گروه اقتصادی: کارت سوخت به یک وسیله و ابزار مهم در زندگی روزمره اغلب شهر نشین‌‌ها در کشور تبدیل شده و مشکلات آن نیز به جمع دیگر مشکلات جاری و روزانه مردم پیوسته است.

برای آگاهی از نحوه برخی از این مشکلات با سید ناصر سجادی مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفتگو کرده‌ایم.

  • برخی صاحبان خودرو هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند و برای آنان بویژه کسانی که در حمل‌و‌نقل شهری فعالیت می‌کنند مشکلاتی بوجود آمده است، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

مسئله خودروهای مسافر بر را نیروی انتظامی‌پیگیری می‌کند. اطلاعات آن‌‌ها جمع‌آوری می‌شود و کارت‌های موجود آنان که سهمیه شخصی دارد تعویض می‌شود.

بخش اعظم این اطلاعات جمع آوری شده و به ما ارائه شده است. در واقع بخش عمده‌ای از این کارت‌ها تهیه و تحویل شده و بخشی باقی مانده بود که چندی پیش به ما دادند و بزودی تحویل می‌شود.

  • تاخیر در صدور المثنی برای برخی دارندگان خودرو مشکل آفرین شده است. تعدادی از صاحبان خودرو اعلام کرده‌اند که تا 2ماه برای در یافت کارت انتظار کشیده اند. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

صدور کارت سوخت المثنی به دلیل اینکه ما پیش بینی تقاضای فراوان برای آن را نمی‌کردیم با مشکل روبروشد. در واقع تعداد زیادی از صاحبان خودرو برای المثنی تقاضا دادند و این از برنامه ریزی ما فراتر بود.

ما پیش بینی حد اکثر 2 تا 3 هزار کارت المثنی در روز را داشتیم ولی از زمان آغاز کار با روزی 20 تا 30 هزار تقاضای المثنی مواجه شدیم. تا کنون نزدیک به 500 هزار تقاضای المثنی رسیده که نزدیک 400 هزار پاکت گذاری و تحویل پست شده تا به متقاضیان تحویل شود.

در حال حاضر اغلب کارت‌ها تحویل شده است و روند صدور المثنی در حال عادی شدن است. کسانی هستند که در مدت 15 روز کارت خودرو دریافت کرده‌اند ولی البته کسانی هم با انتظار طولانی مواجه شدند و این در مورد کسانی است که در روز‌های نخست کارت را گم کردند و آماده نبودن شبکه برای حذف کارت صادر شده و صدور کارت جدید تاخیر را موجب شد.

این مسئله هم یک مشکل جدید ایجاد کرد و آن این است که ما به کسا‌نی که در روزهای نخست کارت را مفقود کردند کمک کردیم و مقداری از سهمیه‌هایی که احتمال داده می‌شد یابنده کارت آن را مصرف کرده باشد در هنگام صدور المثنی برای صاحب خودرو در نظر می‌گرفتیم.

این باعث شد که تقاضای المثنی افزایش یابد. ولی در حال حاضر دیگر این امر انجام نمی‌شود و صاحبان خودرو به محض مفقود کردن کارت باید اطلاع دهند و در هنگام صدور کارت المثنی نیز برای آنان باقی مانده سهم بنزین محاسبه می‌شود.

  • مشکل دیگر صدور کارت‌های سوخت با سهمیه انواع دیگر خودرو‌است. یعنی سهم وانت برای تاکسی و یا تاکسی برای شخصی.در این زمینه چه کردید؟

در انتقال اطلاعات مشکلاتی بود که حدود 300 هزار کارت‌سوخت خودرو‌های شخصی به عنوان تاکسی ثبت شده بود. از اول مرداد همه اصلاح شد و اگر هنوز اصلاح نشده است نیز این مسئله در حال انجام است.

برخی اطلاعات نادرست بوده که با هماهنگی‌ ناجا اصلاح می‌شود و این سهمیه‌ها مطابق نوع کاربری خودرو می‌شود. مورد دیگر ابطال کارت‌هایی بود که در پست باقی مانده بود و کسی برای دریافت آنان مراجعه نکرده بود. این تعداد از پست به ما تحویل  و باطل شده است.

کد خبر 29335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز