همشهری آنلاین: محققان آمریکایی با الهام از گیاه نیلوفر آبی، موفق به ابداع تور فولادی شده‌اند که امکان پاکسازی لکه‌های نفتی از آب دریا را فراهم می‌کند.

تولید تور فولادی برای به دام انداختن آلودگی‌های نفتی

به گزارش ایسنا، محققان در تلاش برای توسعه روش‌های بهتر برای حذف آلودگی‌های نفتی از آب هستند. محققان دانشگاه اوهایو در تحقیقات اخیر خود موفق به تولید تور فولادی شده‌اند که آب به‌راحتی از آن عبور می‌کند، اما آلودگی نفتی در تور گرفتار می‌شود.

این تور فولادی با الهام از گیاه نیلوفر آبی طراحی شده است؛ برگ‌های نیلوفر آبی دارای برجستگی‌های کوچکی با موهای بسیار ظریف هستند که باعث می‌شود آب به‌راحتی روی سطح آن بغلتد.

این ساختار برای ساخت یک تور فولادی، اندکی تغییر داده شد، به‌طوری که آب به‌راحتی از آن عبور می‌کند، اما نفت در تور گرفتار می‌شود.

برای این کار، نانوذرات سیلیس بر روی یک تور فولادی اسپری شد تا برجستگی‌هایی بر سطح آن ایجاد شود؛ سپس از یک لایه‌ پلیمر حاوی مولکول‌های سورفکانت دافع نفت روی آن استفاده می‌شود که در نهایت ضخامت کل پوشش به چند صد نانومتر می‌رسد.

در آزمایش‌های صورت گرفته، آب به‌راحتی از این تور فولادی عبور کرد، در حالی که نفت بر روی تور باقی ماند. محققان معتقدند که تورهای بزرگ می‌تواند برای جمع‌آوری لکه‌های نفت خام از آب دریا مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این دستاورد در مجله Nature Scientific Reports منتشر شد.

کد خبر 292609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha