چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

محمد کرباسی: از ۲ سال قبل که مشخص شد هیلاری کلینتون در کابینه دوم اوباما دیگر سمت وزارت امور خارجه را بر عهده ندارد حرف و حدیث‌ها درباره خیز او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶هم شروع شد.

کلینتون

هفته گذشته اما وقتي كلينتون به‌صورت رسمي اعلام كرد قصد دارد نخستين رئيس‌جمهور زن تاريخ آمريكا باشد همه گمانه‌زني‌ها به واقعيت تبديل شد. همين اعلام رسمي باعث شد تا حملات عليه كلينتون كه برخي او را گزينه مهم دمكرات‌ها در انتخابات سال 2016 مي‌دانند گسترش پيدا كند. در واقع كلينتون حالا از همه جهت هدف حمله قرار گرفته و برخي حتي اعلام كرده‌اند كه جنجال‌هاي اخير از جمله ماجراي كتابي كه قرار است درباره بنياد او و بيل كلينتون، شوهرش منتشر شود شايد او را مجبور كند مانند سال 2008عطاي رياست‌جمهوري را به لقايش ببخشد!

حدود 2هفته ديگر قرار است كتابي درباره بنياد كلينتون منتشر شود كه اوضاع را براي هيلاري و بيل كلينتون بحراني مي‌كند. در كتاب 186صفحه‌اي «پول‌هاي كلينتون» ماجراهاي ناگفته‌اي از كمك‌هاي دولت‌هاي خارجي به بنياد كلينتون منتشر شده است. براساس اسناد و مدارك مختلفي كه در اين كتاب آمده؛ اين دولت‌‌هاي خارجي در ازاي كمك‌ به اين بنياد در زمان فعاليت هيلاري كلينتون به‌عنوان وزير امور خارجه منافع خود را در دولت آمريكا تأمين مي‌كردند.

هر چند هيلاري كلينتون و ستاد انتخاباتي او اين كتاب را تنها جنجال‌آفريني و حمله‌اي از سوي جمهوريخواهان توصيف كرده‌اند اما پايه‌ها و اسناد ارائه‌شده در كتاب به‌نظر آنقدر مستدل است كه روزنامه‌هاي نيويورك‌تايمز و واشنگتن‌پست آن را كاملا جدي تلقي كرده‌ و گزارش‌هاي مفصلي درباره آن نوشته‌اند. هيلاري كلينتون در واكنش به اين گزارش‌ها گفته؛ انتظار چنين حملاتي را داشته و اين ماجراها مسئله‌اي طبيعي است. رند پاول نامزد جمهوريخواه اين انتخابات اما هشدار داده كه مردم بايد به جزئيات اين كتاب توجه كرده و درباره نامزدي كلينتون تجديد نظر كنند.

در كتابي كه قرار است 5مي‌ روي پيشخوان كتابفروشي‌ها برود به موارد مختلفي اشاره شده كه كشورهاي خارجي و اشخاص توانسته‌اند با پرداخت كمك‌هاي ميليون دلاري به بنياد كلينتون حمايت هيلاري كلينتون را به‌عنوان وزير امور خارجه وقت آمريكا به‌دست آورند و منافع خود را تأمين كنند. پيتر شويزر نويسنده اين كتاب گفته؛ شما با بررسي اسناد مي‌توانيد به‌صورت واضح الگويي را ببينيد كه براساس آن كشورهاي ديگر با دادن پول به كلينتون‌ها به تصميم‌هاي مورد نظر خود در دولت آمريكا رسيده‌اند. موارد مطرح شده در اين كتاب شامل توافق تجارت آزاد با كلمبيا، پروژه‌هاي توسعه و بازسازي بعد از زلزله هائيتي در سال 2010 مي‌شود. همچنين پرونده‌اي درباره كمك يك‌ميليون دلاري به بنياد كلينتون از سوي بانك كانادا مطرح شده است. بانك كانادا يكي از شركاي اصلي خط لوله كي‌استون است و اين كمك مالي در زماني صورت گرفته كه بحث اين پروژه در وزارت امور خارجه آمريكا زيرنظر هيلاري كلينتون مطرح بوده است.

  • به خاطر يك مشت دلار

براساس گزارش سي‌ان‌ان، مشاوران اقتصادي ستاد انتخاباتي هيلاري كلينتون به تازگي اعلام كرده‌اند او براي رقابت‌هاي اوليه انتخاباتي حداقل 100ميليون دلار پول نياز دارد كه رگ حياتي فعاليت‌هاي او به‌حساب مي‌آيد. هيلاري كلينتون اگر بخواهد براي رياست‌جمهوري آمريكا در سال ۲۰۱۶ مهره قابل اعتنا باشد، بيشتر از هر چيز نياز به پول دارد. هرچند كلينتون از سخنراني‌ها، مشاوره‌ها و فروش 5كتابش، پول خوبي در سال‌هاي گذشته به‌دست آورده اما به‌طور حتم درآمدهاي او و بيل كلينتون به تنهايي كفاف هزينه مبارزه سخت و طاقت‌فرسا با جمهوريخواهان را بعد از 2دوره شكست آنها در مقابل دمكرات‌ها نمي‌دهد.

در جريان رقابت‌هاي انتخابات ۲۰۰۸ بيل كلينتون توانست با فعاليت‌هايش ۱۰ ميليون دلار براي ستاد انتخاباتي همسرش جمع‌‌آوري كند. حالا اما هزينه انتخابات بيشتر شده و جنجال‌ها نشان مي‌دهد ورود هيلاري كلينتون به فعاليت‌هاي اقتصادي برايش دردسرساز شده است.

واقعيت اين است كه بنياد كلينتون‌ها هميشه جنجالي بوده است. بنياد كلينتون يك خيريه معاف از ماليات است كه به گفته هيلاري و بيل كلينتون در كشورهاي جهان سوم فعاليت‌هاي انساندوستانه انجام مي‌دهد. در زماني كه اوباما قصد معرفي كلينتون را براي تصدي پست وزارت امور خارجه هم داشت مسئله بنياد كلينتون و پول‌هاي آن جنجالي شد. در آن زمان براي حل و فصل مشكل اين بنياد، فهرستي شامل نام 200هزار نفر از حاميان مالي خود را منتشر كرد كه در ميان آنها نام افراد و مقام‌هاي كشورهاي مختلف جهان مانند ملك عبدالله پادشاه وقت عربستان وجود داشت.

  • بازگشت خاطرات تلخ گذشته

هيلاري كلينتون با همراهي تنها فرزندش چلسي اين روزها در كمپين‌هاي انتخاباتي بيشتر سعي مي‌كند درباره دوران جواني خودش و زندگي پدر و مادرش حرف بزند. او به ندرت ديده شده كه در هفته‌هاي اخير به 8سال زندگي‌اش دركاخ سفيد اشاره كند. در واقع او تلاش دارد خود را شخصيتي مستقل از همسرش نشان دهد و سايه بيل كلينتون را روي سر خودش نداشته باشد. بدون شك اما در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي هيلاري كلينتون نمي‌تواند از ماجراي زندگي شخصي‌اش راحت بگذرد. هيلاري كلينتون از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ با رياست‌جمهوري همسرش بانوي اول كاخ سفيد بوده است. اين ۸سال اما خاطراتي تلخ به‌ويژه با افشاي رابطه همسرش با مونيكا لوينسكي يا همان ماجراي مونيكا گيت داشت.

هيلاري در آن زمان هر چند در ابتدا اين مسئله را توطئه دشمنان بيل كلينتون خواند اما با روشدن اسناد و مدارك نتوانست چشمش را به روي حقيقت ببندد. او پس از اينكه متوجه شد ماجرا حقيقت دارد هم اعلام كرد به ازدواج خود پايبند است؛ هر چند مي‌گويند بيل و هيلاري در اين دوره مشاجراتي سخت داشتند. ترك‌نكردن خانواده باعث شد تا محبوبيت هيلاري كلينتون در آن دوره به اوج خود برسد. همين محبوبيت شايد او را تا وزارت امور خارجه رساند اما بدون شك براي انتخابات رياست‌جمهوري او نمي‌تواند راحت از اين مسئله و جزئيات آن فرار كند.

  • خانم گاف يا چهره جديد؟

واقعيت اين است كه هيلاري كلينتون در جريان رقابت‌هاي خود براي انتخابات سال ۲۰۰۸ اشتباه‌هاي تاكتيكي زياد و گاف‌هاي فراواني داشت و سرانجام مجبور شد صحنه را براي اوباما خالي كند. كساني كه دستي در سياست دارند هنوز ‌بي‌تجربگي‌هاي كلينتون را براي انتخابات ۲۰۰۸ فراموش نكرده‌اند. با وجود اين گروهي اعتقاد دارند كه ۴ سال فعاليت به‌عنوان وزير امور خارجه آمريكا تجربيات كلينتون را افزايش داده و او اكنون نسبت به گذشته پخته‌تر شده است.

گفته مي‌شود او در بيش از ۱۱۲ سفرش به كشورهاي مختلف در زمان فعاليت به‌عنوان وزير امور خارجه تجربه‌هاي زيادي فرا گرفته و اشتباه‌هاي گذشته‌اش هم در جلوي چشم‌هايش هستند. همين چند وقت قبل اما جريان استفاده هيلاري كلينتون از اي‌ميل شخصي براي فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه جنجالي شد تا بار ديگر مشخص شود او هنوز هم آنچنان باتجربه نيست.

  • هيلاري رودهام؛ از وكالت تا رؤياي رياست‌جمهوري

هيلاري كه اكنون ۶۵ سال دارد فرزند اول دروتي و هيو رودهام است. او تحصيلاتش را در رشته علوم سياسي در كالج ولزلي تمام كرد و در سال ۱۹۶۹ براي تحصيل در رشته حقوق وارد دانشگاه ييل شد؛ دانشگاهي كه آشنايي او را با بيل كلينتون رقم زد. هر چند هيلاري مدت‌هاست دمكرات است اما تا قبل از سال ۱۹۶۸او طرفدار جمهوريخواهان بوده است.

در سال ۱۹۷۳ هيلاري توانست دكتري حقوق خود را از اين دانشگاه بگيرد و سرانجام در سال ۱۹۷۵ با بيل‌كلينتون ازدواج كرد. 5سال بعد آنها صاحب تنها فرزندشان چلسي شدند. پس از گسترش فعاليت‌هاي سياسي بيل كلينتون او در سال ۱۹۸۳ به فرمانداري ايالت آركانزاس رسيد و هيلاري ۱۲ سال بانوي اول اين ايالت بود.

رسيدن بيل كلينتون در سال ۱۹۹۳ به رياست‌جمهوري آمريكا چهره هيلاري را بسيار بيشتر از گذشته در رسانه‌ها مطرح كرد و او ۸ سال در كاخ سفيد اقامت داشت. از نتيجه همين اقامت، در اواخر دوره رياست‌جمهوري بيل كلينتون، هيلاري به‌عنوان سناتور نيويورك انتخاب شد. در ۲۹ ژانويه ۲۰۰۹ هيلاري كلينتون همزمان با انتخاب‌شدنش به‌عنوان وزير امور خارجه آمريكا از مجلس سنا استعفا كرد تا قدم ديگري در كارنامه سياسي خود بردارد. حالا اما مشخص نيست كمپين انتخاباتي چه آينده‌اي را براي او رقم مي‌زند.

کد خبر 293036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha