همشهری آنلاین: مرضیه افخم در پاسخ به سوالی پیرامون گفت‌و‌گوی تلفنی محمدجواد ظریف با جان کری که روزنامه الاخبار آن را منتشر کرده گفت: این خبر درست است و این گفت‌و‌گو صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست خبری، گفت انتشار گزاره برگ بر اساس روند مذاکرات و صلاحدید مسوولان عالی کشور انجام خواهد شد.

به گفته افخم مباحثی که ظریف، صالحی، عراقچی و تخت روانچی مطرح کرده‌اند، محورهایی است که گزاره برگ را تشکیل می‌دهد.

  • گفت‌و‌گوی تلفنی ظریف و کری در موضوع هسته‌ای بوده است

افخم همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون گفت‌و‌گوی تلفنی محمدجواد ظریف با جان کری که روزنامه الاخبار آن را منتشر کرده گفت: این خبر درست است و این گفت‌و‌گو صورت گرفته است.

وی افزود: معمولا در آستانه مذاکرات مواردی پیش آمده و بنا به ضرورت گفت‌و‌گوهایی در‌‌ همان چارچوب هسته‌ای صورت گرفته است و در دوره‌های قبل پیش از شروع مذاکرات بوده و این گفت‌و‌گو هم این چنین بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا این تماس تلفنی در خصوص بحث یمن بوده است یا خیر؟ گفت: معمولا گفت‌و‌گوهای تلفنی در موضوع هسته‌ای هر از گاهی وجود داشته و احیانا غیر از موضوع هسته‌ای اینکه درباره مسایل منطقه‌ای هم بحث شود، محتمل باشد اما اینکه پیرامون موضوع یمن بوده است یا خیر؟ نه این طور نبوده است.

  • تکرار ادعا‌ها برای طرف مقابل مشروعیت نمی‌آورد

وی درباره مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و1+5 نیز گفت: امروز تیم در سطح معاونین و کار‌شناسان در مذاکرات حضور می‌یابد و این دور از مذاکرات به مدت سه روز و تا روز جمعه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: دو روز اول مذاکرات با هلگا اشمیت خواهد بود و در روز جمعه هم مذاکرات در سطح معاونین ۱+۵ پیگیری می‌شود.

افخم ادامه داد: بحث اصلی در این دور مذاکرات، نگارش متن و در کنار آن در خصوص رفع تحریم‌ها هم بحث خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوعات باید کلیات و جزییات با هم در توافق لحاظ شود و از این جهت مذاکرات از حساسیت زیادی برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همزمان با روز اجرای توافق احتمالی، تحریم‌ها بایستی لغو شود و خوب است طرف‌های ما بدانند که تکرار یک سویه ادعا‌ها برایشان مشروعیت نمی‌آورد بلکه باید در مذاکرات به طور واقع بینانه به توافق رسید.

افخم با تاکید بر اینکه یک عضو نمی‌تواند نظر خود را به عنوان جمع بندی و توافق نامه القا کند، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از گفت‌و‌گو‌ها باقی است و تیم ما کار فشرده‌ای را از امروز شروع می‌کند.

  • مذاکرات فقط مربوط به مسایل هسته‌ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره همکاری‌های ایران و آمریکا اظهارداشت: بار‌ها با شروع مذاکرات اعلام کرده‌ایم که فقط مذاکرات پیرامون هسته‌ای است اینکه در کنار آن متناسب با تحولاتی که در منطقه رخ می‌دهد درباره آن گفت‌و‌گو شود اجتناب ناپذیر است اما این‌ها قطعا همکاری و یا مذاکره برای همکاری تلقی نمی‌شود و مذاکرات فقط مربوط به مساله هسته‌ای است و در همین چارچوب کار دنبال شده و در بستر خود ادامه خواهد یافت.

  • جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف حمله نظامی به یمن بود

افخم همچنین در خصوص نقش ایران در توقف حملات به یمن و پیش بینی روز گذشته معاون وزیر امورخارجه گفت: از روز اول هم که حملات علیه مردم بی‌دفاع و زیربناهای کشور یمن شروع شد جمع بندی تحلیلگران بر این بود که راه حل سیاسی، اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ساعت اول شروع حملات، تحرکات سیاسی و رایزنی‌ها را با کشورهای دیگر در قالب مذاکرات دو جانبه و چند جانبه پیش برد و ما از اول هم مخالف اقدام نظامی بودیم و راهکار اصلی را گفت‌و‌گو می‌دانستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در همین راستا گفت‌و‌گوهایی را شروع کردیم و طرح ۴ ماده‌ای ایران بر همین اساس تنظیم شد و دیدگاه معقولی که ایران ارایه داد متکی بر نگاه واقع بینانه و بی‌طرفانه ما به مساله است.

افخم با تاکید بر اینکه دیپلماسی تنها راه برای حل بحران‌های منطقه است اظهارداشت: پیش بینی‌ها نسبت به توقف حملات و اجتناب ناپذیر بودن آن وجود داشت اگرچه رایزنی‌های بین منطقه‌ای هم در جریان بود.

وی ابراز امیدواری کرد: در اسرع وقت امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مردم یمن فراهم شود و وزارت امورخارجه و سازمان هلال احمر تلاش دارند راه‌های ارسال کمک‌های انسان دوستانه را بررسی و کمک‌ها را برای مردم یمن ارسال کنند.

این مقام دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مردم یمن شدیدا نیازمند دریافت کمک بوده و شرایط انسانی در این کشور وخیم است، تاکید کرد: باید گفت‌و‌گو‌ها میان گروه‌های یمنی از سر گرفته شود و دخالت خارجی نمی‌تواند عواقب خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.

افخم تصریح کرد: ما گفت‌و‌گوهای یمنی را تشویق می‌کنیم و آماده‌ایم کمک کنیم تا دولتی فراگیر بر اوضاع مسلط شود.

  • ارسال کمک‌های انسان دوستانه محور مذاکرات سه جانبه درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص مذاکرات سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس اظهار داشت: موضوع مذاکرات روز گذشته، بحران سوریه و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و شرایط ارسال آن‌ها به سراسر سوریه بود.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴ سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، توجه به شرایط انسانی را توسط نهادهای موثر منطقه‌ای و بین المللی موثر دنبال کرده و گفت‌و‌گوهای دوره‌ای مستمری را با سوئیس برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه این چندمین دور مذاکرات در این خصوص است، اضافه کرد: فکر می‌کنم لازم است در کشاکش بحران سوریه ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سراسر مناطق سوریه که در شرایط بسیار بدی قرار دارند، فراهم شود. به ویژه مناطقی که تحت محاصره تروریست‌ها هستند و سازمان‌های بین الملل نمی‌توانند برای امدادرسانی فعالیت‌های لازم را انجام دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراط‌گری در تهران، وزرای سه کشور اولین نشست را برگزار کردند و مشورت‌های داخلی برای همکاری‌های نزدیک و کمک به حل مسایل منطقه به ویژه مبارزه با تروریست انجام می‌شود.

افخم با بیان اینکه همکاری‌های سه جانبه در حوزه‌های مختلف ارتقا یافته است، گفت: محور مهم جلسات امروز هم این مسایل به ویژه مبارزه با تروریسم به عنوان معزلی است که نگرانی جدی را ایجاد کرده است.

  • پیگیری حادثه فرودگاه جده همچنان ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت حادثه فرودگاه جده اظهار داشت: این حادثه، حادثه تلخی بود که ما آن را محکوم کرده و باز هم محکوم می‌کنیم. مذاکرات در سطح سفارت که احضار کاردار سعودی است، انجام شده و به مساله اعتراض کردیم.

وی با بیان اینکه پیگیری آن در سطوح مختلف ادامه دارد، گفت: مقامات سعودی قول‌هایی برای مجازات این افراد داده‌اند و امیدواریم این مساله به سرعت به وقوع بپیوندد و حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود.

افخم یادآور شد: این مساله مربوط به همه کشورهایی است که دارای زوار هستند و همه کشور‌ها نسبت به این مساله حساس هستند و احساسات همه در قبال این اقدام غیرقابل توجیه جریحه دار شده است.

وی یادآور شد: مقامات سعودی قول‌هایی را داده‌اند و گفته‌اند که اقدام این دو فرد خلاف قوانین بوده و برای آنان اشد مجازات را مدنظر قرار می‌دهند.

  • توقف حملات عربستان به یمن گام مثبتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مجموعه شرایطی که منتهی به برقراری آتش بس در یمن و توقف حملات هوایی سعودی‌ها به یمن شد، گفت: حملات هوایی در تجاوز به یمن اقدام نامشروعی بوده که از نظر بین المللی نزد افکار عمومی پذیرفتنی نبود.

افخم تصریح کرد: مقاومت مردم یمن و اینکه باید راهکار سیاسی برای حل بحران پیدا شود، مجموعه عواملی است که به نظر ما سبب شد حملات متوقف شود و امیدواریم شرایط برای گفت‌و‌گوهای بین گروه‌ها هرچه سریع‌تر شکل بگیرد.

وی یادآور شد: این اقدام نسنجیده ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی نه تنها در جهان اسلام بلکه در حوزه عربی هم پذیرفته شده نبود و این اقدام سابقه بدی را در تاریخ بین همسایگان ایجاد کرد.

این مقاوم وزارت امور خارجه در عین حال اظهار داشت: توقف حملات، گام مثبتی است و همه باید کمک کنند راهکار سیاسی پیش برود و به نتایج موثر و عملی برسد.

  • اجماع لبنانی‌ها خواست ایران است

افخم همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص گفت‌و‌گوهای حزب الله و جریان المستقبل گفت: ما قبلا هم از گفت‌و‌گو‌ها و هر اقدامی که منجر به ثبات سیاسی و وحدت ملی در لبنان شود، استقبال کرده‌ایم و گفت‌و‌گو و اجماع لبنانی‌ها خواست جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: تقویت وحدت ملی لبنان، این کشور را در مقابل تهدیدات قوی‌تر خواهد کرد و روندی که در این زمینه شروع شده است، باید ادامه یابد.

  • بیانیه سوییس الزام آور نیست


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص احتمال تغییر در بیانیه لوزان اظهار داشت: پیش از این هم آقای عراقچی در مصاحبه‌ای اعلام کردند که امکان تغییر در بند‌ها و مذاکرات پیرامون آن وجود دارد چرا که بیانیه سوئیس، بیانیه الزام آور حقوقی نیست.

افخم ادامه داد: علاوه بر این، جزئیاتی وجود دارد که در صدر مذاکرات است و اگر قرار بود تغییری وجود نداشته باشد، مذاکره معنی نداشت.

وی یادآور شد: موضوعاتی که امروز درباره آن بحث می‌شود، بخشی از آن مربوط به تحریم هاست و بخش دیگر مربوط به بازرسی هاست و باید همه جزئیات مشخص شود و متن نهایی از دل مذاکرات بیرون می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: چارچوب کلی در بیانیه لوزان مشخص شده و ابعاد آن از دل مذاکرات روشن خواهد شد.

  • به کارگیری زور علیه ایران ادعایی تکراری و توخالی است

افخم درخصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر وجود گزینه‌های نظامی بر روی می‌ز، اظهار داشت: به اذعان مقامات آمریکایی این کشور‌ها در مقابل اراده ملت ایران و دانش بومی ایران و فناوری صلح آمیز هسته‌ای آن‌ها راهی جز پذیرش حق ایران و اذعان به آن نداشتند و اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه گزینه‌های روی میز و به کارگیری زور ادعاهای تکراری و توخالی است.

وی تصریح کرد: آنچه مشخص است اراده ملت برای داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای و پیشرفت کشور است که به دست دانشمندان کشورمان بومی شده و این مساله‌ای اجتناب ناپذیر در مذاکرات است.

  • پس از ۱۰ سال غنی سازی متناسب با نیاز‌هایمان انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه فعالیت غنی سازی پس از دوره ۱۰ ساله گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از دوره ۱۰ ساله مطابق همه مقررات بین المللی و مانند سایر اعضا مجاز است فعالیت غنی سازی داشته باشد و از این جهت راه بسته نیست.

وی یادآور شد: روز دوشنبه هم آقای عراقچی در حاشیه همایشی که در دانشگاه علامه برگزار شد به طور صریح گفت که ما بعد از ۱۰ سال مجاز به غنی سازی متناسب با نیازهای خود خواهیم بود.

  • گفت‌و‌گوی حاشیه‌ای مذاکرات پیام ویژه‌ای نداشته است

وی درخصوص گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری اظهار داشت: معمولا در حاشیه مذاکرات گفت‌و‌گوهایی وجود داشته و آمریکایی‌ها این اظهارنظر‌ها را به عنوان پیام تبلیغ می‌کنند که این بحث دیگری است. اینکه در حاشیه مذاکرات گفت‌و‌گوهای غیررسمی بوده است می‌دانیم اما اینکه پیام ویژه‌ای وجود داشته باشد، اینطور نبوده است.

  • همه تحریم‌ها در مذاکرات بحث می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص قوانین ایالات متحده آمریکا و قوانینی که ایالت‌های این کشور درخصوص تحریم‌ها دارند، اظهار داشت: این‌ها جزئیاتی است که در مذاکرات پیرامون آن گفت‌و‌گو می‌شود و همچنین در خصوص ابعاد تحریم‌های هسته‌ای.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر ایالت‌های آمریکا تحریم‌های دیگری غیر از هسته‌ای داشته باشند بحث دیگری است اما در مذاکرات همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، شورای امنیت و کنگره و بحث‌های مرتبط با آن در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • اعلام مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه پیام جمهوری اسلامی است

افخم در پاسخ به سوال دیگر در خصوص عدم موضع گیری وزیر امور خارجه در قبال حادثه جده اظهار داشت: هرگونه اظهار نظر و اعلام موضعی که وجود دارد حاصل مجموعه کلی وزارت امور خارجه است و این طور نیست که شما بخواهید حتما وزیر خارجه در قبال آن صحبت کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه مباحثی که به نام وزیر و سخنگو مطرح می‌شود از هم جدا نیست و اعلام مواضع به دنبال مشورت‌ها و جمع بندی‌ها صورت می‌گیرد و در همه موارد نظرات آقای ظریف وارد می‌شود.

وی یادآور شد: مقامات مسئول سعودی تفکیکی بین اظهارات مسئول و یا سخنگوی وزارت امور خارجه قائل نیستند و پیامی که منتقل می‌شود برایند جمهوری اسلامی است و حتی تفکیک بین وزارت خارجه و سایر جا‌ها هم نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در عین احترام به اظهار نظر مراجع رسمی و محافل مختلف سیاسی و مذهبی که جایگاه آن‌ها برجسته است، صحبت دائر بر نهادهای مسئول و اجرایی کشور است.


افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات سید عباس عراقچی در دانشگاه علامه مبنی بر اینکه ما برای رفع تحریم مذاکره نمی‌کنیم، گفت: در نحوه انعکاس سوال و پاسخ ابهامی وجود داشت که خود آقای عراقچی هم گفتند که این پیام به طور دقیق منتقل نشده است، ایشان در ادامه سخنی که گفتم این را هم گفته‌اند که هدف ما این است تمام جهان به حق مشروع ایران برای فناوری صلح آمیز هسته‌ای احترام بگذارد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در مذاکرات دنبال می‌کنیم لغو تحریم‌ها و احترام به حقوق مشروع ملت ایران است و اینکه گفته شده است ما به خاطر لغو تحریم‌ها پای به مذاکره گذاشته‌ایم ایشان تصریح کرد که این دلیل نبوده است.

  • همکاری‌های ایران و ترکیه


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تعاملات ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه اظهار داشت: ما از ابتدا هم گفتیم که همه کشور‌ها باید فارغ از منافع محدود و خاصی که دارند، کمک کنند که معضل بحران سوریه حل شود. به طور مکرر و در همه مذاکرات اعلام کرده‌ایم که مساله تروریسم و خطر آن در منطقه باید حل شود.

افخم به روابط رو به گسترش ایران و ترکیه و برنامه دو کشور برای ارتقای همکاری‌ها اشاره کرد و در عین حال گفت: در مسایل منقطه‌ای هم رایزنی‌های خوبی شروع شده است. برخی اختلاف نظر‌ها در نگاه به موضوعات وجود دارد و فکر می‌کنیم در این مسیر هم امکان رسیدن به نگاه مشترک وجود دارد و راه بسته نیست.

وی با بیان اینکه نگاه ایران به بحران سوریه به اندازه کافی واقع بینانه هست، گفت: تروریسم تهدید مشترک منطقه‌ای است و اگر کشوری فکر می‌کند می‌تواند با حمایت از تروریسم‌ها به اهداف خود برسد ممکن است دامنه آن به فرا‌تر از مناطقی که فکر می‌کنند، برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای و پیام تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران اظهار داشت: از ابتدای مذاکرات رایزنی‌های خوبی را با روسیه فرا‌تر از ۱+۵ داشته‌ایم و مشورت‌ها با طرح روسی مسیر خود را طی می‌کند، اینکه تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ و تحلیل محافل و مسئولین روسی چیست باید از دل اخبار و اظهار نظرهای آن‌ها به آن برسیم.

افخم در عین حال گفت: مشورت‌ها و رایزنی‌های مستمری در حاشیه مذاکرات ۱+۵ با طرف روسی پیرامون پیشرفت مذاکرات و پیدا کردن راه حل‌ها انجام می‌شود.

  • حقابه هامون

وی همچنین در خصوص حضور اشرف غنی در تهران و اینکه آیا درباره حقابه هامون هم گفت‌و‌گوهایی بین مقامات دو کشور انجام شد یا خیر؟ گفت: آقای اشرف غنی در راس یک هیات عالی رتبه رایزنی‌های خوبی هم در سطح رییس کشور و مقامات عالی و هم وزرای همراه انجام شد و اسنادی به امضا رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روابط بین دو کشور دارای سابقه تاریخی است، موضوع پناهجویان، مهاجرین و ترانزیت را از جمله مباحث مطرح در خلال گفت‌و‌گو‌ها مطرح کرد و گفت: بحث درباره حق آبه هامون هم بخش مهمی از گفت‌و‌گوهای مقامات را به خود اختصاص می‌دهد و باید راه حل معقول و منطقی برای این کار یافته شود.

افخم یادآور شد: در این سفر تفاهم شد طرفین، گفت‌و‌گو‌ها را ادامه دهند و راهکارهای اجرایی برای تامین حق آبه هامون را پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توقف حملات هوایی عربستان سعودی به یمن و اینکه این اتفاق بر اساس طرح کشور عمان صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: ما از هر طرحی که کمک کند حتی یک ساعت زود‌تر کشتار مردم یمن متوقف شود استقبال می‌کنیم و آن را مثبت می‌دانیم از این پس باید تحلیل‌ها به این سمت برود که از این پس شرایط به چه نحو خواهد شد و کمک کند تا گفت‌و‌گو بین گروه‌های یمنی سریع‌تر شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد اگر تردید‌ها غلبه کند ممکن است شرایط شکننده شود بنابراین همه باید کمک کرده و به مسئولیت خود عمل کنند.

افخم در پاسخ به این سوال که آیا عربستان فاز دوم اقدامات خود را در قالب تحرکات سیاسی آغاز کرده است؟ گفت: اینکه از رویکردی نظامی به سمت رویکرد سیاسی حرکت شده گام مثبتی است و باید از آن استقبال کرد چون هنوز ۱۲ ساعت از اعلام توقف حملات می‌گذرد باید مقداری پیش برویم حتی ممکن است عده‌ای هم خواهان تداوم ابعاد نظامی باشند اما امیدواریم واقع بینی و توقف حملات هوایی بتواند ادامه یابد و حتما بایستی همه کشور‌ها کمک کنند تا راهکار سیاسی تشکیل شود.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده است، تصریح کرد: ما نسبت به مسایل منطقه‌ای کاملا خودمان را مسئول می‌دانیم و معتقدیم مسایل منطقه‌ای را باید کشورهای منطقه از طریق گفت‌و‌گو حل کنند.

به گفته وی اگر کسانی به دنبال ائتلاف جنگ هستند جمهوری اسلامی خواهان ائتلاف صلح است و این نیاز امور منطقه ماست.

افخم اظهار داشت: بایدهمه کمک کنند. امروز حرکت درست، تشویق گفت‌و‌گوهای سیاسی است ما هم اصرار ما بر این است مسایل منطقه از راه گفت‌و‌گو حل شود و دولت فراگیر یمنی بدون دخالت خارجی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هر طرحی برای یمن باید ریشه یمنی داشته باشد و گروه‌های یمنی همه از آن رضایت داشته باشند، گفت: باید مشوق گفت‌و‌گو باشیم. جمهوری اسلامی در صدد دخالت و تحمیل طرح خود نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: چنانچه برای کمک به بحران جاری، طرح‌های واقع بینانه به کار گرفته شود، حتما راه حل و شکل گیری دولت فراگیر امکان پذیر است. اینکه گروه‌ها چگونه با این طرح‌ها برخورد کنند باید در مسیر زمان پیش رفت تا قضاوت دقیق تری داشته باشیم.

  • دادگاه خبرنگار آمریکایی به زودی برگزار می‌شود

افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره برگزاری دادگاه جیسون رضائیان و اینکه ایا مقامات آمریکایی تماسی به وزارت امور خارجه داشته‌اند، گفت: در مورد این پرونده اخبار را از مسئولین قوه قضائیه دنبال می‌کنیم. قرار است به زودی دادگاه برگزار شود.

وی تصریح کرد: اظهار نظرهایی فرا‌تر از آنکه مسئولین قضاییه اعلام کردند، نداریم و با مقامات آمریکایی در این خصوص گفت گویی نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر اتباع آمریکایی و اینکه آیا این افراد تاجر هستند نیز گفت: این افراد در قالب تیم گردشگری آمدند و ویزای گردشگری دریافت کردند، تبعا شامل حوزه‌های گردشگری می‌شود و فرا‌تر از این خبری نداریم.

افخم اضافه کرد: ویزای این افراد و برنامه‌های پیش بینی شده برای آن‌ها، توریستی و گردشگری است. گزارش رسمی در این زمینه ندارم و چنانچه مراجع معتبر اعلام کنند چه دیدارهایی انجام شده در جلسه بعدی پاسخ می‌دهم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای مقامات رژیم صهیونستی مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی به جرم جاسوسی گفت: مکرر ثابت شده ادعاهای صهیونیست‌ها بی‌اساس است و مستنداتی ارائه نکرده‌اند. اینکه آن‌ها در چه مقطعی بهره برداری خبری می‌کنند این هم رفتار شناخته شده آن هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صهیونیست‌ها در منطقه منفعلانه عمل می‌کنند، گفت: اینکه فرد بازداشت شده کیست را دنبال می‌کنیم اما حتما این ادعا‌ها بی‌اساس است و تردید نکنید.

کد خبر 292979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha