همشهری‌آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان امروز یکشنبه ششم اردیبهشت با رقابت سه نامزد انتخاباتی در بزرگ ترین کشور آسیای مرکزی آغاز شد. پیش بینی می‌شود نور سلطان نظربایف ،رئیس جمهور ۷۴ ساله کنونی قزاقستان بار دیگر در انتخابات پیروز شود.

قزاقستان

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از آستانه ، مراکز اخذ رای در این کشور صبح روز یکشنبه باز شد و مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند.

کمیسیون انتخابات مرکزی قزاقستان اعلام کرد :رای گیری در بیش از 9 هزار مرکز اخذ رای در سراسر کشور ساعت یک به وقت گرینویچ آغاز شد و تا ساعت 14 به وقت گرینویچ ادامه خواهد داشت.

درخصوص پیروزی نورسلطان نظربایف ،رئيس‌جمهور فعلي قزاقستان که از پیش از استقلال اين كشور در سال 1991 حاکمیت این کشور را در اختیار داشته است تردید زیادی وجود ندارد. اگر نظربایف بتواند برای یک دوره ریاست‌جمهوری پنج ساله دیگر در این انتخابات پیروز شود ، سه دهه رهبری خود را در قزاقستان تکمیل خواهد کرد.

مخالفان به حاشیه رانده‌شده نظربایف هیچ نامزدی را برای رقابت در این انتخابات معرفی نکرده‌اند اما نظربایف با دو رقیب دیگر در این انتخابات دست و پنجه نرم خواهد کرد که هر دو آنها از شخصیت‌های طرفدار دولت هستند.
تورگان سیزدیکوف 68 ساله و آبلگازی کوساینوف 63 ساله دو رقیب نظربایف در این انتخابات هستند.

بیش از 9 میلیون و 500 هزار نفر در قزاقستان واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند. قزاقستان با روسیه و چین هم مرز است و هرگز شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه با نظارت ناظران بین‌المللی نبوده است.

کد خبر 293306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha