همشهری آنلاین: مهندسان مکانیک دانشگاه استنفورد ایالت کالیفرنیا آمریکا روبات‌هایی طراحی کرده‌اند که می‌توانند حین صعود از دیوار راست تا ۱۰۰ برابر وزن خود را حمل کنند. این قدرت درست مانند این است که یک انسان فیلی را ازدیوار بالا ببرد.

روبات‌هایی که ۱۰۰ برابر وزن خود را از دیوار بالا می‌برند

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه استنفورد آمریکا می‌گویند: این روبات با وزن 9 گرم می تواند همزمان با بالا رفتن از یک دیوار راست عمودی باری با بیش از یک کیلوگرم را حمل کند.

برای تصور بهتر، این قدرت معادل قدرت مورد نیاز برای کشیدن یک فیل توسط انسان به صورت عمودی بر روی دیوار است.

محققان همچنین موفق شدند کوچک‌ترین عضو این خانواده از روبات‌ها با 20 میلی‌گرم وزن می‌تواند باری با وزن 25 برابر وزن خود را جابجا کند؛ جالب این که این فرآیند ساخت این روبات زیر میکروسکوپ تکمیل می‌شود.

دانشمندان برای ساختن این نوع روبات‌های مینیاتوری از طبیعت الهام گرفته‌اند و با مطالعه مارمولک‌های خانگی موفق به ارایه این مکانیسم شده‌اند.

دانشمندان در محل تماس پای روبات‌ها با سطح مورد نظر، از خوشه‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند که در زمان وارد آمدن فشار، خم شده و در نتیجه سطح تماس این ماده با سطح بیشتر می‌شود.

دانشمندان همچنین روبات را طوری طراحی کرده‌اند که در زمان جدا شدن نیمی از بدن روبات، نیم دیگر همچنان به سطح چسبیده باقی می‌ماند.

این سری از روبات‌ها ماه آینده در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و اتوماسیون سیاتل واشنگتن به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.

کد خبر 293560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha