطان کاروان ، مدیران راهنما در عمره به صورت دستورالعمل به آنان ابلاغ می شود.

وی اظهار داشت:سال گذشته برای اولین بار به مدیران کاروان ها در خصوص 37  موضوع فرهنگی  مسوولیت داده شد تا با محوریت روحانی کاروان ، در کارهای فرهنگی نیز کمک کنند.

فعالیت مدیران کاروان به عنوان عنصر کمک کننده فعالیت  فرهنگی ارزیابی می شود 

خاکسار قهرودی گفت:امسال برای گسترش فعالیت فرهنگی ، سقف بودجه برداشته شده از این رو طرح های فرهنگی مدیران کاروان در صورت تصویب شورای فرهنگی و با هماهنگی و محوریت روحانیون کاروان بدون سقف بودجه اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد:فعالیت مدیران کاروان ها به عنوان عنصر کمک کننده در عرصه فرهنگی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تکمیل شبکه  on-line جهت ایجاد نظام عادلانه ثبت نام و اعزام

رییس سازمان حج و زیارت از اجرای  سیستم فناوری اطلاعات به صورت on-line  خبر داد و گفت:

با تکمیل این سیستم می توان نظام ثبت نام و اعزام در هر نقطه از کشور را کنترل کرد.

قهرودی افزود:در حال حاضر اگر کسی در کاروان ها ثبت نام کند و مشخصات  فیش آن  دارای کمترین اختلافی باشد  ، سیستم بلافاصله مغایرت را تشخیص داده و در شعبه مرکزی بانک مربوطه پیگیری می شود.

وی با بیان این مطلب که شبکه on-line در نظام ثبت نام نیز به کار گرفته می شود ، اظهار داشت:این سیستم علاوه بر جلوگیری از تخلفات احتمالی ،  سبب سهل تر شدن خدمات نیز می شود ، 

فعالیت‌های انجام شده در بخش عمره

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به فعالیت انجام شده در بخش حج و عمره گفت:برای ارایه خدمات سالم و بهداشتی به زایران در فصل عمره ، دو آشپزخانه مرکزی با ظرفیت تحت پوشش  73 درصد زایران در مکه به بهره برداری رسیده است.

وی افزود:این آشپزخانه ها با کیفیت و شرایط بهداشتی به ارایه خدمات مشغولند.

قهرودی اظهار داشت:در حال حاضر در مدینه صددر صد زایران از طبخ متمرکز استفاده می کنند.

وی گفت:در بحث عمره امسال 35 درصد از هتل های جدید و یا کاملا نوسازی شده استفاده شد .

رییس سازمان حج و زیارت به افزایش 60 هزار نفری اعزام  زایران  عمره امسال اشاره کرد و گفت:سازمان تلاش کرد این رقم به صد هزار  زایر افزایش یابد که به دلیل عدم آمادگی طرف سعودی تمامی این میزان  تحقق نیافت.

قهرودی افزود:با تمهیداتی که پیش بینی شده ، دانش آموزان و دانشجویان در سفر عمره  امسال از خدمات بهتر و مناسب تری نسبت به سال های گذشته برخوردار بودند.

 وی به تاخیرهای پروازی اشاره کرد و گفت:متاسفانه در حوزه خدمات پروازی مواردی تاخیر طولانی اتفاق افتاده که موجب آزار زایران را فراهم ساخته است اگر چه این مساله ارتباطی به سازمان ندارد اما تمهیداتی پیش بینی شده تا این مشکل مرتفع شود.

حج تمتع سال گذشته کم مشکل ترین حج 

ییس سازمان حج و زیارت از حج تمتع سال گذشته به عنوان کم مشکل ترین حج در طول نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت:حج سال گذشته مورد تقدیر مقام معظم رهبری و تقدیر مسوولان دولت عربستان قرار گرفت.

خاکسار قهرودی افزود:در سال جاری خوشبختانه صد در صد زایران در مدینه در اطراف حرم شریف پیامبر (ص ) اسکان خواهند یافت که از کیفیت اسکان بالایی برخودار است.

رییس سازمان حج و زیارت از رضایت 90 درصدی زایران از مجموعه برنامه های حج  خبر داد و گفت: تلاش این سازمان این است که رضایتمندی صد در صد زایران حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه امسال یک ماه زودتر مراحل ثبت نام برای اعزام حج تمتع صورت گرفته و کاروان ها زودتر انتخاب شدند  گفت:از این فرصت برای آموزش و اطلاع رسانی بهتر به زایران استفاده می شود.

وی افزود:برای اولین بار هنگامی که  ثبت نام کسی در کاروان ها قطعی می شود بسته های اطلاع رسانی در اختیار آنان  قرار می گیرد.

وی اظهار داشت:کتاب های اموزش عربی نیز برای اولین بار به همت معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری با هماهنگی سازمان حج و زیارت طراحی شده که به صورت سی دی و نوار در اختیار زایران قرار می گیرد.

 به گفته وی:امسال حدود 93 هزار نفر به حج تمتع مشرف خواهند شد.

افراد مسن خارج از نوبت به حج  اعزام می‌شوند

رییس سازمان حج و زیارت گفت:این سازمان با مجوز شورایعالی حج حدود دو هزار نفر از کهنسال ترین افراد متقاضی تشرف به حج تمتع را خارج از نوبت  اعزام می کند.

 قهرودی افزود:افراد کهنسالی که تا پایان سال 1384 در بانک ها ودیعه گذاری کرده  و در تیرماه امسال سن آنان  به بالاتر از 84 سال رسیده باشد امسال  به حج اعزام می شوند.

 از اعزام کسانی که برای بار دوم و بیشتر ثبت نام کنند جلوگیری می‌شود

 وی گفت:با تصویب شورای عالی حج ،  از ابتدای  سال 86  ، هر کس برای ثبت نام اقدام کند اگر برای بار دوم و بیشتر باشد ، از ثبت نام آنان  جلوگیری  می شود.

 قهرودی افزود:کسانی که تا قبل از سال 86 برای بار دوم و بیشتر  ثبت نام کردند منعی برای اعزام انان نیست اما توصیه می شود ، فیش حج تمتع خود را به دو فیش عمره تبدیل کنند تا فرصت برای افرادی که برای اولین بار به این سفر معنوی می روند ، فراهم شود.

فعالیت های انجام شده در بخش عتبات و سوریه

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش  عتبات و سوریه گفت:به برکت اصلاح ساختار در سازمان حج و زیارت ،منجر به کاهش هزینه در سفر عتبات عالیات شده است.

وی افزود:در ارتباط با سفر سوریه نیز  جلساتی که با مسوولان این کشور  انجام گرفت ، کار  نظارت و پیگیری در این بخش به طور جدی انجام می شود.

انسجام و هماهنگی در درون سازمان حج و زیارت  

رییس سازمان حج و زیارت از برقراری انسجام و هماهنگی کم  نظیر در درون سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از مهمترین اقدام صورت گرفته در یک سال اخیر یاد کرد و گفت:از طریق این انسجام و هماهنگی کارها بهتر ، روان تر ، اثر بخش تر و سریع تر انجام می شود.

قهرودی افزود:این انسجام سبب شده تا نشاط کاری بیش از گذشته شده پویایی و تحرک بیشتر در کارها را شاهد باشیم.

وی  افزود:ارایه خدمات به کارکنان این سازمان نظام‌مند شده به طوری که  احساس خدمات عادلانه در میان همکاران افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: برای شفاف‌سازی ارایه خدمات به کارکنان، برای آنان شناسنامه خدماتی و رفاهی صادر شده و بر اساس ان نسبت به ارایه خدمات نظیر تسهیلات وام و مسکن  اقدام می‌شود.

کد خبر 29408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز