سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

حامد فوقانی: گردوغبار آسمان پایتخت فقط منشأ خارجی ندارد چراکه معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران با وسعت ۴۵۰هکتار یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید گردوغبار به‌حساب می‌آید. البته که خبر می‌رسد این معادن بزرگ به‌زودی تعطیل می‌شوند و کم‌کم جای آنها را فضای سبز و تفرجگاه شهری می‌گیرد.

معدن شن و ما سه

در معادن منطقه 18تهران شن‌چال‌هايي بعضا با قطر بيش از يك كيلومتر و عمق 150متر حفر شده‌اند و با يك‌وزش باد، شن‌هاي آنها به سمت شهر روانه مي‌شوند. به همين‌خاطر، مديريت شهري چند وقتي مي‌شود كه براساس بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها براي تعطيلي يا انتقال اين واحدهاي آلاينده دست به‌كار شده است. اگرچه مقاومت‌ها و موانع قضايي به تأخير افتادن اين اقدام را درپي داشته اما به هرحال بايد به‌زودي شاهد تعطيلي اين معادن بود.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران آخرين اقدامات انجام شده در اين خصوص را اينطور به همشهري اعلام مي‌كند: «مقدمات تعطيلي بخشي از اين معادن شن و ماسه كه متعلق به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) است فراهم شده و در يك بازه زماني مشخص، كارگران فعال در آنجا هم جابجا مي‌شوند.» رحمت‌الله حافظي به فرصت 2تا 3ماهه براي تعطيلي اين كارگاه و انتقال كارگران اشاره مي‌كند و مي‌‌گويد كه صحبت‌ها و رايزني‌ها براي بخشي ديگر از معادن كه مالك خصوصي دارند، ادامه دارد. البته حكم پلمب معادن خصوصي‌اي كه حافظي به آن اشاره كرد هم صادر شده است و براساس قانون بايد تعطيل شوند. اگرچه مقدمات اين كار نيز بايد فراهم شود و بعد از آن عمليات اجرايي تفرجگاهي شروع شود. اين عضو شوراي شهر تهران مي‌گويد كه براي تعطيلي اين معادن هم فرجه‌اي را درنظر گرفته‌اند.

وحيد نوروزي، شهردار منطقه 18تهران هم در گفت‌وگو با همشهري عنوان مي‌كند در ارديبهشت 94، تابلوي معدن مربوط به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) برچيده شده و تابلوي پروژه جديد در اين محل نصب خواهد شد. به گفته وي اين معدن با همكاري مسئولانش تا آخر خرداد‌ماه تعطيل شده و پس از آن بلافاصله كار تعطيلي 2معدن ديگر آغاز مي‌شود. وي اضافه مي‌كند كه همه اين موارد در حالي است كه جلوي ورود نخاله به اين منطقه از 10ماه پيش تاكنون گرفته شده است. نوروزي همكاري اداره‌كل صنعت، معدن و تجارت تهران و استانداري تهران را در اين رابطه ضروري مي‌داند. بنابراين پيش‌بيني مي‌شود كه تا اواخر تيرماه امسال فعاليت معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران كه بيشتر از همه نفس اهالي منطقه 18به‌خصوص اهالي محله خليج‌فارس را به تنگ آورده است، به طور كامل متوقف شده و سپس با ايجاد فضاي سبز در آنجا، جلوه‌اي زيبا به يكي از ورودي‌هاي پايتخت بخشيده شود.

  • احداث تفرجگاه بايد سريعا كليد بخورد

حافظي، رئيس كميسيون سلامت محيط‌زيست شوراي شهر تهران به يك نكته ديگر هم اشاره مي‌كند؛ اينكه اگر فعاليت معادن متوقف شود اما احداث پروژه تفرجگاهي مورد نظر خيلي زود كليد نخورد آسيب‌هاي ديگري متوجه شهروندان منطقه مي‌شود. به‌نظر وي در اين صورت اين محدوده محلي براي اتراق افراد ولگرد و معتادان خواهد شد. وي به همين دليل از متوليان امر خواست تا به‌صورت جدي ايجاد طرح موضعي فضاي سبز و فضاي خدماتي و فرهنگي را دنبال كنند. وي معتقد است كه در اين راه بايد از پتانسيل مشاركت خصوصي استفاده شود. بنابراين ترجيح بر اين است كه اين طرح‌ را سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به اجرا برسانند و آورده شهرداري تهران نيز عوارضي باشد كه از سرمايه‌گذاران اخذ مي‌كند.

  • تفرجگاهي با چند كاربري در ورودي جنوب غرب تهران

تفرجگاهي كه مسئولان مديريت شهري از آن صحبت مي‌كنند قرار است در چند فاز اجرايي شود. در يكي از فازهاي آن بوستان 23هكتاري در حاشيه رودخانه كن و با هزينه شهرداري تهران ساخته مي‌شود و در آينده نزديك در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. در فاز ديگر هم مطالعات احداث مجتمع‌هاي فرهنگي، تفريحي و گردشگري تا دي‌ماه سال 94به اتمام مي‌رسد و پس از آن اين پروژه نيز وارد مرحله اجرايي خواهد شد. شاخص‌هاي مهم اين طرح در زير آمده است.

يك‌ميليون و 260هزار مترمربع زيربنا براي اين پروژه پيش‌بيني شده است.
هتلي با مساحت كلي 184هزار مترمربع احداث مي‌شود.
15 هزار مترمربع براي ساخت مجموعه‌هاي ورزشي پيش‌بيني مي‌شود.
140هزار مترمربع براي ايجاد دفاتر خدماتي درنظر گرفته مي‌شود.
تغيير كاربري 14قطعه زمين و احداث سرانه فضاي سبز در اين زمين‌ها و كاشت 500هزار نهال در قطعه‌هاي 14گانه جزو برنامه خواهد بود.
زمان پايان كل اين طرح سال 1400خواهد بود.

کد خبر 293537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha