همشهری آنلاین: سفیر یک کشور بزرگ در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیرتاکید کرد: عملیات نظامی سعودی ها علیه یمن موسوم به « توفان قاطع» از تجاوزهای ارتش صهیونیستی در سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ میلادی علیه لبنان کپی برداری شده بود.

توفان قاطع سعودی ها علیه یمن از تجاوزهای صهیونیست ها به لبنان کپی برداری شده بود

به گزارش ایرنا، السفیر در شماره روز جمعه خود به نقل از این سفیر کشور بزرگ افزود: نمی دانم کارشناسان راهبردی اصلا این توفان قاطعیت را قابل ارزیابی نظامی می دانند و یا اینکه به بهانه ای برای خنده آنها تبدیل شده است.

روزنامه لبنانی به نام این سفیر و نام کشور او اشاره ای نکرده است.

السفیر نوشت: با وجود ادامه پس لرزه های توفان قاطعیت، این توفان خاتمه یافته است اما برای سخن گفتن از نتایج و میزان سود و خسارت آن باید منتظر روزهای آینده بود.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « نظرهای سفیر یک کشور بزرگ که با پرونده یمن ارتباط دارد در باره این جنگ جالب توجه است»، افزود:این سفیر ترجیح می دهد نظر شخصی خود را نگوید زیرا معتقد است که نتایج این جنگ سعودی ها علیه یمن به زودی روشن خواهد شد.

به نوشته السفیر، وی در عین حال گفت: سخن گفتن از پیروزی سعودی ها زود است زیرا احتمال خطاهای بزرگ در ارزیابی ها زیاد می باشد.

این سفیر کشور بزرگ تاکید کرد: بین ادعای پیروزی در رسانه ها با پیروزی واقعی در میدان تفاوت زیادی وجود دارد زیرا نمی توان نشانه های آن را نفی کرد و حتی دشمن هم به آن اعتراف می کند.

وی تصریح کرد: آینده خوشبینانه ای را برای مرحله بعداز جنگ سعودی های علیه یمن نمی توان تصور کرد زیرا همه سناریوها با تصاویر سیاهی که این جنگ از کشتار و ویرانی برجای گذاشته، مرتبط است.

این سفیر خاطرنشان کرد: فضای منطقه ای مملو از فریادهای طایفه ای و تلاش ها برای تعمیق برخوردهای سنی - شیعی و برخی طرف های عربی با ایران است و این روند نشان می دهد نگرانی در منطقه همچنان پابرجا است.

وی با بیان اینکه از اعلام سعودی ها در خصوص توقف توفان قاطعیت علیه یمن شگفت زده و غافلگیر نشده است، اظهارداشت که سعودی ها اطلاعاتی مهم را در اختیار دارند اما ترجیح می دهند این اطلاعات فاش نشوند.

این سفیر کشور بزرگ تاکید کرد: سعودی ها می دانستند که راه دیگری در پیش رویشان به جز اعلام توقف جنگ علیه یمن وجود ندارد.

معاون سابق موساد: سعودی ها دوستان و شرکای ما هستند

از سوي ديگر مناحیم ناحیک نفوت معاون سابق سازمان جاسوسی تروریستی رژیم صهیونیستی(موساد) تاکید کرد: سعودی ها دوستان و شرکای ما هستند و به اسراییل به عنوان دشمن نگاه نمی کنند.

به گزارش ایرنا، مناحیم ناحیک نفوت که از دهه شصت قرن گذشته معاون موساد و همچنین رییس شعبه روابط غیر رسمی موساد با کشورهای عربی و خارجی (تفیل) بوده از روابط سعودی ها با رژیم صهیونیستی پرده برداشته است.

وی در گفت وگو با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اسراییل در پادشاهی سعودی دوستان و شرکای زیادی دارد که به ما به عنوان دشمن نگاه نمی کنند.

مناحیم ناحیک نفوت افزود که بعداز پیوستن به موساد و به طور خاص تفیل توانسته است به کشورهای عربی به ویژه شبه جزیره و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سفر و دوستان و شرکای زیادی را پیدا کند.

معاون سابق موساد با تاکید به اینکه « سعودی ها دشمن اسراییل نیستند بلکه دوستان ما هستند و با ما روابط دارند»، گفت: تصویر ایجاد شده مبنی بر اینکه برخی کشورهای عربی خواستار نابودی اسراییل هستند، درست نیست و امروز قطعا این تصویر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال 1980 میلادی در موساد مسئول پرونده لنبان با هدف ایجاد روابط با مسیحیان و دروزی ها به منظور پیشبرد منافع رژیم اسراییل شده است، تصریح کرد: بعداز مداخله در درگیری های داخلی لبنان به جنگ کشیده و سال های طولانی در باتلاق خون آلود لبنان گرفتار شدیم.

مناحیم ناحیک نفوت گفت: با مجوز حزب الکتائب لبنان وارد دو اردوگاه صبرا و شتیلا برای قتل عام صدها شهروند غیرنظامی فلسطینی شدیم و این مجوز را مناخیم بگین نخست وزیر وقت و ارتش اسراییل کسب کردند.

معاون سابق موساد تاکید کرد:ما با الکتائب روابط داشتیم وهنگامی که بشیرالجمیل رییس جمهور وقت لبنان کشته شد، تصمیم گرفتیم وارد بیروت شویم تا قدرت مطلقه در لبنان به الکتائب داده شود.

وی افزود:چنین اجازه ای را من صادرنکردم بلکه بگین و ارتش اجازه را صادر ومن تنها مجری بودم وباید دستورات را اطاعت و اجرا می کردم.

مناحیم ناحیک نفوت فاش کرد: اسراییل قبل از سال 1982 آماده شروع جنگ علیه لبنان بود و تنها بدنبال بهانه می گشت.

معاون سابق موساد گفت: به خاطرمی آورم بعداز آنکه مراحل شروع جنگ آماده شد،بگین و در کنار او اسحاق شامیر وزیر وقت خارجه اسراییل ایستاد و به ما گفتند که بزودی به بیروت حمله می کنیم.

وی افزود: آنها گفتند که می کوبیم و نابود می کنیم تا اسراییلی ها زندگی کنند.

مناحیم ناحیک نفوت یادآور شد: زمانی که از بگین سئوال کردم این جنگ چه روزی شروع می شود، گفت: نه ، این ما نیستیم که دست به این اقدامات می زنیم.

کد خبر 293118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha