دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

مهدی سعیدنژاد: پارچه‌های رنگارنگ گل گلی وقتی تبدیل به کیف‌های کاربردی و زیبا مثل کیف پول و کیف رودوشی می‌شوند مشتری‌های خاص خودشان را پیدا می‌کنند.

کیف

 فقط كافي است ذوق و سليقه را چاشني كيفيت و دقت كنيد و كيف‌هاي خلاقانه‌اي بدوزيد كه دل همه آدم‌ها را ببرد. ليلا حيدري و ساناز وزيري دخترخاله‌هايي هستند كه با كمك هم گروه 2نفره‌اي را تشكيل داده‌اند و كيف‌هاي زنانه زيبايي مي‌دوزند و كلي مشتري دست و پا كرده‌اند. ليلا حيدري ما را با دنياي پارچه‌اي رنگارنگشان و پستي و بلندي مسير ورود محصولاتشان به بازار آشنا مي‌كند.

  • جرقه يك ايده

حيدري در مورد شروع كارشان مي‌گويد: «سال اول دانشگاه در مقطع ارشد بودم كه با يك سايت جالب آشنا شدم؛ سايتي كه در آن مردم كارهاي دستي‌شان را مي‌فروختند. بين همه محصولات، كارهاي يك خانم نظرم را جلب كرد كه شامل كيف پول‌هايي بود كه از پارچه‌هاي اضافي و زايد درست شده بود و فروش خوبي هم داشت. از همين جا جرقه كار زده شد و همراه با دخترخاله‌ام شروع به دوخت كيف پول پارچه‌اي كرديم. تابستان 92بود و از هر پارچه‌اي كه خوشمان آمد نيم متر خريديم و شروع كرديم. من كار طراحي، تركيب پارچه‌ها و درآوردن الگوي كيف‌ها را انجام مي‌دادم و او هم كه تجربه خياطي داشت كار دوخت و دوز را به‌عهده گرفت. تا جايي كه مي‌دانم قبل از ما نمونه كيف‌هاي پارچه‌اي با اين شكل و شمايل كمتر در بازار بود و اغلب كيف‌هاي چرمي دست‌دوز وارد بازار مي‌شد. همين نوآوري هم به ما كمك كرد كه براي محصول‌هايمان بهتر بازاريابي كنيم. نكته مهم در اين كار اين است كه دوخت كيف با پارچه نسبت به چرم سخت‌تر است، چون پارچه ظريف‌كاري‌هاي خاصي دارد كه در چرم‌دوزي وجود ندارد. اوايل فقط كيف‌پول‌هاي پارچه‌اي توليد مي‌كرديم ولي وقتي با استقبال مشتري‌ها روبه‌رو شديم به سمت دوخت مدل‌هاي كيف رودوشي زنانه هم رفتيم. آزمون و خطا مي‌كرديم و انواع دوخت‌ها و الگوهاي مختلف را امتحان مي‌كرديم تا به نتيجه برسيم. الان هم همه الگوهاي كيف‌هايمان را خودمان طراحي كرده‌ايم و كپي از اينترنت يا جاي ديگري نيست.»

  • فروش با تشويق دوستان

مي گويند اوايل كار فكر نمي‌كردند كارشان بگيرد و به موفقيت امروزشان برسند؛ «اوايل چند كيف به‌طور آزمايشي دوختيم و وقتي ديديم دوستان از كارها تعريف مي‌كنند و حتي همين 3-2تا را هم مي‌خرند، انگيزه گرفتيم تا به‌طور جدي به دوخت كيف بپردازيم. كلي كيف دوختيم و آزمون و خطا كرديم تا دستمان آمد كه چطور بدوزيم تا نتيجه كار بهتر شود. از مدل‌هايي كه طراحي كرده بوديم چند عدد دوختيم و عكس كارها را در شبكه‌هاي اجتماعي براي فروش گذاشتيم و با استقبال مشتري‌ها مواجه شديم. ما هيچ بازاريابي خاصي نكرديم و خود كارها چون جديد و رنگارنگ بود در همان فضاي مجازي طرفدار پيدا كرد. الان هم جز فضاي مجازي تعدادي كيف به فروشگاه‌هايي در شهرهاي مختلف مثل مشهد، قزوين و رشت مي‌فرستيم تا به‌صورت اماني برايمان بفروشند. پرفروش‌ترين كارهايمان كيف‌هاي پول و رودوشي گل گلي است. همه كارها گل گلي نيست و طرح پارچه‌ها مختلف است چون بعضي‌ها هستند كه طرح‌هاي ساده‌تر را دوست دارند. حتي بعضي‌ها مدل‌هاي فانتزي كيف‌ها را دوست ندارند و يا براي محل كار، كيف لازم دارند و براي آنها هم كيف‌هاي ساده‌تر، بزرگ‌تر و كاربردي دوختيم. روش فروش مستقيم بهترين روش است؛ مثلا اينكه يك فروشگاه يا غرفه داشته باشيم. چون وقتي به‌صورت اماني براي فروش به مغازه‌ها كار مي‌دهيم پول آن چند‌ماه بعد به دستمان مي‌رسد و فروش آنلاين هم كه مشتري‌هاي محدودتري دارد.»

  • تنوع براي ورود به بازار

حيدري و وزيري در مورد مشتري‌هايشان اينطور مي‌گويند؛ «بيشتر مشتري‌هاي ما خانم‌هاي 15تا 35سال هستند و زمان‌هايي مثل عيد نوروز و بقيه مناسبت‌ها بيشترين فروش را داريم. محصولاتمان هم به چند دسته كيف پول، كيف رودوشي و كيف لوازم آرايشي تقسيم مي‌شوند كه هر كدام مدل‌هاي مختلفي دارند. براي مثال كيف‌هاي رودوشي به 2دسته كيف‌هاي بندبلند يك طرفه و معمولي تقسيم مي‌شوند. قيمت محصولات هم از 17هزار تومان شروع مي‌شود و به 100هزار تومان مي‌رسد. اوايل جنس كيف‌ها فقط از پارچه بود ولي الان براي تنوع از تركيب‌هايي مثل پارچه و چرم طبيعي و برزنت‌هاي نقاشي شده با دست هم استفاده مي‌كنيم. همه اين كارها را براي تنوع بيشتر انجام مي‌دهيم چون بازار به‌صورتي است كه بايد بعد از مدتي به كارها تنوع داد تا مشتري داشته باشيم. براي همين از چرم و برزنت هم استفاده كرديم و روي برزنت‌ها را هم با رنگ مخصوص نقاشي كرديم تا به محصولات جديدتري برسيم. حتي به ايده طراحي پارچه‌هاي جديد و مخصوص با نرم‌افزارهاي طراحي هم فكر كرده‌ايم و انشاءالله در آينده، اجرا مي‌كنيم. گروهمان براي آينده، ثبت برند، بيشتر كردن مدل‌ها و تعداد نفرات گروه و زدن يك كارگاه را در برنامه‌اش دارد. الان حدود 5تا 6ساعت در روز براي كيف‌ها وقت مي‌گذاريم و هر دو هم به اين كار علاقه زيادي داريم. كار روي كيف‌ها را مرحله‌اي انجام مي‌دهيم. به‌صورت دانه‌اي و يك عددي كار انجام نمي‌دهيم و براي مثال براي دوخت 60عدد كيف شروع به‌كار مي‌كنيم و در يك مرحله همه بندها را با هم مي‌دوزيم و در مرحله بعد همه آسترها با هم و همين‌طور ادامه پيدا مي‌كند تا كيف‌ها تمام شود. در كل هم كيف‌هاي بزرگ حدود يك روز و كيف‌پول‌ها حدود نصف روز زمان براي ساخت مي‌برد.»

  • اعتماد مشتري، برگ برنده ماست؟

آنها دلايل مختلفي براي پرفروش‌شدن محصولاتشان دارند؛ «دليل اول كه همان جديد و تازه بودن كارها بود. دليل ديگر استقبال مشتري‌ها، تنوع رنگ و طرح پارچه‌ها بود، چون مردم هميشه از كارهاي رنگارنگ با تركيب‌هاي رنگي خوب و گل گلي استقبال مي‌كنند. دليل ديگر هم تميز بودن دوخت كارها و مرغوب بودن پارچه‌هاست. كيفيت حتي از زيبايي هم مهم‌تر است چون ما فكر كرديم كه اين كيف كه ظاهر زيبايي دارد بايد وقتي مدتي و حتي چند سال از استفاده مشتري گذشت هم از ريخت و قيافه نيفتد و پارچه‌اش با دوام باشد. خيلي از مشتري‌ها وقتي كيف به دستشان مي‌رسد مي‌گويند كه كيف‌ها حتي از چيزي كه در عكس ديده‌اند بهتر هستند. اين خيلي مهم است كه مردمي كه اعتماد كرده‌اند و از شما خريد آنلاين مي‌كنند، محصولي به دستشان برسانيد كه مثل يا حتي بهتر از عكس‌شان باشد چون مشتري فقط از روي يك عكس به شما اعتماد كرده و خريد مي‌كند. همين اعتماد باعث شده مشتري‌هاي ثابت پيدا كنيم كه چند تا كيف خريده‌اند. در حال حاضر هم بازار كارهاي دستي طوري است كه اگر محصول به جز جنبه هنري و دكوري‌اش، كاربردي هم باشد بيشتر مشتري پيدا مي‌كند. كيف هم جزو همان دسته از محصولات دست ساز است كه غيراز زيبايي، كاربرد زيادي هم دارد.»

  • حاشيه سود 50 درصدي

اين گروه با 400هزار تومان سرمايه اوليه كارشان را شروع كرده‌اند. الان هم درآمد خوبي دارند كه البته ثابت نيست و در ماه‌هاي مختلف فرق مي‌كند. براي مثال شب عيد براي فروش 150عدد كيف حدود 4و نيم ميليون تومان درآمد داشته‌اند. اگر هم بخواهيم درآمد اين مدل كارها را به‌صورت تكي حساب كنيم مي‌توان گفت نصف بيشتر درآمد نهايي، سود كار است و نصف كمتر آن خرج مواداوليه. البته براي سود كار بايد زمان و هنري كه براي دوخت كيف‌ها صرف شده را هم حساب كرد و فقط خرج مواداوليه مهم نيست. براي شروع كار بايد چرخ خياطي داشته باشيد و بهتر است از نوع صنعتي باشد. اگر چرخ داشته باشيد ميزان سرمايه اوليه‌مورد نيازتان كمتر خواهد شد. اگر هزينه چرخ را كم كنيم و براي مثال همان 400هزار تومان سرمايه داشته باشيد مي‌توانيد حدود 30عدد كيف پول با اين مقدار سرمايه بدوزيد. مواداوليه هم فقط شامل پارچه نمي‌شود و بايد آستري، زيپ، نمد، دكمه و يراق آلات هم بخريد. اگر مواداوليه را به‌صورت عمده از بازار بخريد خيلي به صرفه‌تر تمام خواهد شد.

کد خبر 293416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha