مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان توانسته‌اند برای اولین‌بار صحنه چشیده شدن یک طعم توسط زبان را به صورت زنده مشاهده کرده و تصویری از فرایند چشایی را به ثبت برسانند.

کژال

براساس گزارش Cnet، دانشمندان براي اولين‌بار توانسته‌اند نقشه‌اي از زبان را مبتني بر اين نظريه كه در حين چشيدن طعم‌هاي مختلف بخش‌هاي متفاوتي از اين اندام فعال مي‌شوند، به دست بياورند.

براي اولين‌بار گروهي بين‌المللي از دانشمندان استراليايي، كره‌اي و آمريكايي از زبان درحال چشيدن يك طعم به صورت مستقيم تصويربرداري كرده‌اند. زبان انسان حاوي بيش از دو هزار غده چشايي است كه هريك از آنها توانايي تشخيص پنخ طعم پايه را دارند: شيريني، تلخي، شوري، ترشي و اومامي (نوعي طعم خوشايند متمايز از شوري و نزديك به طعم گوشت). دانشمندان با استفاده از سيستم ميكروسكوپي كه از طراحي ويژه‌اي برخوردار بود، توانستند به صورت زنده سلول‌هاي چشايي روي زبان موش را در فرايند احساس طعم‌هاي مختلف مشاهده كنند.

به گفته محققان با كمك اين تكنيك تصويربرداري مشخص شد هريك از غدد چشايي حاوي سلول‌هاي چشايي مخصوص طعم‌هاي مختلف هستند. دانشمندان همچنين دريافتند مولكول‌هاي طعم حتمن نبايد توسط زبان لمس شوند، زيرا سلول‌ها نسبت به مولكول‌هاي موجود در جريان خون نيز واكنش نشان مي‌دهند.

ارتباط نزديك ميان سلول‌هاي چشايي و عروق خوني اطراف آنها براي دانشمندان شگفت‌انگيز بود، زيرا انتظار مي‌رفت چشيدن فرايندي پيچيده‌تر از اين باشد، فرايندي شامل تعاملات ميان غذايي كه داخل دهان مي‌شود و ساختار خوني بدن.

زبان

محققان به منظور عكسبرداري از زبان در حين چشيدن، نور فروسرخي را روي زبان موش تاباندند تا اين نور باعث شد تا بخشي از زبان و مولكول‌هاي طعم به صورت فلورسنت بدرخشند. اين روند توسط تكنيكي به نام ريزنگاري چند فوتوني اينترويتال كه امكان ثبت روند‌هاي زيستي با وضوح تصويري بالا را فراهم مي‌آورد، ثبت شد.

دانشمندان با كمك اين تكنيك توانستند تك‌سلول‌هاي چشايي درون هر غده چشايي و همچنين عروق خوني به ريزي 240 ميكرون كه در زير سطح زبان قرار گرفته مشاهده كرده و تصوير فرايند چشايي را در حيم وقوع به ثبت برسانند. با اين همه اين به آن معني نيست كه فرايند چشايي به طور كامل درك شده‌است، مرحله بعدي تصويربرداري از مغز در حين چشيده شدن يك طعم توسط زبان است تا تاثير حس چشايي برروي نورون‌ها آشكار شود.

به گفته دانشمندان تا زماني كه نتوان اين دو منطقه از بدن، يعني مغز و زبان را به صورت همزمان در حين چشيدن يك طعم مشاهده كرد، امكان درك درست فرايند چشايي وجود نخواهد‌داشت.

کد خبر 293417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha