دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: بالتیمور از سال ۱۹۶۸ و زمان ترور مارتین لوترکینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا هیچ وقت اینطور در میان آتش آشوب و ناآرامی نبوده است.

آمریکا

شهري كه در نزديكي پايتخت قرار دارد در جديدترين موج اعتراض‌ها به قتل يك جوان سياهپوست توسط نيروهاي پليس حالا با حضور نيروهاي امنيتي و خودروهاي زرهي تبديل به ميدان جنگ شده و مقام‌هاي محلي مجبور شده‌اند وضعيت اضطراري در اين شهر اعلام كنند.

حالا با اجرايي شدن مقررات منع آمد وشد هيچ‌كس در اين شهر حق ندارد حداقل تا يك هفته پس از ساعت 10شب پايش را از خانه‌اش بيرون بگذارد و همه بايد تا قبل از اين ساعت خيابان‌ها را خالي كنند. حدود يك هفته است شهري كه در 60كيلومتري پايتخت قرار دارد ناآرام است اما به‌دنبال برگزاري مراسم خاكسپاري فردي گري، جوان سياهپوست ۲۵ ساله موج آشوب در اين شهر آنقدر گسترده شد كه ديگر پليس به‌تنهايي قادر به كنترل اوضاع نبود. با وخاومت شرايط شهر و به آتش كشيده شدن چندين ساختمان ۵‌هزار نفر از نيروهاي گارد ملي به اين شهر فرستاده شده‌اند تا شايد بتوانند آبي بر آتشي كه اين شهر را مي‌سوزاند باشند. براي دومين‌بار در 6ماهه گذشته مقام‌هاي شهري در آمريكا مجبور شده‌اند از نيروهاي گارد ملي استفاده كنند.

پيش از اين فرگوسن در ايالت مركزي ميسوري، در شرايط مشابه قرار داشت. مدارس بالتيمور هم به‌خاطر نا‌امني شهر روز گذشته تعطيل شدند. 6سال است كه در آمريكا براي نخستين‌بار يك سياهپوست مقام‌ رياست‌جمهوري را در اختيار دارد. دادستان كل آمريكا كه به تازگي كارش را شروع كرده هم در كنار برخي مقام‌هاي ديگر اين كشور حالا سياهپوست است اما تبعيض نژادي و خشونت پليس عليه سياهان آنقدر ريشه‌اي است كه هيچ‌كدام از اين موارد نتوانسته مشكلي را حل كند.

فردي گري كه حالا مرگش باعث اين ناآرامي‌ها شده توسط نيروهاي پليس بازداشت شد اما در خودروي پليس بالتيمور دچار سانحه نخاعي شد و پس از چند روز كما در بيمارستان جان داد. هنوز هيچ‌كس نمي‌داند در خودروي پليس چه به سر اين جوان آمده كه با ستون فقرات شكسته به بيمارستان رسيد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد حتي با وجود اين جراحت شديد و درخواست فردي گري براي كمك، نيروهاي پليس نيم ساعت صبر كردند و بعد با نيروهاي امداد تماس گرفتند.

  • تكرار زنجيره خشونت

بالتيمور آخرين حلقه زنجيره اعتراض به خشونت پليس آمريكا به‌ويژه عليه سياهپوستان اين كشور به‌حساب مي‌آيد و برخي ناآرامي‌ها در اين شهر را بدترين مورد در آمريكا پس از مرگ مايكل براون توصيف مي‌كنند. مايكل براون جوان سياهپوست 18ساله‌اي بود كه در شهر فرگوسن آمريكا با شليك 6گلوله يك مأمور پليس كشته شد اما دادگاه اين مأمور پليس را تبرئه كرد.

وزارت دادگستري آمريكا گفته است در حال تحقيق در مورد مرگ فردي گري است. تا‌كنون 6پليس در ارتباط با اين پرونده از كار تعليق شده‌اند اما به‌خاطر پرونده‌هاي مشابه در شهرهاي ديگر آمريكا هيچ‌كس تصور نمي‌كند مجازاتي در انتظار پليس‌ها باشد. ناآرامي‌ها در بالتيمور حالا آنقدر گسترده شده كه به گفته مقام‌هاي آمريكا تشخيص ميان معترضان و تبهكاران سخت شده است. استفني رولينگز بليك، شهردار بالتيمور گفته است كه بايد ميان افرادي كه براي «كشف حقيقت دست به تظاهرات مسالمت‌آميز» زده و «تبهكاراني كه خواهان تحريك به خشونت هستند»، فرق گذاشت. او در سخنراني خود آنچه را غارت، خرابكاري و به آتش كشيدن ساختمان‌ها توسط خلافكاران خواند، محكوم كرده است.

مقام‌هاي محلي مي‌گويند چندين فروشگاه و ساختمان مورد غارت قرار گرفته و به آتش كشيده شده‌اند. خانواده فردي گري كه هنوز داغدار مرگ او هستند به همين‌خاطر در بيانيه‌اي اعلام كرده‌اند كه عاملان خشونت در شهر هيچ ربطي به آنها و فرزندشان ندارند. نيروهاي پليس هم كه عليه معترضان از گاز اشك‌آور و فلفل استفاده كرده‌اند مي‌گويند در حملاتي كه به پليس شده، بيش از ۱۵نفر از نيروهاي امنيتي زخمي شده‌اند. از ميان معترضان هم ده‌ها نفر در بازداشت به‌سرمي‌برند. دادستان كل آمريكا روز گذشته در نخستين روز رسمي كاري‌اش به اوباما گزارشي درباره بالتيمور داد و اعلام كرد كه رئيس‌جمهور آمريكا خواسته كه پليس همچنان خونسردي خود را حفظ كند. او اما تأكيد كرده كه دولت اجازه نمي‌دهد بالتيمور به‌دست اراذل و اوباش بيفتد.

  • بدترين ناآرامي‌ها از سال 1968

مقام‌هاي محلي بالتيمور خشونت‌هاي اين شهر را بدترين مورد از زمان شورش سال‌1968 به‌دنبال ترور مارتين لوتركينگ فعال سياهپوست حقوق مدني آمريكا مي‌دانند. يكي از اعضاي شوراي شهر بالتيمور در گفت‌وگو با واشنگتن پست با تأييد اين مسئله تأكيد كرده كه دولت اجازه نمي‌دهد كه وقايع 1968تكرار شود. گفته مي‌شود برخي از مناطق حومه‌اي شهر هنوز از زمان شورش سال 1968بازسازي نشده‌اند و آثار آن اعتراض‌ها همچنان باقي است.

به‌دنبال ترور مارتين لوتركينگ در ۴‌آوريل‌۱۹۶۸ در شهر ممفيس ايالت تنسي موجي از خشونت بالتيمور را فراگرفت كه كشته شدن 6نفر، زخمي شدن هزار نفر و بازداشت بيش از 5هزار و 800نفر را به‌دنبال داشت. در بالتيمور حالا شايد با وضعيت اضطراري، استقرار نيروهاي گارد ملي، مقررات منع آمد و شد براي مدت محدودي اوضاع آرام شود اما وقايع ماه‌هاي اخير آمريكا نشان داده كه تبعيض نژادي ساختاري و خشونت پليس آتشي زير خاكستر است كه هر چند وقت يك‌بار در نقطه‌اي جديد شعله‌ور خواهد شد.

کد خبر 293625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha