همشهری آنلاین: خطر انقراض یک ششم گونه‌های گیاهی و جانوری کره زمین را در شرایطی که اقدامی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی صورت نگیرد، تهدید می‌کند.

انقراض ۱۶ درصد گونه‌های گیاهی و جانوری در اثر افزایش دما

به گزارش مهر، بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که با استمرار انتشار کربن و افزایش ۴ درجه‌ای دمای زمین، ۱۶ درصد گونه‌های حیوانی و گیاهی از بین خواهند رفت.

بر اساس مطالعات اخیر، دانشمندان اعلام کردند که احتمال خطر انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری در آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند بیشتر است، چرا که در این مناطق گیاهان و جانورانی سازگار با زیستگاه و مختص این مناطق یافت می‌شوند که در هیچ جای دیگری وجود ندارند.

دکتر مارک اربن، استاد دانشگاه ایالت کنتیکت آمریکا، داده‌های مربوط به ۱۳۱ مطالعه علمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد که به خطر انقراض گیاهان و جانوران بر اثر تغییرات آب و هوایی می‌پردازند.

بر اساس تحقیقات وی، دما عاملی است که افزایش حتی یک درجه از آن به احتمال زیاد باعث تسریع کاهش تنوع زیستی می‌شود.
اگر دما در مقایسه با دوران قبل از صنعتی شدن با ۲ درجه افزایش مواجه شود، خطر انقراض جهانی از ۲.۸ درصد فعلی به ۵.۲ درصد در آینده افزایش می‌یابد.

دکتر اربن بیان کرد: اگر در خصوص کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامی جهانی انجام نشود و گرمای زمین به میزان قابل توجهی افزایش یابد، احتمالاً ۱۶ درصد یا به عبارتی یک ششم گونه‌های گیاهی و جانوری جهان منقرض خواهند شد.

کد خبر 294044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha