همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) اعضای اتحادیه اروپا را به مقابله با چالش‌های بهداشتی ناشی از موج ورود پناهجویان در منطقه مدیترانه، از جمله به شراکت گذاشتن در منابع بیمارستانی فراخواند.

migrants

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام کمیسیون اروپا، لادیسلاو میکو، در ریگا، پایتخت لاتویا به خبرنگاران گفت: «هم اکنون وضعیتی اضطراری وجود دارد، این اضطرار کاملا عینی است.»

او افزود: «باید بسیار سریع به رنج‌های این پناهجویان توجه کرد.»

میکو گفت دولت‌های اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا که با بحران مهاجران روبرو هستند، نمی‌توانند از پس مشکلات صدها بیمار را که دچار کم‌آبی بدن هستند و نیاز به مراقبت بیمارستانی دارند، برآیند.

او پیشنهاد کرد که مهاجران بیمار به بیمارستان‌های کشورهایی که کمتر به طور مستقیم این موج مهاجرت قرار دارند، منتقل شوند و کیت‌های اورژانس، حمایت لجستیک و واکسن‌ها‌ به سرعت به کار گرفته شوند.

حدود ۱۱ هزار مهاجر فقط از میانه هفته گذشته در دریای مدیترانه نجات یافته‌اند، و روند فعلی حاکی از ان است که شمار مهاجران به ایتالیا در سال جاری از رقم کلی ۱۷۰ هزار مهاجر‌ در سال گذشته خواهد گذشت.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از ۱۷۵۰ مهاجر از شروع سال میلادی جاری در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند که ۳۰ برابر بیشتر از تلفات در دوره مشابه در سال ۲۰۱۴ است.

میکو گفت این کمیسیون از کشورهای بیشترین بار مهاجران را متحمل شده‌اند، شامل ایتالیا، مالت، یونان و قبرس خواسته است تا نیازهای فوری‌شان را مشخص کنند و خواستار برگزاری اجلاس فوری کمیته امنیت بهداشتی اتحادیه اروپا شده است.

گانتیس بلویکس، وزیر بهداشت لاتویا که در حال حاضر کشورش ریاست چرخشی شش‌ماهه اتحادیه اروپا را به عهده دارد، به طور خاص به قبرس اشاره کرد که «دولت ان به کمک سایر کشورها برای انتقال این بیماران نیاز دارد.»

او افزود: »قبرس، مالتا، یونان و سایر کشورهای جنوب اروپا از اتحادیه اروپا خواسته‌اند در مخارج ضروری سهیم شوند.»

وزیران اتحادیه اروپا در گفتگوهای‌شان در لوکزامبورگ در روز دوشنبه بر سر یک طرح ۱۰ ماده‌ای برای دو برابر کردن منابع دردسترس برای گروه گشت مرز دریایی این اتحادیه با نام تریتون که به شدت از آن انتقاد شده است، موافقت کردند، و اقدام بعدی در جلسه بعدی رهبران اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کد خبر 292918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha